Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ansvar


dex

Rekommendera Poster

Jag är en van jobergbadare & vet att det ofta sitter avspärningar där man inte ska gena i terrängen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 150
  • Skapad
  • Senaste svar

Så om femtonåringen kört stigen själv?

Är det då bara terränglagen som du hänger upp dig på?

Men bara för det så är det inte okey att spänna upp linor på platser där folk ofta olagligen kör...

Att någon begår ett brott (går mot röd gubbe/bryter terränlagen) ger inte någon annan rätten att begå ett brott (skjuta vederbörande/sätta upp allmänfarliga avspärrningar)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej naturligtvis inte.

Avspärrningen satt där för att folk inte skulle ta sig fram när man reparerade terrängen som alla genande människor förstört.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit där det brukar alltid finnas en avspärning vanligen en massa stora stenar.

 

Okey - har aldrig ens varit i närheten. Det förekommer lite olika bilder i tidningarna och lite olika uppgifter (nytt markarbete vs. besvärad av mopedister en längre tid)

Dock så kvarstår att linan är farlig :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man vanligtvis gör fel rättfärdigar inte att man gör fel fortsättningsvis.

 

Givetvis inte - det är ett nytt brott varje gång... Men att en förseelse inte beivrats trots upprepanden kan ses som sedvanerätt även om brottet trots allt begås.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så som det stog i tidningarna (metro, AB etc.) så var det inte avspärrad terräng normalt sett...

Men enligt era postningar nedan så antar jag att ni känner till det bättre :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla hinder är farliga om man tar sig förbi i för hög fart och därigenom inte har full kontroll, än mer farligt blir det om man inte behärskar fordonet, saknar skydd,brukar fordonet på olämpligt sätt avseende antal medresenärer i bevisligen svårframkomlig terräng.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

reparerade terrängen som alla genande människor förstört

Med andra ord så var det normalt att gena där och således ingen anledning att förvänta sig en dåligt synlig avspärrning i olämplig höjd... (eller missuppfattar jag igen?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar inte så stor roll faktiskt m.a.p. på markägaren.

Det som är viktigt är att det är något helt nytt olämpligt utformat som är svårt att uppmärksamma...

 

Det övriga är en fråga som hänger ihop med olovlig körning etc. och har inte med själva repet att gjöra :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag besöker joberg mycket ofta & vet att det finns idioter som inte respekterar att områdets vägar ska användas vid framförande av fordon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är väl en okey sak - men en helt annan :)

 

Det är inte rätt att skjuta någon bara för att han går mot röd gubbe...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte normalt att gena i terrängen, även om det under vissa perioder finns folk som gör det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte normalt att gena i terrängen, även om det under vissa perioder finns folk som gör det.

Det är väl inte bad/grillsässong året runt :)

Men att det är uppkört och störande (enl. vissa tidningar) säger ju att det var ganska normalt denna tid. Eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Röd gubbe behöver inte tas upp mer här eftersom det saknas trafikljus i terrängen på joberg.

 

[inlägget ändrat 2003-07-24 19:25:44 av gust]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tas inte upp därav utan som tydligt exempel på att det är inte okey att begå brott bara för att någon annan gör det...

(trodde jag var uppenbart :) )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej men väldigt många kraftigt berusade for omkring på cykel, till fots,ja faktiskt även med bil. (terrängkörning förekommer)

Powermeet besöks av väldigt många människor som inte alltid befinner sig där dom ska därför behöver en hel del repareras efteråt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man olovligen kör ihjäl sig spelar ingen roll för dig kanske, men vi andra som inte vill bli drabbade när barnen leker livsfarliga lekar med livsfarliga motorfordon tycker att det spelar roll.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ger dig visst inte...

Jodå, vill bara du skall förstå hur jag menar :)

 

Att man är ekonomiskt ersättningsskyldig är inte samma sak som straffansvar.

Helt okey för mig så när som att ersättning kan omvandlas till frihetsbetövande - men det är ju alltjämt ersättning s.a.s.

 

Föräldrar kan inte dömas till påföljd för ett brott som deras barn begått.

Du kan nog ha en poäng :)

Det är måhända bara skadeståndskrav etc. som förs vidare.

Huruvida detta är påföljd eller inte kan diskuteras - normalt så kan ju inte skadestånd utdömmas om det inte finns något brott begånget och en under 15år är ju undantagen straffansvar...

(Blir lite rörigt dethär :) )

 

Många tror t ex att ett indraget körkort är en påföljd / straff

Beror lite på för visst har polisen rätt att beslagta körkort vid ex.v. fortkörning? Är det inte en bestraffning för fortkörningen utan bara ett interimistisk beslut i väntan på länsrätten?

 

Rörigt när man river i det :)

Speciellt som det var länge sedan jag brydde mig om i civilrätt/straffrätt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jäpp:

Olagligt men saknar bestraffning - om ingen skjuter ;)

(så länge ingen fara uppstår, men då är det annat än själva röda gubben som kommer i spel)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...