Just nu i M3-nätverket
Jump to content

SF vs SJ


Zepofan

Recommended Posts

Den senaste tiden har det, bland annat här på e-forum, varit upprörda känslor över SF´s senaste tilltag. Att ta ut en extra avgift för de som väljer att boka sin biobiljett på Internet. Detta tycker jag, liksom nästan alla andra, borde resultera i ett lägre pris. Inte högre.

Idag gick jag förbi en reklampelare med en annons från SJ. Här har man fattat galoppen för en gångs skull. Bokar man via Internet får man rabatt. Kollade på deras sida och hittade följande i deras FAQ:

 

Fråga: Vad innebär det nya prissystemet?

 

Sedan den 10 juni har vi nytt prissystem. Det innebär att det blir billigare, cirka 5 %, att handla biljetten via Internet eller i biljettautomat. Föredrar du att köpa via telefon eller gå till en resebutik betalar du samma pris som tidigare. Vid köp ombord tillkommer 10-30 kronor på ordinarie pris.

 

Kanske något för SF att reflektera över?

 

 

 

There Are No Stupid Questions, But There Are A Lot Of Inquisitive Idiots.

 

Link to comment
Share on other sites

Det är helt klart rätt tänkt utav SJ, när någon gör jobbet åt dem så tjänar de säkerligen mer än 5%.

 

De får inte lika hög belastning på sina försäljare som sitter på centralen om folk beställer på nätet och sedan plockar ut dem i appareten :)

 

Link to comment
Share on other sites

Aha, men glöm inte att SF har kostnader för

"mycket kraftiga servrar", "ständig skötsel och tillsyn" samt "utveckling av Internet" och inte minst att "3G knackar på dörren". I alla fall om man ska tro Mikael på deras propagandaavdelning. Tut tut... :D

 

[Edit: Stavar som en kratta]

 

[inlägget ändrat 2003-07-26 10:46:41 av nop4e71]

Link to comment
Share on other sites

Aha, men glöm inte att SF har kostnader för

"mycket kraftiga servrar", "ständig skötsel och tillsyn" samt "utveckling av Internet" och inte minst att "3G knackar på dörren". I alla fall om man ska tro Mikael på deras propagandaavdelning. Tut tut... :D

 

ursäkta mig, jag tänkte inte på det... :)

 

Link to comment
Share on other sites

Aha, men glöm inte att SF har kostnader för

"mycket kraftiga servrar", "ständig skötsel och tillsyn" samt "utveckling av Internet"

Frågan är om inte SJ borde ha tänkt på dessa kostnader också:

 

SJ har den senaste tiden haft flera avbrott på sin hemsida. Under måndagen drabbades sidan ett avbrott som varade i några timmar. SJ ska nu utreda om det är den ökade antalet av besökare som får systemet att braka ihop.

http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=266908

 

Dom drar igång en kampanj för att styra över kunderna till Internet i juni, men bygger inte ut kapaciteten förrän i september. Dessutom kan man inte beställa sista minuten-plåtar via telefon längre. Pensionärerna är nog jätteglada...

 

Link to comment
Share on other sites

Hörde på ekot att 26% av alla beställningar är automatiserade(internet eller automater) hos SJ.

 

Det betyder att de kan sparka var fjärde av sina säljare, eller ge en fjärdedel bättre service till varje kund.

 

För SF skulle nog andelen som beställde över internet vara ännu större då målgruppen säkert är ganska Internet-intensiv.

 

/Mn

 

Link to comment
Share on other sites

För SF skulle nog andelen som beställde över internet vara ännu större då målgruppen säkert är ganska Internet-intensiv.

 

undrar om de ens har tänkt på det...

 

Link to comment
Share on other sites

För SF skulle nog andelen som beställde över internet vara ännu större då målgruppen säkert är ganska Internet-intensiv.

 

För SF skulle andelen som bojkottade deras sida förmodligen vara mindre om de tog bort det där förbannade ljudet på förstasidan.

 

För övrigt: någon som har skickat mail till respektive företags ansvarig och tipsat om tråden? Inte för att jag tror de bryr sig, men det är ett sätt att framföra åsikter.

 

//jonasn

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...