Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ansvar


dex

Rekommendera Poster

Jo jag vet klientelet :)

 

M.a.o. så var platsen väl använd som "genväg"...

(Sen kan man tycka vad man vill om det.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 150
  • Skapad
  • Senaste svar

Må vara en sak - men det ger er ingen rätt att sätta upp försåtshinder :)

 

Olovlig körning etc. är en sak.

Att sätta upp olämplig avspärrning på olämpligt ställe är en annan sak.

Att de råkar korsa varandras vägar är en olycklig omständighet...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den trasiga marken var i stort behov av reparation, därför spärrade man av så att ingen skulle behöva skada sig.

Det finns nästan alltid en anleding till varför man spärrar av, även på joberg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkert fanns det en anledning - men att avspärrningen kanske var lite olämpligt utformad torde det finnas ganska goda skäl att tro...

 

[så som antytts i tidningar och så så kunde ju även en anledning vara att det var ett jävla irriterande mopedkörande just där.]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avspärrningen var väl synlig om man färdas i för området lämplig hastighet.

Man ska komma ihåg att joberg är en fritidsanläggning med bla camping,bad,stora grönytor lämpliga för solbad,

lek med bollar osv. Det är mycket stor risk att man skadar sig och andra om man åker fort där. Dom flesta inser det & kliver till & med av cykeln,tar sig till fots ner till badområdet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt okey för mig så när som att ersättning kan omvandlas till frihetsbetövande - men det är ju alltjämt ersättning s.a.s.

 

Böter är en påföljd, frihetsberövande i form av t ex fängelse är en påföljd. Ersättning för någons ekonomiska lidande är inte en påföljd.

 

visst har polisen rätt att beslagta körkort vid ex.v. fortkörning? Är det inte en bestraffning för fortkörningen utan bara ett interimistisk beslut i väntan på länsrätten?

 

Ja, det är det. Ingen bestraffning, polisen kan visserligen bötfälla folk men bara om man erkänner på plats och brottet kan anses som ringa. Annars är det åklagarens och domstolens sak.

 

normalt så kan ju inte skadestånd utdömmas om det inte finns något brott begånget

 

Det förekommer...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senast idag såg jag flera mopeder som framfördes lagligt på avsedd väg, det är mycket folk i området många små barn som leker,badar,spelarboll osv.

Risken för att nån skadas i trängseln är stor, det uppstod flera farliga situationer även idag när alla jag såg tog det lugnare med sina moppar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har förstått det - men då alla inte gjorde så innan avspärrningen så torde den vara olämplig som avspärrning :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkerligen - och det finns ju alltid mer eller mindre omdömmesfulla folk av alla sorter...

(En omdömmesgill "avspärrare" torde väl ha märkt ut repet väl då han vissta att det for omkring folk där... Att moppedisten inte var omdömmesgill har det väl aldrig varit någon tvekan om...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej den var högst lämplig.

Det olämpliga var att försöka ta sig förbi i för hög hastighet genom att gena förbi den ursprungliga avspärrningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Må vara hur det vill men civilrättsliga fall kan ge fängelse. Sen om det är påföljd eller inte är väl ointressant då det trots allt bottnar i en ekonomisk / avtalmässig reglering via lag.

 

Poliser har rätt att beslagta körkort på plats utan erkännande under vissa omständigheter. Det är således ett verkställande av en dom innan dommen utfallit?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men folk brukade inte förflytta sig på lämpligt sätt just där :)

 

Dessutom antar jag att förflytta sig på lämpligt sätt var just att man såg repet och då såg man ju repet så då var det ingen fara.

[Typisk infinit regress - eller logisk lapsus om man vill...]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm...

 

Om folk körde på ett olämpligt sätt vid platsen så innebär inte det att man kan påverka det med allmän fara efter eget gottfinnande (röd gubbe :) )

 

Tidigare gick det att köra på ett visst sätt (även om det var ytterligt olämpligt) men helt plötsligt utan förvarning gick inte det utan man utsattes för stor fara som man inte gärna kan känna till...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske är tråkig men fakta är det ända som intresserar mig.

Allt sunt förnuft säger att man kör inte som en tok just där olyckan hände.

Därför sattes ett hinder upp, det olyckliga är att omgivningen(terrängen) användes av "vissa" för att kunna fortsätta köra på tok för fort för områdets verksamhet.

När marken (som ej är avsedd för trafik) gick sönder & skulle repareras så kunde vissa oansvariga inte acceptera detta utan dom skulle nödvändigtvis köra för fort även när det var nästintill omöjligt att ta sig fram på ett säkert sätt. Det är oerhört mycket folk där vanligtvis när det är fint väder.

Vi som ofta besöker området till fots är oerhört glada att ingen fotgängare skadades också, det är väldigt tragiskt att den oansvarige moppeföraren körde ihjäl sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vore seriös så skulla du fattat att det ska inte framföras motorfordon på olycksplatsen, det är det som är felet i sammanhanget.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Hehe.. Om det inte framfördes motorfordon på olycksplatser, skulle det ju aldrig ske några olyckor in the first place..

 

Det kluriga är att klura ut vilka platser som skulle kunna bli olycksplatser..

(Det går aldrig att göra hela världen fool-proof..)

Då skulle man vara tvungen att platta ut Alperna, exempelvis..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Platsen där olyckan inträffade är aldrig avsedd för motortrafik.

Marken är förstörd & i behov av reparation, för att ingen skulle skada sig så spärrades det förstörda området av i väntan på att reparationen blev klar.

När en olämplig förare i för hög fart försöker ta sig förbi hindret så uppstår kroppsskada som leder till döden.(tragiskt)

Det här är inte att jämföra med en olycka på allmän väg avsedd för motorfordon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fy tusan vad ungarna far runt nere på gården. Den är ju inte avsedd att använda som någon form av formulaettbana för femåringar på cyklar. Vi får nog sätta upp ett litet gupp i hörnet vid cyrenerna där det är så skymd sikt. för att markera vart guppet skall bli så sätter jag nog upp ett snöre bums. Jag sätter det mot stolpen så kan gående komma förbi. Om någon femåring cyklar in i snöret är ju skit samma för det är ju som sagt ingen formulaettbana för ungar på cykel utan en gångväg till och från portarna.

 

Låter det vettigt?

Vari ligger skillnaden :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du blandar alltjämt ihop två olika brott och det ena berättigar inte det andra :)

Skall jag dra röd gubbe igen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det stämmer att ett brott inte rättfärdigar ett annat.

Men faktum kvarstår att det var livsfarligt att försöka ta sig genom säkerhetsavspärrningarna i för hög fart oavsett om man använde väg eller terräng.

Vi får hoppas att alla dom som utsatte andra för livsfara tar det lugnare i fortsättningen.

 

[inlägget ändrat 2003-07-24 22:19:45 av gust]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med...

Men du kunde gott skriva osäkerhetsavspärrningarna ;)

Säkra avspärrningar är något annat....

(Ex.v. så som innan med stenarna)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...