Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisken Studsar..!


Slanet

Rekommendera Poster

[ - VST 5.0 ]

 

 

..och sedan går cpu-mätaren i topp.

Jag har en ny och snabb hårddisk

och undrar varför processorn inte

hinner med...

 

Det är en pIII 500 Mhz

med 128Mb ram

 

Är det nån inställning som

kan vara fel?

 

// Atle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
..och sedan går cpu-mätaren i topp.

Jag har en ny och snabb hårddisk

och undrar varför processorn inte

hinner med...

 

Har svårt att tänka mig att en ny och snabb hårddisk inte skulle hinna med en 500 Mhz processor och 128 Mb ram. ;-)

 

Det är inte så att hårddisken ligger i P10-läge eller vad det kallas för?

 

Det kan söla ned trafiken ordentligt.

 

Vad har du för IDE-kablar till hårddisken?

 

Är det en ATA-133:a hårddisk så ska du köra med kablar som är det också. UDMA6 gäller också.

 

Vad har du för OS kan också vara intressant. Gjorde du något innan datorn började uppföra sig sådär?

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> tror att du postat i fel forum|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det snarare låter som att din hårddisk håller på att pajja. Har vid flera tillfällen varit med om att när hårddiskar ballat ur tillfälligt så låser sig hela operativet tillfälligt.

 

Det kan även bero på att strömförsörjningen / transformatorn stönar sina sista suck eller är helt enkelt för klen och inte kan leverera tillräckligt med ström till hårddisken, som i sin tur "startar om sig".

 

Det kan även bero på att du har kassa drivrutiner till IDE-kontrollern som hårddisken sitter i.. så att när HD:n jobbar hårt så drar den mycket processorkraft.

 

Det var några av mina teorier! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Minkrav för Cubase är 500Mzh med 256Mb internminne.

När det är för lite internminne andvänder datorn hårddisken som minne i stället.

Kör du några ljudspår kanske VST instrument m.m. så blir det en del Mb/sek för hårddisken. Till slut hinner den inte med och systemet blir överbelastat. Studs påbörjas . . .läser. . . spelar upp . . .läser . . .spelar upp osv

 

Ju mer effekter, VST instrument, ljudspår som skall köras desto mer internminne och snabbare processor behövs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...