Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

regsvc.exe


KjellGunnarsson

Rekommendera Poster

KjellGunnarsson

som ligger i Windows system 32 - vad gör den för nytta eller skada ?

Är det en Microsoft fil eller nån utböling ?

 

Festina lente

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Regsvc står för "Remote Registry Service" som tillåter access till registret från fjärrdatorer. Alltså en systemprocess. Windows XP sätter tjänsten default till "Automatiskt". För mig helt onödig tjänst, så den har jag stoppat och satt till "Inaktiverad".

Kontrollpanelen-->Administrationsverktyg-->Tjänster.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här hittar du ett svar (tryck på R & scrolla ned en bit):

http://www.answersthatwork.com/Tasklist_pages/tasklist.htm

Vill du sedan få reda på om du behöver denna "service" kan du titta här:

http://www.blkviper.com/WinXP/servicecfg.htm & sök där på sidan efter remote registry. Klicka på ordet som du får fram så får du fram en sida med info.

Det kombinerade svaret av dessa sidor blir: Du kör med XP Pro, har du ingen server av något i burken så så sätt denna service i läge Disabled via Kör... skriv in services-msc & tryck enter. Leta reda på Remote Registry Service & följ sedan guiden på denna sida: http://www.blkviper.com/AskBV/XP1.htm (fr.o.m bild 4).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KjellGunnarsson

Tack för ett kort och enkelt och tydligt svar !

Har mördat fanskapet nu.....

Messenger har jag oxå stängt.

Finns det fler såna här grejer i XP som gör saker jag inte behöver eller inte vill att XP ska göra ?

Allt för att göra datorn snabbare utan onödiga funktioner !

 

 

Festina lente

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Om du menar Tjänster så finns här en hel del du kan stoppa:

 

>Indexing Service: Den här tjänsten gör att sökfunktionen i Windows går snabbare när du letar efter ett visst innehåll i en fil (Startmenyn, Sök, Ett ord eller en fras i en fil). Men de flesta använder inte möjligheten. Indexing service stjäl mycket minne upp till två megabyte när den inte jobbar. Bästa alternativet är att välja Inaktiverad.

 

>Clipbook: Används bara när du vill göra ett urklipp i en dator och därefter klistra in det i ett program på en annan dator. Inaktivera

 

>Distrbuted Link Tracking Client: Hjälper dig att hålla reda på genvägar till filer. Skapar du en genväg till en viss fil och sedan flyttar på filen, ser denna tjänst att genvägen hittar den flyttade filen. Håller du inte på med genvägar kan du lugnt inaktivera tjänsten utan att det innebär någon större förlust.

 

>Task Scheduler: ser till att program startas och utförs vid ett visst klockslag. Du kan till exempel använda funktionen för att göra säkerhetskopior av hårddisken vid ett visst klockslag. Använder du inte den här funktionen kan du koppla bort tjänsten och spara en hel del arbetsminne. Vissa fristående program kan använda den här tjänsten och de kommer då inte att fungera. Skulle så vara fallet kan du enkelt återställa tjänsten.

 

>Wireless Zero Configuration: Används bara om du har ett trådlöst nätverkskort installerat i datorn. Tjänsten tar minne i datorn. Inaktivera den här tjänsten såvida du inte kör trådlöst.

 

>InternetConnection Firewall/InternetConnection Sharing: Den här tjänsten behövs bara om du använder den inbyggda brandväggen i WindowsXP eller om andra datorer får tillgång till internet via din dator. Du bör inte använda brandväggen i WindowsXP, eftersom det finns betydligt bättre alternativ som du kan använda gratis. Koppla bort tjänsten om du inte använder dessa funktioner i WindowsXP.

 

>Systems Event Notification: Kan inaktiveras. Den här tjänsten meddelar andra program eller tjänster när datorn startas, när du loggar in på nätverk och så vidare. En helt onödig tjänst för de allra flesta användare.

 

>NetworkDDE, NetworkDDE DSDM: Så gott som ingen använder Network dde, ett protokoll för att två datorer att utbyta data med varandra över ett nätverk. Dde var hett i början på 90-talet och hänger med i Windows av historiska skäl. Ställ dessa tjänster i inaktiverat läge.

 

>NT LM Security Support Provider: Inget som hemanvändaren behöver. Ställ om tjänsten till inaktiverad.

 

>Portable Media Serial Number: Ställ om till anaktiverad. Den här tjänsten läser in serienummer från bärbara mp3-spelare och ska kunna användas för att skydda mp3-låtar från piratkopiering. Om du köper musik ska den kunna kopplas till just din mp3-spelare och inte kunna spelas någon annanstans. Men funktionen används inte, utan bara tar upp dyrbart minne i din dator.

 

 

*************************************************************************************************

Källa: Pc För Alla nr 2 mars 2003, Trimma datorn, Hur du sätter fart på WindowsXP, sid: 142 - 143

*************************************************************************************************

 

Egna stoppade tjänster:

 

IMAPI CD-Burning COM service.....Inaktiverad

Print Spooler....................Inaktiverad.....(Skrivaren slutade fungera, aktiverade tjänsten igen)

Upload Manager...................Inaktiverad..... Tidigare Startad/Automatisk

WebClient........................Inaktiverad..... Tidigare Startad/Automatisk

Portable Media Serial Number.....Inaktiverad..... Tidigare Manuell

Smart Card.......................Inaktiverad..... Tidigare Manuell

Smard Card Helper................Inaktiverad..... Tidigare Manuell

 

Sen kan du surfa in på http://www.databyggarna.com och kolla deras sida Mer om XP så hittar du i vänsterspalten Tjänster i XP. Där har de sammanställt fler du kan göra dig av med.

 

Deras sammanställning bygger på både BlackVipers sida och det Datormagazin tagit upp.

 

Ett tips är att skapa en återställningspunkt innan du ändrar något i Tjänster. Går något åt skogen och slutar att fungera så kan du lättare återställa sakerna då.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla (allt & noga) på dessa adresser:

Tabell för "alla" services & de olika inställningar som rekommenderas: http://www.blkviper.com/WinXP/servicecfg.htm

(längst ned i rutan med texten "Notes for a Happier Computer and User:" finns "XPServices.zip" en zip-fil med hela tabellen i pdf-format).

Suverän sida om man vill stänga all skit. Där finns t.o.m tips hur du gör olika profiler färdiga för t.ex spel.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KjellGunnarsson

TACK !

En höjdare....

Känner mig som en lustmördare efter allt jag lyckats stänga i MS tjänsterna.....

 

 

Festina lente

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även jag kände hornen komma fram då jag slimmade dessa services. Trodde ju att maskinen skulle bli en racer.

Så blev dock inte fallet. Jag har någon mysko exe-fil som går igång via Reg-nyckel RUN i reg. (Renovate.exe)

Ska enl beskr i egenskaper för filen hjälpa till att reparera något. Misstänkligtvis är det en spyware som inte är borttagen. Ska testa att delata nyckeln så får en se...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KjellGunnarsson

Jo tack - "ta bort" funktionen i Windows platsar inte i mitt A -lag ! Jag kör !Add/Remove Plus! som sägs ta bort allt. Icke sa Nicke !

När allt är klart går jag till "sök" och skriver in namnet på programmet jag nyss "tagit bort".

Du anar väl vad du hittar då ? Massor med filer ligger kvar och man får ta bort dom en och en - sen tömmer jag papperskorgen och gör en ny sökning på samma program - finns det kvar nåt då så skjuter jag mig - tre gånger i veckan.....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F-N du är mer paranoid på burken än jag & det betyder att ligger i världstoppen i denna sport!

Jaga förbrytarna!!

Ha de

bj

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KjellGunnarsson

Tack för detta - en del hade jag redan fimpat men det blev några fler - vad som retar mig mest är den långsamma uppstarten - och då har jag ändå fimpat allt i autostart som inte behövs. Kör Bostream 2,5 mb och väntar på deras 26 mb som redan börjat installeras här i närheten. Ofattbart ? När man tänker på 56 modem å sånt - det går fort att ladda ner musik/film med 2,5 mb men tänk! 10 gånger snabbare !!!

Har du nåt bra råd om nedladdning av musik ? Kör Kazaa och sparar i WM player - men det tycks som bitar försvinner när jag spelar upp det. Försöker välja bästa kvalitet och bitshastighet och sånt - men antingen gör jag fel ELLER oxå gör dom som lägger ut musiken fel.

 

 

 

Festina lente

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KjellGunnarsson

Gav dej en extra point !

Har jagat vidare på dina tips och det har lett vidare till Databyggarna - men du - det tar tid att jobba sig igenom såna sidor!

Eforum är en fantastisk grunka - vi har alla samma intresse och alla delar med sig - GRATIS - tänk vad supporten skulle kosta.......

Keep hunting and smiling !

 

 

Festina lente

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Gav dej en extra point !

Har jagat vidare på dina tips och det har lett vidare till Databyggarna - men du - det tar tid att jobba sig igenom såna sidor!

 

Tack för poängen! :-)

 

Visst, det är tidskrävande att jobba sig igenom sådana sidor.

 

Håller med om det, men det ger förhoppningsvis en något snabbare dator också när man är klar. ;-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa KazzaLite istället. Inga spyware som det är med vanliga Kazaa. Finns här http://www.k-lite.tk/ Detta med ljudet är ju ett problem. Har kollat efter ny driver för ljudkortet? Om spelar upp ljud samtidigt som man gör annat kan det bli sämre kvalitet. Dessutom tror jag att WM-player är lite sämre än Winamp som brukar vara musik-dårarnas (mina ungdomar hemma) favorit. Värt att testa & gratis den med. Finns "överallt t ex www.download.com .

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...