Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Negerbollar såklart


Anp

Rekommendera Poster

  • Svars 86
  • Skapad
  • Senaste svar
IT-Jouren.com

Det verkar som det finns en hel del olika "namnstandarder" Sverige runt. Cocosboll kallas för gräddbulle i Boråstrakten av vissa personer som jag känner!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De kallar sig gärna för "fjollor" (alltså de jag känner)

Så då är det alltså ok att fortsätta kalla dem det =)

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag att Chokladboll fungerar utmärkt...

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, så länge du snackar med de jag känner så antar jag det... Jag vet ju inte hur din bekantskapskrets ser ut ;)

------

MVH//Lena Marie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju lite på hur de beter sig. Känner inte så många bögar, vad jag vet, men de flesta är väl som vilka killar som helst gissar jag. Fast det finns ju en hel del killar som är riktigt feminina, det anser jag är "fjollor".

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det nu var så att man inte får använda ordet neger borde man inte heller få säga bög eftersom även det är en minoritet som diskrimineras. Problemet är att bögarna själva använder det ordet..

 

Men det är ju ok att en neger använder ordet neger.

Läste på text-tv att ordet negerboll fanns med NE eller något liknande...

 

Sen kan jag inte sluta fundera på vad som skulle hända om Stockholms Negrer skulle återförenas... :)

 

-----------

// jumpman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

killar som är riktigt feminina, det anser jag är "fjollor".

Ja men fjolla är inget skällsord i dessa kretsar. Sedan finns det vissa som är mer "fjolliga" än andra. Min bästa vän(inna) han är av den fjolligare typen. Man behöver inte mer än titta på ryggtavlan för att se vad som går framför. Men det är ju så även hos oss "straighta" att vissa killar bejakar sina kvinnliga drag och vissa tjejer bejakar sina manliga sidor. Det är, enligt mitt sätt att se det, enbart positivt. Alltså att man bejakar alla sidor man har. Hitta sig själv och våga vara t.ex. lite häxa, utöva nåt vad-som-helst eller nåt annat kul.

OBS att jag inte jämför. Det ena är en sexuell läggning, det andra ett intresse. Pratar om ordet "bejaka":)

------

MVH//Lena Marie

 

[inlägget ändrat 2003-08-01 12:50:05 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är ju så även hos oss "straighta" att vissa killar bejakar sina kvinnliga drag och vissa tjejer bejakar sina manliga sidor. Det är, enligt mitt sätt att se det, enbart positivt. Alltså att man bejakar alla sidor man har. Hitta sig själv och våga vara t.ex. lite häxa, utöva nåt vad-som-helst eller nåt annat kul.

Visst är det positivt, absolut!

 

Men en del "fjollor" är för överdrivna, som t ex kändisen Rickard Englund (tror han heter så) som är dragshowartist eller vad det heter...

Han är nästan för fjollig för att vara "fjolla" =)

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på att chokladboll redan är en benämning på ett annat liknande bakverk med mer choklad i. Och kokosboll, även det är upptaget.

 

Löjlig diskussion från första början. Inget för någon myndighet att lägga sig i. Låt namnet vara kvar, återinförliva det som något positivt i språket. Ingen använder idag ordet neger som skällsord i Sverige, inte har det väl heller varit nedsättande tidigare heller?

Neger kallade (kallar) man de som var (är) mörka/svarta i skinnet. Ett enkelt beskrivande ord, inte har ordet i sig någon negativ/rasistisk innebörd.

 

Neger!

 

Någon som tog illa upp?

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löjlig diskussion från första början. Inget för någon myndighet att lägga sig i. Låt namnet vara kvar, återinförliva det som något positivt i språket. Ingen använder idag ordet neger som skällsord i Sverige, inte har det väl heller varit nedsättande tidigare heller?

Neger kallade (kallar) man de som var (är) mörka/svarta i skinnet. Ett enkelt beskrivande ord, inte har ordet i sig någon negativ/rasistisk innebörd.

Så sant som det är sagt...

 

Ett av de vettigaste inläggen i den här tråden!

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt sant Stefan K och det är väl snarare "svartskalle" och "blatte" som numera är skällsord. Neger är inte, har inte varit, och kommer förhoppningsvis inte heller att uppfattas som skällsord. Sedan kan man aldrig göra något åt att varje människa lägger sin egen värdering på hur (skälls)ord ska uppfattas. Så länge man inte gör någon annan illa...

------

MVH//Lena Marie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men en del "fjollor" är för överdrivna, som t ex kändisen Rickard Englund (tror han heter så) som är dragshowartist eller vad det heter...

Han är nästan för fjollig för att vara "fjolla" =)

Ja men det är hans sätt att vara. Hur många manliga (straighta) män är inte för "manliga"? Svära och spotta snus och snacka jävla kärring medan de bredbent hasar sig till bolaget för att köpa veckans kvarting som de, i svettig brynja, halsar i sig framför sporten. Ja, nog tog jag i men det ligger väl lite i det;)

Det är din värdering att han är för fjollig

------

MVH//Lena Marie

 

[inlägget ändrat 2003-08-01 13:28:47 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

a men fjolla är inget skällsord i dessa kretsar. Sedan finns det vissa som är mer "fjolliga" än andra. Min bästa vän(inna) han är av den fjolligare typen. Man behöver inte mer än titta på ryggtavlan för att se vad som går framför. Men det är ju så även hos oss "straighta" att vissa killar bejakar sina kvinnliga drag och vissa tjejer bejakar sina manliga sidor. Det är, enligt mitt sätt att se det, enbart positivt. Alltså att man bejakar alla sidor man har. Hitta sig själv och våga vara t.ex. lite häxa, utöva nåt vad-som-helst eller nåt annat kul.

 

Expressen har koll (?) på olika (stereo)typer av bögar och flator:

http://www.expressen.se//expressen/jsp/polopoly.jsp?d=452&a=51233

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många manliga (straighta) män är inte för "manliga"?

För många antar jag =)

Överdrifter överhuvudtaget är sällan bra, oavsett vad det gäller.

 

[edit]

Det är din värdering att han är för fjollig

Visst är det det! =)

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

[inlägget ändrat 2003-08-01 13:33:16 av Stefan K]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen fick jag veta vad en kandelaberbög är. Jag har undrat ända sedan igår.

------

MVH//Lena Marie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överdrifter överhuvudtaget är sällan bra, oavsett vad det gäller.

Ja men varför ska jag störa mig på att du överdriver om du mår bra av det och inte gör mig eller någon annan illa?

------

MVH//Lena Marie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag att Chokladboll fungerar utmärkt...

 

Men det är ju ingen choklad i Negerbollar, det är ju kakao...

 

-----------

// jumpman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag växte upp hette det också "negerbollar", men ordet "neger" har väl med tiden fått en helt annan och kanske ofta nedsättande betydelse och klang.

 

Men ordet neger har ju fått en negativ stämpel på fel grunder.

I USA så har ju svarta varit förtryckta i många år och när då negrerna i USA började få mer å mer rättigheter så ville dom också bli av med ordet nigger som används som ett skällsord till dom. Problemet uppstod då vi i Sverige vill härma USA lite å ta bort ett ord. Dock så har dom ordet negro som inte anses så nervärderande och sen ordet nigger som är ett skällsord. Dock så har vi i Sverige bara ordet neger som inte var ett skällsord... Ni ser problemet...

Det Svenska ordet neger kommer väl från det latinska ordet negro som betyder svart. Så att säga neger är alltså som att säga svart fast på ett annat språk. Och låna ord från andra språk brukar vi ju vara snabba med. Iaf från engelskan...

 

-----------

// jumpman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men varför ska jag störa mig på att du överdriver om du mår bra av det och inte gör mig eller någon annan illa?

Alla har väl rätt att störa sig på folk eller ha åsikter om dem?

 

Så länge man inte slår ner den "störande" personen eller skadar den på nåt sätt, fysiskt/psykiskt, är det väl ok...

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marsipan - jag undrar om Marsianerna känner sig diskriminerade?

------

MVH//Lena Marie [som uppenbarligen har väääldigt långtråkigt och borde ha något annat för sig]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungefär exakt vad jag menade med det jag tänkte. Åsikter ska vi vara rädda om att få ha och uttrycka så länge vi inte gör någon illa. Vi kan aldrig helt undvika att såra om vi ska använda oss av ovanstående rättighet men man kan göra så gott man kan.

Respekt, omtanke och medmänsklighet är tre bra ord!

------

MVH//Lena Marie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...