Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dagen Tyck till...


nop4e71

Rekommendera Poster

Köper du färre skivor än förr?

Är det bara jag som saknar alternativet "Ja, det är inte värda priset som de säljs för". Jag köper i stort aldrig skivor längre, men det innebär inte att jag laddar ned musik från nätet bara för det. Det dagliga "skvalet" får jag mer än nog av från radio om jag så vill. De artister som jag verkligen gillar köper jag hellre DVD:er med.

Tja, jag vet inte. Bara mina $0.02...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer med föregående talar.

 

Jag köper nästan inga skivor längra och det är inte för att jag kan ladda hem dem från nätet utan för att det knappt görs någon musik längre som är värd det priset skivorna kostar.

 

Det var bättre förr :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sluta klaga på att det inte görs någon musik som är värda pengarna. det görs hur mycket bra musik som helst. dock så är populärmusiken vad den har varit.

 

lowtek, köper endast nice price-skivor.

 

Intresseanmäl din eforum t-shirt!

http://geekplanet.net/tshirt/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte köpt en cd-skiva sedan jag fick bredband, eftersom jag tycker att det är fel att köpa något som man lika gärna kan ladda ned från Internet. Om det gick att betala via Internet skulle jag med glädje göra det. Det är synd att det är så få som tycker det är intressant att betala för nedladdning.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller fullständigt med. Ni på IDG.se som sitter och författar frågor av det här slaget - hur tänker ni? Har ni verkligen uttömt alla tänkbara sätt att besvara frågan?

 

Om man ställer en fråga av den här typen och anger väldigt detaljerade svar som ni gjort - då måste man gardera med två alternativ till:

 

Ja, av annan anledning

Nej, av annan anledning

 

Det har ju verkligen gått mode i att publicera Dagens fråga på diverse siter, men det är sannerligen inga SCB-människor som konstruerar frågorna. Blir så trött på att ständigt stöta på frågor jag inte kan besvara för alternativen inte är tillräckliga. Jag skulle jättegärna vilja svara för att bidra till statistiken, men ingen av svarsalternativen passar mig. Så hellre än att svara fel svarar jag inte alls.

 

[inlägget ändrat 2003-07-28 14:06:15 av .sun]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marcus E skrev:

Jag har inte köpt en cd-skiva sedan jag fick bredband, eftersom jag tycker att det är fel att köpa något som man lika gärna kan ladda ned från Internet. Om det gick att betala via Internet skulle jag med glädje göra det. Det är synd att det är så få som tycker det är intressant att betala för nedladdning.

 

Det finns faktist sätt!

Här är ett par sidor där man kan betala via Internet:

http://www.ginza.se/

http://www.cdon.com/

 

lowtek.

 

Intresseanmäl din eforum t-shirt!

http://geekplanet.net/tshirt/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns faktist sätt!

Här är ett par sidor där man kan betala via Internet:

http://www.ginza.se/

http://www.cdon.com/

 

Nu tänkte han väl snarare på att betala för att kunna ladda ner. Något som jag mycket väl också skulle kunna tänka mig. Kan de garantera bra kvalitet och snabb nerladdningstid skulle det kunna kosta ett par kr för varje mp3. Så tror jag är enda vägen för skivbolagen att gå om de vill tjäna pengar nu för tiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wertok skrev:

Nu tänkte han väl snarare på att betala för att kunna ladda ner. Något som jag mycket väl också skulle kunna tänka mig. Kan de garantera bra kvalitet och snabb nerladdningstid skulle det kunna kosta ett par kr för varje mp3. Så tror jag är enda vägen för skivbolagen att gå om de vill tjäna pengar nu för tiden.

 

Tyvärr så finns det ju ingen svensk sådan tjänst. Fast nu så skrev han ju i inlägget att han hade slutat köpa CD-skivor. Ginza.se har ganska låga priser + att man betalar via internet.

 

lowtek.

 

Intresseanmäl din eforum t-shirt!

http://geekplanet.net/tshirt/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är synd att det är så få som tycker det är intressant att betala för nedladdning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

senast jag laddade hem en mp3 är ca 1-2 år sedan, har köpt kanske en eller två cd-skivor under den tiden. jag gillar inte dagens musik och tänker knappast köpa den. inte pga att det kostar utan för att den är dålig (i mina ögon förstås) de 2 skivor jag har köpt var Phantom of the Opera och CATS (plus dvd'n) allt annat jag gillar att lyssna på har jag redan.

gjorde de bra musik, så skulle jag köpa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det bara jag som saknar alternativet "Ja, det är inte värda priset som de säljs för".

 

Vi är många... Det har hänt några gånger de senaste åren att jag köpt en skiva helt enkelt för att artisten kan vara värd de (få) kronor av skivpriset som går dit men överlag tycker jag det är extremt sällsynt att man hittar något som kostar mer än att bjuda en polare på bio eller nåt annat kul. 180 spänn för en plastbit där man i allmänhet bara är intresserad av en eller två låtar och i bästa fall upptäcker en till är löjligt och inte prisvärt.

 

Jag blir mest förbannad när IFPI mfl skriker att det är piratkopieringen som syns i siffrorna, vem som helst kan klura ut att det är deras oförmåga att åstadkomma en attraktiv produkt till rätt pris som syns i "piratkopierings-statistiken" och i deras egen försäljningsstatistik.

 

Slanga mp3:or gör jag inte längre, ville jag ha deras produkter skulle jag köpt dem (iaf de plastskivor som går att hitta utan verkningslösa kopieringsskydd som inte ger nåt annat än högre skivpris).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det tur för oss mac-ägare...

 

följande läste jag på http://www.apple.com/music/store/

 

" The revolutionary iTunes Music Store puts 200,000 songs at your fingertips. It’s built right into iTunes 4 and lets you search or browse genres, new releases, exclusives and more. Preview any song for free. When you find a song you want, buy it for just 0.99 dollar "

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det tur för oss mac-ägare...

 

Så lagom kul, man får ju inte köpa låtarna om man är svensk. Men det kommer nog, det har ju mottagits över alla förväntningar av användarna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte köpt en cd-skiva sedan jag fick bredband, eftersom jag tycker att det är fel att köpa något som man lika gärna kan ladda ned från Internet.

Men denna går ju inte att ladda ned korrekt! Och titta på priset! om den nu kommer, den spelades ju in 1995, bara.

Finns det något bättre än solo't i Dead man walking?

 

http://www.cdon.com/product.phtml?prod=193674

 

 

0x

 

[inlägget ändrat 2003-07-28 21:46:20 av 0x2A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, mycket välkommet till och med...

 

och om man läser vidare så skall den nya ljudformatet

vara mycket nära orginalkvalité

 

och priset för ett album ligger på samma nivå som

när man köper det i butikerna

 

(Jag tror att det får lika stor genomsklags kraft i Europa

som det blev i USA...(och då slipper vi skräpet Kazza också)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Jag laddar hela album av mängder av artister. Artister som jag har hört talas om nånstans, hört på P3, eller snappat upp på nåt sätt via någon nånstans på något sätt.

 

Sen lyssnar jag igenom rasket. Album efter album. Är det bra köper jag det på CD. Är det halvbra sparar jag musikfilerna för att lyssna på nån annan gång. Är det dåligt så hivar jag klabbet.

 

Jag räknade härom senast på att runt halva min CD-samling (några hundra) har jag upptäckt genom att ladda ner musik.

 

En bidragande orsak till att jag köper så pass många skivor (ca 5 åt gången) är att jag får ganska bra rabatt hos min skivhandlare ska jag kanske tillägga! :)

 

/Nisse

---

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

 

[inlägget ändrat 2003-07-28 23:48:51 av NisseSthlm]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bidragande orsak till att jag köper så pass många skivor (ca 5 åt gången) är att jag får ganska bra rabatt hos min skivhandlare ska jag kanske tillägga! :)

 

Om alla Skivhandlare gav det till Alla kunder skulle de garanterat öka sin försäljning :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Om de distribueras i Sverige kan du gå in på nån liten skivaffär och beställa in. Om de inte distribueras i Sverige får du leta upp nån affär som importerar skivan. Fast det blir ju rätt dyrt. Eller så köper du på Amazon vilket kan bli rätt dyrt om man har otur...

 

/Nisse

---

"Trying is the first step towards failure" - Homer Simpson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Müller, IDG.se

Att konstruera bra frågor med vettiga alternativ är en hel vetenskap. Det kan nog alla hålla med om som fått hem en bunt papper att besvara från olika undersökningsinstitut ;-)

 

Men det är inget försvar i gällande fråga som diskuteras. Jag håller med om att vi har försummat ett eller två alternativ för att frågan ska ge en riktigt bra överblicksbild över folks åsikter.

 

Vi ska skärpa oss.

 

/magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...