Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Långsamt nätverk


ns

Rekommendera Poster

Enligt specifikationen för min powerbook (http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=43119) så ska den ha 10/100 nätverk. Men nätverket går alldeles för långsamt för att det ska vara 100Mbit. Nu undrar jag om det finns någon inställning i OSet (10.2) för att skifta mellan 10 ch 100 eller vad det annars kan bero på.

Kan det vara för att jag plockar filer från en PC? Låter osannolikt eller?

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har PC:n för nätverkskort, kör den 100MBit eller 10Mbit? Kablarna du använder, stödjer de 100Mbit eller bara 10MBit?

 

Nätverkskorten i Macarna brukar vara rätt smarta nämligen, de känner av vad det är för fart i tråden och ställer ner sig om de inte funkar i 100MBit eller 1Gbit (de flesta nya Macar har 10Mbit/100Mbit/1Gbit nätverkskort).

 

Jag skulle som sagt antingen misstänka PC:n, dess nätverkskort eller inställningar, eller dåliga kablar.

 

Hemma kör vi med en Router och kör Mac och PC utan problem alls, även när vi delar filer.

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de första frågorna man ställer sig:

- vad är det för hastighet du kommer upp i?

- vad är det för nätverkskort i den andra datorn?

- är nätverkskorten satta till 100Mbit?

- är nätverkskorten satta till full eller halv duplex?

- vad är det för switch/hub?

- hur ser belastningen på nätverket ut?

- viket nätverksprotokoll använder du?

- vilken mapp sparar du till?

 

konstateranden:

- smb är att föredra framför afp, iaf hastightesmässigt även om skillnaden borde vara marginell.

 

- även om din hub/switch är av 10/100 typen så behöver inte det innebära att switchens interna logik kommer upp i den hastigheten. T.ex många av dlinks hemma produkter har en intern hastighet på lite drygt 10-16Mbit vilket gör att man aldrig kommer upp i sina önskade 100Mbit.

 

- vissa mappar i osx påverkar systemets prestanda när det läsese eller skrives till dom. /Applications/ är en sådan mapp och det beror på att osx loggar och bygger informtion vid varje accessförssök till den mappen. Jag noterade det själv första gången när jag kopplade ihop två xservrar med en gigabitkabel, alla kort var ok, korten var satta till gigabit, full duplex men hastigheten kom inte ens upp i 100Mbit, det visade sig vara just det att jag läste från /applications/ mappen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör 100Mbit på PCn. Kabeln är CAT5 och klarar högre

hastighet. Den brukar sitta i en annan PC och där går det betydligt snabbare. PCn är inställd på Auto negotiation. Hur Macen är inställd vet jag inte, det är lite det frågan går ut på att jag inte hittar var man ställer in sådant.

 

Belastningen på nätverket är låg då det är mitt hemmanätverk. Jag ansluter till PCn med smb. Jag kopierar inte filer till någon systemkatalog utan till en egen partition.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...