Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur stor betydelse har egentligen EMU-omröstningen


Kristianstad

Rekommendera Poster

Kristianstad

Hej!

Jag och en kompis satt igår och diskuterade vad som händer efter EMU-folkomröstningen.

EMU-folkomröstningen är ju endast rådgivande. Riksdagen kommer fatta det slutgiltiga beslutet om Sverige ska ansöka om medlemskap i valutaunionen eller inte.

Det ska dock tilläggas att samtliga riksdagspartier har sagt att de ska respektera utfallet i folkomröstningen. Men hur säkert är det att de gör det? Det är ju upp till varje riksdagsman hur han vill rösta. Inte kommer alla riksdagsmän för Folkpartiet samlas och bestämma att 55% ska rösta nej!

 

I riksdagen är det fler ja-sägare än nej-sägare. Jag ser det som troligt att om folkomröstningen slutar på 55% Nej och 45% Ja, så kan det bli Ja till EMU.

 

Vad tror ni?

 

Vänliga Hälsningar,

Kristoffer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, missat en tråd :(

 

Nej, jag _tror_ att de kommer att respektera utfallet. Varför annars ha en folkomröstning? Sverige som demokrati skulle bli utskrattat om det gick till på det sättet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två tidigare folkomröstningar:

 

1) Högertrafik - utfallet respekterades inte (tack gode gud för det)

 

2) Kärnkraften - utfallet respekterades inte

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2) Kärnkraften - utfallet respekterades inte

 

Joo. Det skjuts barar på framtiden hela tiden. Men det ligger fast att den ska avvecklas --> i framtiden

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, att skjuta en avveckling på framtiden hela tiden är väl inte riktigt att respektera beslutet som togs? Jag är inte säker, men fanns det inte ett slutdatum i den linje som vann?

 

Men men, vi behöver inte argumentera om det. Faktum är trots allt att svenska regeringar har "gått förbi" resultatet av åtminstonde en folkomröstning tidigare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, högertrafikfolkomröstningen var ett bra exempel! Där blev det majoritet för att behålla vänstertrafik, men trots detta röstade riksdagen för att byta till högertrafik.

 

Blir det 80% nej till EMU, så är det möjligt att riksdagen beslutar om nej. Men om det handlar om 4-5 procentenheter som skiljer tror jag det mycket väl kan bli Ja!

/ Kristoffer

Windows kunde inte hitta något tangentbord. Tryck F1 för att försöka igen eller F2 för att avbryta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...