Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ström i chassit?


Kojak1

Rekommendera Poster

Höll på och koppla in en nätverkskabel i en dator när jag kände att jag fick nån slags stöt. Musklerna i underarmen känns utmattade/domnade. Antar att jag fått nån slags ström i chassit. Är detta krypström eller är det något farligare? Och kan det bero på att datorn sitter i ett ojordat el-uttag??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Och kan det bero på att datorn sitter i ett ojordat el-uttag??

 

Jag har min dator ansluten till ojordat uttag, men jag har inte fått några krypströmmar i chassit.

 

Konstigt att det händer just när du ansluter en nätverkskabel. Fast det kan säkert hända när som helst. Har aldrig råkat ut för det själv.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar bara om det kan vara något farligt. Dessutom är nätverkskabelns kontakt täckt med ett metallhölje.

 

Fick detta svaret i ett annat forum:

 

"fick likadant när jag skulle kopplöa in min polares nätverkskabel, med metallkontakt i min nätverksport..

 

borde väl bero på att det går ström igenom kabeln å man jordar mot ngnting elleR?"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Undrar bara om det kan vara något farligt. Dessutom är nätverkskabelns kontakt täckt med ett metallhölje.

 

Jag har också fått mig en liten lätt stöt av en nätverkskabel, som var ansluten till kabelmodemet i ett annat rum. Fingrade på ändan på nätverkskabeln. Precis på kontakten. Det ilade till i fingrarna.

 

Farligt tror jag först det blir om du håller i en jordad del, typ diskbänk eller datorchassit. Din kropp blir ledande och cirkeln sluts. Fast sådana små spänningar det finns i en nätverkskabel, så tror inte jag det är livsfarligt.

 

Låter å andra sidan oroande att du får krypströmmar i chassit. Det håller jag med om.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man säger så här, att få jag ingen stöt när nätverkskabeln inte är i så finns det inget att oroa sig över? För då vet man att det berodde på den. Sen var ju nätverkskabeln kopplad till en dator som satt i ett jordat uttag, vet inte om det har nån betydelse.

 

[inlägget ändrat 2003-07-26 00:02:01 av Kojak1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har avhandlats förr i detta forum.

Nätdelen på en dator läcker som ett såll. Med en skärmad TP-kabel så uppstår en potentialskillnad mellan skärmen/jorden och den läckström som finns i ditt datorchassi. Om din dator är ansluten till ett jordat uttag leds ev läckströmmar bort den vägen och du slipper små stötar. Visst är det otrevligt men knappast livsfarligt i normala fall, däremot kan hårdvaran ibland ta stryk.

 

Som en parantes kan jag nämna att en vanlig dator aldrig kan bli medicintekniskt godkänd just pga dess stora läckströmmar. Sådana datorer finns men kostar därefter, och ligger prestandamässigt ett år efter pga alla tester och godkännande.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok så då är det inget att oroa sig över, då datorn bara ska stå där temporärt ett par månader. Dessutom är detta chassit täckt i ett ljudisolerande plasthölje, förutom på baksida(där jag fick en stöt).

 

En liten fråga till kan denna krypström ha något att göra med nätverkskabeln med metallhölje på kontakterna som går från en dator(jordad) till denna dator(ojordad)? Och i så fall, kan det hjälpa med att pilla bort metallhöljet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fråga till kan denna krypström ha något att göra med nätverkskabeln med metallhölje på kontakterna som går från en dator(jordad) till denna dator(ojordad)? Och i så fall, kan det hjälpa med att pilla bort metallhöljet?

 

Helt klart hade du inte fått en stöt mellan kabel och chassi om du använt en oskärmad kabel.

Det är alltså potentialskillnaden mellan den jordade datorn i andra änden av kabeln och din dators chassi som ger dig stötar.

 

Däremot kan du fortfarande få stötar mellan datorn och andra jordade föremål, t ex ett element.

 

Skärmen klarar du dig utan, så pilla du bort metallen om du känner för det.

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-26 10:56:28 av PPC]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätverk mellan en jordad och en ojordad dator är väl halvfarligt kan man säga, mätte själv upp en spänning på 115 Volt mellan 2 datorer som var sammankopplade på detta vis. Inte farligt för en vanlig vuxen, men för ett barn eller ett husdjur kan det nog vara farligt.

Dessutom kan det ju aldrig vara nyttigt för hårdvaran.

 

[inlägget ändrat 2003-07-26 11:08:43 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmen i FTP-kabeln förbinder ju chassit på resp dator med varandra. Utan skärm får du inte den förbindningen.

 

Men visst, jordat skall det såklart vara om det skall vara rätt!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem (se //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=385538#385665).

 

Jag har enbart jordade uttag. Problemet försvann helt när jag bytte till oskärmad TP-kabel.

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=383786 diskuterar även liknande saker.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet försvann helt när jag bytte till oskärmad TP-kabel.

 

Det ideala är förstås om allt är jordat / potentialutjämnat. Om man ansluter korskopplingspanelens chassi tiil jord så skall det inte behöva bli potentialskillnader mot en likaledes jordansluten dator.

 

Här var jag lite kaxig: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=385538#385820

 

Men jag har faktiskt arbetat 18 år som installatör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ideala är förstås om allt är jordat / potentialutjämnat. Om man ansluter korskopplingspanelens chassi tiil jord så skall det inte behöva bli potentialskillnader mot en likaledes jordansluten dator.

 

Absolut. Men jag har av nån underlig anledning inte möjlighet att kontrollera ifall utrustningen i källaren är ordentligt jordad. :/

 

Här var jag lite kaxig: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=385538#385820

Men jag har faktiskt arbetat 18 år som installatör.

 

Tja, kaxighet är berättigad ibland om det finns kunskap bakom. :)

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte tillägga att det absolut bästa är ju att köra trådlöst, fast lite dyrare än så länge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mätte själv upp en spänning på 115 Volt mellan 2 datorer som var sammankopplade på detta vis. Inte farligt för en vanlig vuxen, men för ett barn eller ett husdjur kan det nog vara farligt.

115 Volt räcker alldeles utmärkt för att döda en vuxen !

__________________________________________________

 

Den som ler när något gått fel, har redan kommit på vem han skall skylla på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bästa är ju att köra trådlöst, fast lite dyrare än så länge.

 

Om man klarar sig med den lite lägre hastigheten så kan nog själva installationskostnaden bli avsevärt lägre faktiskt. Beroende på hur kabeln skall förläggas och kabellängder. Särskilt om man lejer bort arbetet.

 

Sedan har vi säkerhetsbiten...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

115 Volt räcker alldeles utmärkt för att döda en vuxen !

 

Tja, det är väl strömmen som är det väsentliga. Och till viss del kan frekvensen förvärra skadan.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, det är väl strömmen som är det väsentliga. Och till viss del kan frekvensen förvärra skadan.

..visst är det så ! men kroppen har en viss resistans - så spänningen måste vara tillräckligt hög för att ge en farlig nivå på strömmen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter testning(med mig själv som försökskanin) så finns det ingen ström i chassit så länge nätverkskabeln inte är ikopplad. Om jag uppfattat allas inlägg korrekt här, så bör problemet försvinna om man pillar bort metallhöljena på kabeln. Självklart är jordat till båda datorerna det bästa, men detta alt. är inte möjligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...