Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

SVCHOST.EXE


Olof Bildmakare

Rekommendera Poster

Olof Bildmakare

Varje gång jag stänger av min dator,Win 2000, kommer ett fönster upp som talar om att datorn inte kan avsluta svchost.exe. Vad är det som är fel. Problemet fanns ej när jag installerade operativsystemet utan har kommit till senare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så konstigt eftersom SVCHOST.EXE är en komponent i många trojaner ("virus")... Förmodligen har du inte varit försiktig nog med e-postbilagor eller liknande...

 

Gå till http://www.sophos.com/ och sök efter SVCHOST.EXE i deras sökrutin för att se vad det kan vara.

 

Kan även rekommendera ett besök på http://housecall.trendmicro.com/ för att scanna efter virus på din dator online.

 

[inlägget ändrat 2003-07-31 12:46:31 av The_Viking]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot finns det trojaner som använder sig av det snarlika namnet svhost.exe, och förmodligen andra snarlika namn också.

 

Men som sagt, svchost.exe är en del av windows. Naturligtvis kan även den bli infekterad.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej herr Tuffert

Du har också rätt, men servicecontrollern svchost stänger i regel ner sig snyggt. Jag tror fortfarande på min teori i detta specifika fall. Vänligen besök Sophos webbplats och kolla.

 

Servicecontrollern ligger i Windows/system32, trojanerna placerar den i regel i Windows-biblioteket.

[inlägget ändrat 2003-07-31 13:21:30 av The_Viking]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem fast för mig kan inte Windows 2000 avsluta programmet DebugLog.log hur får jag bort detta irriterande problem?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christer Olsson

Jag har haft liknande problem tidigare, och då berodde det på en trasig DLL-fil. Sådana är inte helt lätt att reparera.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rotten_Apple

Hmmm, enkelt sätt: prova att ersätta SVCHOST.exe med en ny SVCHOST.exe... Tänkte om det blivit nåt fel på själva filen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Event log (system) kan ej visas

datorn kan ej stängas av ordenligt

allt detta funkar bra med SP3 men ej med SP4

Ingen som har en bra lösning på felet (det är inget virus för min del)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...