Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Koppla ihop 2st datorer utan hub?

Tobbelobbegåbbe

Recommended Posts

Tobbelobbegåbbe

Hej! Jga hade tänkt att koppla ihop 2st datorer utan hub, eller switch.. jag drar bara en nätverkssladd mellan datorerna. Jag använder mig av en rad nätverkskabel? Iallafall så har jag 2 st nätverkskort på dator 1 och 1 st på dator 2, jag skulle vilja att degge datorerna fick tillgång till bredbandet och jag undrar bara hur man får detta att funka och vilka inställningar som måste göras?

/Mvh

/Poäng kommer utdelas

Du behöver en korsad kabel mellan de båda datorerna. Du skriver inget om OS, men jag gissar XP åtminstone på den ena. Det är i den du ska ha två nätverkskort.

Kör guiden "Konfigurera nätverk" (Start-Alla program-Tillbehör-Kommunikation) och i slutet av den guiden får du frågan om du vill skapa en diskett för att köra i andra datorn. Svara ja och kör den i andra datorn. Sedan har du Internetåtkomst från båda datorerna (förutsatt att dator 1 som delar ut Internet är igång och uppkopplad). Vad som kan bli problem är en eventuell brandvägg. Så är det för mig. Jag måste sänka firewall-reglaget i ZoneAlarm ett steg till "Medium" för Internet, för att kunna dela. Samma för "Trusted" för fildelning mellan datorerna.

Då du kör guiden kommer XP´s inbyggda brandvägg att aktiveras. Vill du ha den, får du nog gå in där och göra lämpliga inställningar för ditt nätverk. Inaktivera den annars. XP´s brandvägg hittar du genom högerklick på nätverksanslutningen och där välja Egenskaper-Avancerat-Inställningar.

Edit: Ser i nytt inlägg att du har korsad kabel redan.

[inlägget ändrat 2003-07-31 07:52:07 av Maratonmannen]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...