Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa digitalkamera


sjohan

Rekommendera Poster

Hejsan,

Jag har precis fått 5000 kr för en hemsida som jag gjorde och tänkte att jag skulle investera dom i en digitalkamera. Vad ska man köpa för kamera och var ska man köpa den? Jag prioriterar användbarhet framför pixlar och så.. Hellre en liten kamera med bra batteritid och 4mega pixel än en större kamera med dålig batteritid och 5 mega pixel. Eller är det dumt att tänka så?

 

Tacksam för all hjälp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 104
  • Skapad
  • Senaste svar
Mr Andersson

Du tänker rätt. Det är viktigare att kameran har bra optik än många mpx. Det finns kameror med 5 mpx som tar sämre bilder än kameror med 3 mpx.

 

Ska du göra riktiga foto upp till 30x20 cm räcker än 3 mpx kamera med bra optik länge.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall köpa en Minolta Dimage 7i eller en 7Hi

Bäst i test samt att jag har en sådan själv.

Skall du arbeta rätt så proffesionellt köp INTE en suparkamera dvs en liten som får plats överallt.

Minolta Dimage 7 till 7Hi har 5Mpx och med den kan du göra en full A4 i 300dpi.

2560 x 1920 pixlar klarar kameran.

kameran har bra optik med lägsta ljus 2.8

Denna kamera kan du t.o.m fota med handskar i minus 30

(jag har gjort det är så sabla nöjd med kameran)

HAr du 20 000 kr köper du en Canon EOS 10D :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Nikon 5700 är inte dum den heller, jag har en själv!

 

5 mpx, 8x optisk zoom.

 

Vet inte hur den kommit i tester, läser sällan dem brukar testa själv i stället!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den fick inte så bra betyg (nyaste mikrodatorn)

mitt jobb har en sån och den suger.. sorry :)

varför ha elzoom?? det drar ju batteri av dess like..

sen varför ha en specialbatteri??

jag har ett gäng AA 2100mAh batterier och räcker för 300 bilder på en dag!!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Specialbatterierna stör mig något, i övrigt är jag väldigt nöjd med kameran. Vad har du emot den?

 

Det som äter ström är TFT-skärmarna. Zoom-motorn äter bara ström just när man använder zoomen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Glöm inte av att dra av kameran i deklarationen!

(Då blir den ännu billigare!)

 

Note: The information transmitted in this Notice is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material. (min nya hälsningsfras)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Glöm inte av att dra av kameran i deklarationen!

 

Hur lyckas man med det, utan att näringsverksamhet?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JKag vet.. därför kör jag oftast med okularet.

dels för att jag ser bättre och för att spara batteri.

 

nej inget fel så men den är krånglig.

Sedan läser den inte Twinmos CF bra utan den skall krånga o ha sig (köpte ett snabbt 256Mb för 600kr :))

 

Det bästa med nikon 5700 är det vikbara TFT i såna fall..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
nej inget fel så men den är krånglig.

 

Krånglig?

 

Jag kanske är knäpp, men Nikons kameror är bland de mest lättanvända.. suveränt menysystem etc...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
varför ha elzoom?? det drar ju batteri av dess like..

 

Man behöver inte använda zoomen. Oftast förlorar bilden kvalité om du håller på och zoomar fram och tillbaka. Så det är ingen vinst med det.

 

Redigera istället bilden i datorn. Beskär den såsom du vill ha den.

 

När du plåtar så gå nära motivet. ;-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Se till att ha näringsverksamhet!

 

Sen kan jag visa ett exempel på hur bra bilder en prisbillig Nikon (bra märke) kamera kan ta med "endast" 2 megapixel och för 1700:-

 

Totalt med 2000mAh AA-batterier (ackar), 1 timmes GP snabbladdare, 256MB digitalminne,

så var priset 3000:-

 

Kan man dra av kostnaden (enskild firma) så blir nettopriset under 1500:- totalt.. :-)

 

Här är en "testbild" hir coolpix2000 presterar.

(taget på kvällen efter en mulen dag cirka en vecka ago.)

http://www.8ung.at/cjb-digital/coolpix2000.jpg

 

Achtung! (kan man rekommendera gratis servrar?

www.8ung.at är en bra österrikisk gratisserver med 20MB gratis plats samt gratis e-postkonto. Med tanke på att felia bara ger 10MB, så tycker jag 20MB gratis är hyfsat..

 

Note: The information transmitted in this Notice is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material.

(min nya hälsningsfras)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Oftast förlorar bilden kvalité om du håller på och zoomar fram och tillbaka. Så det är ingen vinst med det.

 

Redigera istället bilden i datorn. Beskär den såsom du vill ha den.

 

Förlåt?

 

Du förlorar inte bildkvalitet med optisk zoom. Jag hoppas du menar digital zoom, för den är detsamma som att beskära efteråt i datorn.

 

Om du menar optisk zoom, får du nog förklara lite bättre vad du menar...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Obs! Bilden ser bättre (betydligt bättre!) ut om man högerklickar, sparar och öppnar med ett bildredigeringsprogram. Tittar man på bilden med internet explorer (eller liknande), så skalas bilden om på ett dumt sätt. (gäller alla högupplösta bilder).

 

 

Note: The information transmitted in this Notice is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material.

(min nya hälsningsfras)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Min kamera (nikon) läser och skriver twinmos 256 hur bra som helst.

 

Det finns mjukvaruuppdateringar till din kamera att ladda ner och installera, om du upplever problem med din nikon-kamera..

 

Note: The information transmitted in this Notice is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material.

(min nya hälsningsfras)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte använda zoomen. Oftast förlorar bilden kvalité om du håller på och zoomar fram och tillbaka.

 

Varför skulle den göra det ? Vi pratar stillbildskameror här ..

 

Så det är ingen vinst med det.

 

Varför har man en zoom ? Jo för att slippa gå närmare motivet. Och i sådana fall är det optisk zoom som gäller, just för att det ska bli bra bildkvalitet.

 

Det skribenten klagade på var inte bildkvaliteten med zoom hit och dit, det var att det drog batterier. Jag kan inte hålla med; jag säger som Mr. Andersson att det är TFT-skärmen som drar i särklass mest ström. Stäng av den och använd den optiska sökaren istället så räcker batterierna länge.

 

Sen visade det sig att skribenten hade ett bautaobjektiv på sin kamera som gick att zooma för hand med, så det var uppenbarligen att han ville glänsa. Inte att han ogillade zoomning i sig.

 

Redigera istället bilden i datorn. Beskär den såsom du vill ha den.

 

Men det är just därför man ska ha optisk zoom, för att inte behöva beskära så mycket i datorn. Så fort du beskär digitalt så minskar upplösningen i den del av bilden du beskurit. Mycket. Hade du zoomat optiskt i stället så hade du haft max upplösning i den bilddetaljen. Digitaltekniken ligger än så länge lååångt efter den analoga optiken i bildkvalitet.

 

När du plåtar så gå nära motivet. ;-)

 

Jovisst. Men om det är en vallgrav med hungriga krokodiler mellan dig och motivet ?

 

:-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

För det priset blev det hyffsad bildkvalitet...

 

Finns det inställningar för hur hård komprimering som ska användas, så sätt den på "hög kvalitet". Jag tycker det syns lite väl mycket jpeg-distorsion...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Varför skulle den göra det ? Vi pratar stillbildskameror här ..

 

Även om det vore videokameror vi pratar om, så är det precis samma sak, underförutsättning att det är optisk zoom man använder. Digital zoom är totalt, fullständigt, 100% meningslös.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det vore videokameror vi pratar om, så är det precis samma sak, underförutsättning att det är optisk zoom man använder.

 

Hehe, det jag menade var att med en videokamera kan man zooma så att betraktaren blir allvarligt sjösjuk ;)

 

 

Digital zoom är totalt, fullständigt, 100% meningslös.

 

Affirmative. Meningslös marknadsföring. Punkt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Hehe, det jag menade var att med en videokamera kan man zooma så att betraktaren blir allvarligt sjösjuk ;)

 

Aha...

Det som annars är väldigt vanligt är dessa "semesterpanoreringar"... (snabba, skakiga panoreringar höger-vänste-höger), där det görs sig mycket bättre med en stillbildskamera...

 

När man filmar ska man göra det för att _motivet_ rör sig, inte för att kameran ska röra sig!

 

[inlägget ändrat 2003-07-27 19:00:58 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Obs! Bilden ser bättre (betydligt bättre!) ut om man högerklickar, sparar och öppnar med ett bildredigeringsprogram. Tittar man på bilden med internet explorer (eller liknande), så skalas bilden om på ett dumt sätt. (gäller alla högupplösta bilder).

 

Hmm, om man inte ändrar inställningarna i Internet Explorer. Självklart vill man INTE att IE ska beskära bilderna, det suger!

 

Tyckte inte kvaliten var spec bra på den bilden, däremot har min svärmor en sån kamera, och hon har tagit GRYMT mycket bättre bilder med den.

 

Själv har jag en Minolta Dimage F300. EXTREMT bra kvalitet, liten, lätt och mycket minne till som org. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.. Bara det att kamerorna ni rekomenderat kostar 10000 och inte 5000. (Utom den som kosta 3000 men jag har för avsikt att försöka utnyttja alla pengar.)

 

[inlägget ändrat 2003-07-27 19:07:06 av sjohan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Annars blir det ju arbetsgivaravgifter och grejjer)

 

Det blir det ändå! Det kommer man undan med genom att köpa prylar... tyvärr...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Öppna då inte bilden i IE-explorer, är du snäll..

(den skalar om 1600x1200 till betydligt konstigare saker, och borde nästan förbjudas!)

 

Sen är bilden också komprimerad till en tredjedel av "verklig" storlek.

 

Bättre skärm, högre upplösning i win och bra mjukvara är något som alla borde satsa på.......

 

Note: The information transmitted in this Notice is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material.

(min nya hälsningsfras)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...