Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lurad på nätet


lonewolf

Rekommendera Poster

Hej!

Varför skulle inte jag bli drabbad, när så många andra blir det?

Därför undrar jag, om man kan läsa ut vilken som är ägare till en viss mailadress. Har provat att gå in på egenskaper, men blir inte klokare för det. Ni därute, som kan litet knep, dela gärna med er!!

(Jag har blivit blåst på 1500:- via en köp/sälj-annons. Skulle därför framgent kunna kolla upp litet om personen i fråga, som jag tänkt handla med.)

Stackars Lonewolf hoppas på hjälp!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket annonsforum?

 

Med ett telefonnummer (ej kontantkort) så går det ju lite lättare att få tag på personen.

 

Betalade du i förskott eller vad var det som hände?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Hur lyckades du betala in pengar till personen i fråga? Lättare att gå den vägen än att spåra spoofbara kommunikationer.

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta i mailheadern borde ändå kunna ge en liten ledtråd till vem det är som hade IP:t.

 

(om han nu inte proxade någonstans, men man borde kunna få ut den informationen vid abuse så...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så lånade han en dator på ett bibliotek för att göra sina bedrägerier...Om han däremot lade in sin annons på blocket så har de telefonnummer och dyl. till annonsören. Polisanmäler man antar jag att polisen borde kunna hitta personen via konto el. postgironummer.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Hittade annonsen på ehandlanu. basar.nu. Fick verbörandes frus personkontonummer att sätta in pengarna på.Har polisanmält det hela med de uppgifter jag har. Hoppas, att de kan reda ut det hela när semestrarna är över.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Som jag skrev till föregående hjälpsam person, så fick jag ett personkontonummer att betala in pengarna på. Det hela är polisanmält, men det vore ändå bra, att kunna veta hur man spårar mailadresser.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

så det går att få tag i vem det är om man använder det kontonummer som personen har uppgett.

 

Har själv blivit blåst på pengar via en annons på Blocket.

 

Efter att jag hade fört över pengarna till personens konto så fick jag bara en bekräftelse på att han hade sett att de kom in på kontot. Och att han hade skickat den. Därefter har det varit tyst.

 

Kan man få fram någon info på vem det kan vara, eller vart personen har varit någonstans på han genomförde blåsningen.

 

Har ni några tips??

 

Om jag inte få kontakt med honom senast den 1 augusti gör jag en polisanmälan. (Han ska få en chans iallafall).

 

/Gotte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Skicka mailhuvudet till den ISP:en mailet kommer från. Spray med flera. Tänk på att redogöra för när det hände.

 

Det borde stå någonstans där det tydligt framgår varifrån mailet är skickat. Tror de läser det uppeifrån och nedåt, men är inte säker.

 

Gå bara in på Egenskaper om du högerklickar på mailet i Inkorgen. Där borde stå en mailadress.

 

Där står också en domänadress. @något.se

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-29 19:37:27 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i princip omöjligt att spåra mail-adresser. I alla fall i praktiken.

 

Den ip-adress du kan se i mail-headern är (väl?) bara vilken server som levererade meddelandet till din server. Det säger inte så mycket.

Har man tur använder han en svensk mailserver. Då finns det förhoppningar om att du kan kräva information av administratören. Då kan du få IP-numret till den dator som skickade meddelandet.

Om du har tur igen så är det en svensk operatör. Då kan man få reda på vilket konto som hade den ip-adressen vid det tillfället. Sedan är det bara att hoppas att kontot är registrerat med riktiga uppgifter hos operatören. Förmodligen kan då operatören tala om varifrån anslutningen (fysiskt) skedde.

 

Har personen knallat in på bibloteket eller på närmaste internet-café hjälper inte ip-adressen dig så mycket. Om de nu inte kräver leg, samt för loggar över vem som använder datorn.

 

Dessutom är det inte bara att ringa t.ex Telia och fråga; "Vem skickade mail via er server igår kväll", de kräver säkert polisutredning för att tala om det.

 

Frågan är sedan om polisen bryr sig (jag menar naturligtvis "har tid"), när det handlar om sådana små-summor. Om det finns ett enkelt sätt att spåra personen (kontonummer, telefonnummer, etc) är kanske polisen intresserad, men då kan du lika gärna göra det själv.

 

Så.. tänker jag fel? Har jag missat något uppenbart sätt att spåra en person från ett mail?

 

Självklart kan bluffaren ha använt utländska öppna mailservrar med falsk avsändar-ip-adress. Då är det ganska kört...

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Jag skulle strunta i att snoka i e-postadressen, utan inrikta mig på bankkontot. Det är kopplat till person. Och den personen kan vara medskyldig om det är ett bedrägeri det rör sig om. Bankkontot är 1000 gånger lättare att spåra än e-posten.

 

Tråkigt förresten att det finns oärliga människor.

 

Note: The information transmitted in this Notice is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material.

(min nya hälsningsfras)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Förresten:

personkontonummer... Är det ett personnummer i detta fall? Har man personnumret så är ju spårningen i princip klar.. Kan man spåra själv via skattemyndigheten....

 

(Om inte kontonr=pnr, så stövlar man in på den bankens lokalkontor närmast dig, visar polisanmälan, säger att du är utsatt för bedrägeri via banken, och frågar vem som äger kontot.) Banken kanske inte svarar dig på detta, men du kan ju upplysa banken om att deras konton används för bedrägeri. (Banker gillar inte sånt). )

 

 

Lycka till!

 

Note: The information transmitted in this Notice is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material.

(min nya hälsningsfras)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
personkontonummer... Är det ett personnummer i detta fall? Har man personnumret så är ju spårningen i princip klar.. Kan man spåra själv via skattemyndigheten....

 

Ett personkonto är ett konto där ditt kontonummer är ditt personnummer.

 

Jupps! :-)

 

En intressant fråga inställer sig för mig.

Hur gör man sen då om man nu hittar personens konto och har hans adress?

 

Det är ju olagligt att föra indrivningsverksamhet själv, så hur ska pengarna kunna komma tillrätta?

 

Personen som blåst trådskaparen på pengar kan ju blåneka att denne fått pengarna.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-29 23:47:15 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Nej, personkontot behöver inte vara kopplat till personnumret längre. (Enligt lag som kom för några år sedan. Banken skickade ut brev där man fick välja ha kvar kontonumret=pnr eller få ett nytt kontonummer.)

 

Och indrivning av egen fordran är givetvis lagligt.

Visst kan personen blåneka, men jag tror inte det hjälper så mycket.. (transaktionen är ju registrerad)

 

Hur man gör för att få sina pengar?

När man väl vet vad personen heter och var han/hon bor, så kan man ju ta kontakt med personen via telefon och försöka få pengarna tillbaka. Går inte detta, kan man ju skicka ett brev. Funkar inte detta skickar man ett registrerat brev ("rekommenderat brev") till personen där man kräver personen på pengarna +påminnelseavgifter, dröjsmålsränta etc.

 

Funkar inte detta, kan man gå till kronofogden och få pengarna den vägen. Bara att hota med fogden kan räcka.

 

http://www.rsv.se/kronofogden/vad/bf.html

 

Note: The information transmitted in this Notice is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material.

(min nya hälsningsfras)

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-30 03:56:50 av CJ Björkdahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar inte detta, kan man gå till kronofogden och få pengarna den vägen. Bara att hota med fogden kan räcka.

Funkar säkert bra... Vill man skrämmas ytterligare tar man med en kopia på en polisanmälan och går dit och viftar med.

Att polisen sedan kanske inte orkar bry sig spelar inte så stor roll, bara en anmälan har en ganska skrämmande effekt.

 

Hur har det gått för vår trådskapare förresten?

 

/Mn

 

[inlägget ändrat 2003-07-30 09:03:53 av ZanY]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan lika gärna lämna ut de uppgifter, som jag har på bedragaren; Hans alias är 'Joe Elliot', riktiga namnet påstås vara ******någonstans i Skåne. Mailadress: ******@hotmail.com. Personkontonumret på Nordea,som är ****** är: ******.

Nedan är uppgifterna på mailet av den händelse någon kan klura ut något:

Return-Path: <******@hotmail.com>

Delivered-To: earthmagic-org-******@earthmagic.org

Received: (qmail 80105 invoked from network); 30 Jun 2003 08:54:26 -0000

Received: from sea2-f28.sea2.hotmail.com (HELO hotmail.com) (207.68.165.28)

by helios.earthmagic.org with SMTP; 30 Jun 2003 08:54:26 -0000

Received: from mail pickup service by hotmail.com with Microsoft SMTPSVC;

Mon, 30 Jun 2003 01:53:56 -0700

Received: from 217.211.159.97 by sea2fd.sea2.hotmail.msn.com with HTTP;

Mon, 30 Jun 2003 08:53:56 GMT

X-Originating-IP: [******]

X-Originating-Email: [******@hotmail.com]

From: "Joe Elliot" <******@hotmail.com>

To: ******@earthmagic.org

Bcc:

Subject: Re: t68i med kamera

Date: Mon, 30 Jun 2003 10:53:56 +0200

Mime-Version: 1.0

Content-Type: text/plain; format=flowed

Message-ID: <Sea2-F28NsokLQ8aZRh00018217@hotmail.com>

X-OriginalArrivalTime: 30 Jun 2003 08:53:56.0684 (UTC) FILETIME=[23E048C0:01C33EE5]

Jag har frågat på Hotmail men de vet inget. Nordea säger att de har tystnadsplikt. Hoppas att polisen kan göra något.

 

Redigerade bort användaruppgifterna då de strider mot Eforums regler att publicera dom här.

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-30 10:27:57 av Erik Junesjö]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Du kan testa "personnummret" på rsv; de brukar ha en terminal där man kan kolla inkomst osv.

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Japp, och med körkorts- och passregistret så får du ett foto på "skurken".

 

Note: The information transmitted in this Notice is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material.

(min nya hälsningsfras)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Banker brukar ha en säkerhetsavdelning/"fraud"-avdelning dit man kan vända sig. Att nöja sig med vad en underställd "medarbetare" (typ kassörska) säger, bör man inte. Givetvis skall man ge en kopia på polisanmälan till banken. Men hursomhelst: Har du personnumret är det inga problem.

 

Har "skurken" "hemligt" tel-nummer, kan du gå till F-Kassan och få ut uppgifterna där(inkl. tel-nr). De flesta vet inte om att en hel del av F-Kassans uppgifter är off. handl. och fria för vem som helst att få ut. F-Kassan får inte ens fråga "vad skall du med dom till", då bryter F-Kassan mot lagen.

 

(De flesta uppger sitt telefonnummer till F-Kassan)

 

Note: The information transmitted in this Notice is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material.

(min nya hälsningsfras)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...