Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Bosse-i-skogen

Beslutsvånda

Rekommendera Poster

Bosse-i-skogen

Ville bara berätta om mina fruktansvärda problem!

Nu kostar en 32" widescreen 100 hz tv av märket Centrum 7 000: - Ska jag slå till eller ska jag inte? Jag ligger vaken om nätterna och våndas, ska jag eller ska jag inte. Vaknar kallsvettig av att jag köpt tv:n för att en vecka senare se att den kostar 6 500: -.

Fy vad besvärligt livet är! *ler*

Bosse

Visa dig! "http://eforumare.just.nu"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Zepofan

Dagens I-landsproblem.

There Are No Stupid Questions, But There Are A Lot Of Inquisitive Idiots.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CJ Björkdahl

Centrum är ett "lågbudgetmärke", men det kanske du är medveten om?

MVH

pedagogen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Bosse-i-skogen
Centrum är ett "lågbudgetmärke", men det kanske du är medveten om?

Jodå det är jag medveten om. Jag betalar inte flera tusen extra för att det ska vara ett "fint" märke.

Möjligt att bilden är bättre på en dyrare tv men den kan inta vara så mycket bättre så att det motsvarar dessa tusenlappar mer. Snarare så är det märket du betalar för. Vad som gäller för mig är 32", widescreen och 100 Hz för flimmerfri bild till ett för mig vettigt pris.

De tekniska specifikationerna är lika mellan denna 7 000: - tv och andra som kostar 9 000-10 000: - och det är gott nog för mig. Dessutom så vill jag ha en tv i svart, inte i silver.

Bosse

[inlägget ändrat 2003-07-26 19:54:40 av Bosse-i-skogen]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CJ Björkdahl

Ja, visst. Budgetgrejor kan väl vara okej..

Men man skall vara medveten om att komponentvalet i budgetgrejor ofta är nedprutat.. Dvs. i stället för 105-graders kondensatorer, sitter det 85-graders. (exempelvis). Skillnad? -Avgör om tv:n håller 3 eller 15 år..

Smäller tv:n sedan efter tre år, så är prisvinsten uppäten av ett enda besök av tv-reparatören.

Ytterligare en grej: Högspänningsdelarna brukar vara klena i budgetapparater. Förutom kortare livslängd innebär klenheten också att bilden uppför sig underligt.

Detta gäller inte speciellt för Centrum, utan för budgetskärmar (och tv) i allmänhet.

MVH

pedagogen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland

saken är den att 100HZ-tekniken inte är en särskild ideal lösning. Det finns flera olika nivåer av tekniken och de apparater under 11-12kkr använder oftast bara den enklaste form av 100Hz-korrigering - och det ser verkligen hemskt ut, de gör oftast ett uselt jobb med bilden :/ ..köp hellre en 50Hz-TV i den prisklassen så får du en toppenbild... eller plocka upp en AE100-projje för 9kkr för gemoetrisk perfekt LCD-bild ;)

.wey - till och med en 32" TV för 20kkr har ofta problem med högspänningsdelen/bild som hoppar märkbart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
pepino
Dvs. i stället för 105-graders kondensatorer, sitter det 85-graders.

Vi hade en 85 graders kondensator i taket i pannrummet, den var till en fläkt, å den paja, även om det inte va 85 grader i rummet. Men iaf 65 i taket...

/Henrik

Intresseanmäl din eforum t-shirt!

http://geekplanet.net/tshirt/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Viking Virus

20kkr 100 Hz:are brukar också vara lite luriga iom att många försämrar färginformation när bilden behandlas digitalt.

100 Hz är väl mer en övergångsperiod innan det blir ren progressiv scan som gäller...hm...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CJ Björkdahl

Man bör inte köpa en TV osedd. Dyrast behöver inte alls vara bäst.

Men när man sett ut en tv (kolla också hur tv:n presterar med testbild, den skall klara alla fälten, färgerna skall inte blöda och rutnätet skall vara symmetriskt) kan man köpa den på billigaste möjliga ställe.. Förutom testbild skall tv:n också klara av att visa levande bilder bra.

Själv brukar jag när jag köper tv slå på alla tv-apparater i butiken på test-bild, och köpa den som visar testbilden bäst.

Trivia: På 50-talet krävde tv-handlarna att SVT skulle sluta att sända testbild, eftersom kunderna kunde se hur dåliga apparaterna var...

MVH

pedagogen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CJ Björkdahl

Därav vikten att ha kvalitetskomponenter i apparaterna..

(inte så nödvändigt i datorer, eftersom datorerna ändå byts ut innan de går sönder i normalfallet)

MVH

pedagogen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Bosse-i-skogen
..köp hellre en 50Hz-TV i den prisklassen så får du en toppenbild...

Menar du att en 32" 50 hz widescreen tv för 7 000: - har en lika flimmerfri bild som en 100 hz för samma pengar?

Det tror inte jag. Det såg inte så ut i tv-butiken. Sen kunde 50 hz tv:n kosta 13 000:- det flimmrade ändå.

Något förutom själva märket på tv:n måste ju skilja eftersom den är billigare, det fattar även jag. Men tittar jag på bilden i butiken och tycker den är ok så är väl det tillräckligt skäl till att köpa tv:n? Det är ju jag och ingen annan som ska titta på den. Att den skulle lägga av efter tre år tror jag inte.

En fråga till er experter: Jag tycker mig märka att stereo-separationen är bättre nu när jag ser på min gamla tv digitalt via satellit. Alltså det märks tydligare att ett ljud verkligen kommer från t ex. vänster högtalare i tv:n. Kanske jag bara inbillar mig? Kan likna det vid sk. breddstereo (som jag lärt mig är att ljudet kommer aningen senare i den ena högtalaren för att lura öronen).

Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CJ Björkdahl

Givetvis *behöver* en billig tv inte vara dålig, men sannolikheten är högre..

Om du har sett tv:n i verkligheten och är nöjd med bilden (att titta i en minut eller två räcker inte), så tycker jag du kan köpa den.

De som gör dåliga tv-affärer idag är de som väljer toppmodellerna, eftersom det inom kort kommer modeller med inbyggda digitalmottagare.. Sen kan man ju fråga sig hur det blir med HDTV.. (Antagligen ligger HDTV 10 år i framtiden, så man hinner väl slita ut en apparat tills dess..) Men själv väntar jag att byta TV tills mottagarna har DVB-stöd.

MVH

pedagogen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
PPC
Trivia: På 50-talet krävde tv-handlarna att SVT skulle sluta att sända testbild, eftersom kunderna kunde se hur dåliga apparaterna var...

MVH

pedagogen

Det kan väl inte ha varit något stort problem under 50-talet, de reguljära TV-sändningarna i Sverige startade 1956. Hur många TV-handlare kan det ha funnits i landet under de åren?

Lite källkritik bara...

:)

Trivia:

TV2 börjar sända reguljärt 1969, och färgTV 1970.

[inlägget ändrat 2003-07-27 08:13:47 av PPC]

[inlägget ändrat 2003-07-27 08:19:01 av PPC]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CJ Björkdahl

Jodå, folk köpte tv-apparater som galningar på 50-talet. Fotbollsvm eller nåt i den stilen..

Och det där med testbilder var ett välkänt faktum, tv-säljarna försökte få bort testbilden i flera år, innan de gav upp..

Note: The information transmitted in this Notice is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material. (min nya hälsningsfras)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland
Menar du att en 32" 50 hz widescreen tv för 7 000: - har en lika flimmerfri bild som en 100 hz för samma pengar?

Nej självklart flimrar den, men den flimrar då tusan inte märkvärt mer än en billig 100Hz-Tv - de är juh inte alls flimmerfria...

...dock var det inte det jag syftade på - utan bildkvaliteten sans flimret, jag tror du kommer att se en ganska stor degradering i bilden på vilken 100Hz-TV som helst, särskilt de billigare. Notera hur den uppför sig vid både snabba rörelser och stilbilder och så vidare... inte en chans att 100Hz-TVn kommer i närheten :)

(sedan är väl en del allergiska mot själva flimret, och då spelar det kanske ingen roll - men då behövs det ganska fett med digital bildbehandling för att få även en 100Hz-TV flimmerfri = dyrt)

--

.Wey

Future Hero Next Generati0n

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Bosse-i-skogen
100 Hz är väl mer en övergångsperiod innan det blir ren progressiv scan som gäller...hm...

Progressiv scan var det ja. Är det en sådan här du menar? Kostar bara 15 300: -, inte så farligt jämfört med andra lite dyrare vanliga 100 hz 32" tv.

http://www.toshiba-tcp.com/products.html?componentID=4001&ssp=2

Köper jag denna så är jag väl i framkant i teknikutvecklingen och har en absolut flimmerfri bild? Men å andra sidan så kan jag väl få en fin sån där man hänger i taket med bild på hela väggen för dessa pengar? Får kolla det också.

Bosse

[inlägget ändrat 2003-07-27 18:12:53 av Bosse-i-skogen]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland

TV-på-hela-väggen är enormt mycket trevligare tycker jag :)

Gäller bara att man kan mörklägga lite om man vill glo under dagen ;)

--

.Wey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Bosse-i-skogen

En dum fråga kanske men jag ställer den ändå: Är det bara till att koppla in digitalmottagaren och videon till projektorn? Eller måste saker och ting gå via datorn eller hur funkar det egentligen?

Någon som vet någon sida som testar tv-apparater? Billiga och dyra.

Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
CJ Björkdahl

Struntade du i Centrummottagaren?

Projektorer brukar ha olika ingångar (s-video, RGB, composit, VGA), så någon omväg via datorn behöver man oftast inte ta.

Note: The information transmitted in this Notice is intended only for the person or entity to which it is addressed and may contain confidential and/or privileged material.

(min nya hälsningsfras)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Weyland
En dum fråga kanske men jag ställer den ändå: Är det bara till att koppla in digitalmottagaren och videon till projektorn? Eller måste saker och ting gå via datorn eller hur funkar det egentligen?

Det är ingen dum fråga, det är en hel vetenskap faktiskt.

Problemet med projektorer är att de ofta är gjorda för att hantera progressiva signaler till att börja med. Alltså utförs scandubblering på alla insignaler som inte är det, typ de flesta utom VGA och progressivt via komponent eller RGB.

Vidare tar de flesta projektorer INTE vanlig RGB(-SCART) - det verkar ha kommit nu i och med de nyare hemmabioprojektorerna såsom AE300 och så vidare.

Till sist så verkar det som de flesta ger en ganska rejält mycket bättre bild med VGA-signal än med någon av de andra ingångarna... vilket gör att de flesta projektorägare förespråkar en "HTPC" - det vill säga en PC avsedd enbart för att driva hela rasket (något jag innerligt rekommenderar av flera andra skäl).

DOCK kan man väl säga som så, att har man inte provat att mata sin projektor med en pixelperfekt VGA-signal så vet man juh inte vad man missar, därmed går det utmärkt att leva utan detta tillsvidare och vara imponerad ändå :)

--

.Wey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Bosse-i-skogen
Struntade du i Centrummottagaren?

Tråden heter "Beslutsvånda"... jag vet inte vad jag vill riktigt men den där 32" widescreen Toshiban med progressiv scan verkar intressant. Jag ska ju ha tv:n några år och då är ju 15 000 för en "riktig" tv inte så farligt.

Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...