Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Långa svarstider

jazzze

Recommended Posts

Hej,

har ett nätverk med W2K Server med XP klienter.

För vissa av klienterna tar det extremt lång tid att hämta data från servern, samt spara.

Exempelvis så när man öppnar en fil från MS Word så kan det ta 3 minuter innan filen öppnas. Som sagt så har bara 2 st datorer detta problem hitils...

Någon som har upplevt detta och vet hur man åtgärdar det?

Sen tycker jag även att det tar överdrivet lång tid att överföra datan till roaming profiles (både inloggning och utloggning). Men det kanske ska vara så? Nåfon som har svar här också??

/Jazz

Kör du switchat nät?

I så fall kan det vara problem med duplex samt hastighet på nätverkskorten.

Detta är ett mycket vanligt problem. Porten i switchen skall vara satt till 100Mbit full duplex, ej på autoneg.

Likadant i de datorer som sitter i dessa switchportar.

..en liten varning bara, om du sätter en port till 100full å inte autoneg, så är det en stor risk att vad du nu ansluter till den porten inte fattar ett jota och ställer sig i 100half eftersom den inte får svar på autoneg... därmed är det viktigt att du kan ställa all utrustning manuellt om du tänker testa detta.

Men det låter onekligen lite som ett duplexfel :)

...inloggningstiden oxå - även om just det betydligt oftare faktiskt beror på felkonfigurerad DNS, kolla upp den. Tillse att rotzonen är borttagen och att servern som kör DNS-tjänsten i sin ip-konfiguration har sin egen ip-adress satt som DNS-server.

Har ni nyligen uppgraderat switchen kan det juh vara läge att se över eventuell kablage också. När de bytte från en bunt hubbar till en switch på jobbet för några år sedan så uppstod ungefär samma symptom, visade sig vara gammalt cat3-kablage i väggarna - var bara att byta ut allt :)

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

[inlägget ändrat 2003-07-29 13:20:06 av Weyland]

En sak som drabbat bland annat mig själv är det kan gå långsamt om man kör Win2K server och XP klienter med SP1 = Långsamt och buggigt.

Lösningen var att lägga in en fix på XP klienten och W2K.

Titta lite på följande länkar:

http://www.win2000mag.net/Articles/Index.cfm?ArticleID=37677

XP pre/SP2

http://microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=77b49431-742b-4426-ad45-f09D3aed16cb&displaylang=en

2000 server pre/SP4

http://microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=52eac216-a360-4e2d-9c6b-ad4d31c40ba2&displaylang=en

...inloggningstiden oxå - även om just det betydligt oftare faktiskt beror på felkonfigurerad DNS, kolla upp den. Tillse att rotzonen är borttagen och att servern som kör DNS-tjänsten i sin ip-konfiguration har sin egen ip-adress satt som DNS-server.

Om man inte kör DNS på servern då???

Jag vill inte använda W2K DNS.

Eller är det ett krav att använda W2K DNS om man vill få bra funktionalitet i AD?

Hur får man WK2 DNS att uppdateras mot telias DNS utan att servern är en primär eller sekundär DNS?

Förstår ni vad jag menar?

/Jazz

Om man inte kör DNS på servern då???

Jag vill inte använda W2K DNS.

Nu är jag inte med - AD kräver väl att du har minst en DNS-server i nätet för att ens tänka tanken på att gå igång? Sedan går det väl med vissa andra DNS-servrar än just Windows - men det finns väl vissa krav på dem (aldrig riktigt tänkt tanken).

En DNS för AD i ditt nät behöver inte ha något med dina eventuella externa DNS-servrar att göra - se DNS-servern för AD som en modern variant av WINS-server helt enkelt... dynamisk DNS för intern namnuppslagning av klienter och servrar - ett krav för att det ska fungera.

Sedan undrar man varför du vill uppdatera mot Telias DNS-server? Det enda jag antar du vill göra är att sätta din internetleverantörs DNS-servrar som forwarders i din egna DNS-server - så den skickar frågor som den inte kan svara på vidare. Men inte ens det behövs juh egentligen som jag fick erfara med lite hjälp från eforum - root hints dög juh :)

--

.Wey - lite virrig på DNS :)

Future Hero Next Generati0n

Nu är jag inte med - AD kräver väl att du har minst en DNS-server i nätet för att ens tänka tanken på att gå igång?

Exakt...det måste vara minst en DNS server av något slag....så det behöver inte vara en Win2k DNS...

Och Telia låter dig "nog" inte använda deras för att "regga" dina klienter på ditt nät....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...