Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ansvar


dex

Rekommendera Poster

  • Svars 150
  • Skapad
  • Senaste svar

Tja...

Men gara för någon går mot röd gubbe så får man ju inte skjuta dom :)

 

I detta fall spelar ju inte ålder och hjälm någon roll... (för dödsorsaken)

Men visst har föräldrarna efterräkningar att vänta...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I detta fall spelar ju inte ålder och hjälm någon roll... (för dödsorsaken)

 

Det står i texten att han hade skrapsår på hakan och ner på halsen. Så nog hade hjälmen kunnat hjälpa, iaf en intergralhjälm.

Sen om inte åldern spelar in, varför har vi kvar åldersgränser på moped, mc & bil i så fall?

 

-----------

// jumpman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mycket tragiskt att nån ska behöva dö, men när det bara är den som körde olovligt som avled så drabbar det i alla fall ingen oskyldig.

Jag uppfattar det mycket värre om en som kör olovligt har ihjäl någon helt oskyldig trafikant/person.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men visst har föräldrarna efterräkningar att vänta...

 

Tveksamt om man kommer att åtala föräldrarna...

 

Men faktum är att ett av de väldigt få underlåtelsebrott som finns är just föräldrars skyldighet att skydda sina barn.

 

Med underlåtelsebrott menas att begå en brottslig gärning genom att INTE agera. Det är t ex inte brottsligt att inte ta nycklarna från någon som står i begrepp att köra onykter, även om man självklart bör göra det. Att låna ut sin bil till vederbörande är däremot straffbart.

 

Och jag tror nog att både låg ålder och avsaknaden av hjälm visst bidrog till att det gick så illa som det gjorde....

 

 

**************************************************

edit:

 

Kanske skall förtydliga mig lite, det är alltså självklart att t ex "underlåtelse" att stanna vid stopplikt och liknande är straffbart.

Det är ju att betrakta som en aktiv handling.

 

Eller t ex underlåtelse att skylta upp att man förvarar farligt gods någonstans, t ex gasol i garaget. Alla hänger väl upp skylt om det? ; )

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-24 13:31:50 av PPC]

[inlägget ändrat 2003-07-24 13:34:14 av PPC]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara är den som körde olovligt som avled så drabbar det i alla fall ingen oskyldig.

 

Jag betraktar nog de anhöriga som i högsta grad "drabbade"....

 

Men jag förstår vad du menar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Campingvärden ska givetvis åtalas, att spänna upp ett rep över vägen är väldigt oansvarigt och livsfarligt.

Att den drabbade var 13 år och körde moped utan hjälm hör inte hit, någon på cykel hade lika gärna kunna drabbats.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det så att den stora "skulden" hamnar på den som spände upp repet, tvivelsutan... MEN, jag tycker att i dylika sammanhang måste man också poängtera att pojken var underårig samt saknade hjälm, kanske en lärpenning för andra? Sen är det väl ingen vits att åtala föräldrarna, de har väl fått det nog jävligt skulle jag tro...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viking Virus

Hm, får mig att tänka på en insändare i Aftonbladet där en mamma klagade på att hennes son (som inte var 15 år) var ute och körde med sin trimmade moped och blev jagad av polisen i någon sorts vansinnesjakt då han försökte komma undan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föräldrarna är ju full straffansvariga för allt deras barn företar sig upp till femton års ålder...

Olovlig körning är något som enkelt bevisat i detta fall :)

 

Fall det är svårare att visa på om man underlåtit eller ej är ju lite mer ovissa - ex.v. om man inte tar ur nycklarna ur bilen och lämnar den någon minut, och någon knycker den och orsakar något - men det är ju å andra sidan sådant tingen är till för: icke självklara saker...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viking Virus skrev:

Hm, får mig att tänka på en insändare i Aftonbladet där en mamma klagade på att hennes son (som inte var 15 år) var ute och körde med sin trimmade moped och blev jagad av polisen i någon sorts vansinnesjakt då han försökte komma undan.

 

Vem var det hon klagade på? Polisen eller sonen?

 

Lowtek.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag tror nog att både låg ålder och avsaknaden av hjälm visst bidrog till att det gick så illa som det gjorde....

Tja...

Svårt att veta men en lina uppspänd i halshöjd är lika allmänfarligt oavsett om man har hjälm eller inte... oavsett om man kör lagligt eller inte...

Frågan man får stälal sig är om olyckan hade undvikits om:

A/ Föraren varit femton och haft hjälm

B/ Linan inte spänts upp

 

:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står i texten att han hade skrapsår på hakan och ner på halsen. Så nog hade hjälmen kunnat hjälpa, iaf en intergralhjälm.

Hade linan inte kanat ner på halsen då menar du?

 

Sen om inte åldern spelar in, varför har vi kvar åldersgränser på moped, mc & bil i så fall?

Det är en bedömning av lämplig ålder för att ha rimligt fullt omdömme för tänkta situationer.

Att linor spänns upp över vägar (om än bredvid bom) är inte en tänkt situation...

Tror inte många äldre kalkylerar med det i varje tänkbar situation :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...men när det bara är den som körde olovligt som avled så drabbar det i alla fall ingen oskyldig...

Det är alltså helt okey att skjuta någon som går mot röd gubbe vid övergångsstället?

Eller vart är gränsen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tva skrev:

Tja...

Svårt att veta men en lina uppspänd i halshöjd är lika allmänfarligt oavsett om man har hjälm eller inte... oavsett om man kör lagligt eller inte...

Frågan man får stälal sig är om olyckan hade undvikits om:

A/ Föraren varit femton och haft hjälm

B/ Linan inte spänts upp

 

Svårt att säga då jag inte vet hur området ser ut men jag skulle tro att det är en kombination av båda.

 

A/ Föraren var inte femton och jag antar att han inte hade samma koll som en femtonåring skulle ha om omgivningen. Kanske höll föraren för hög fart?

 

B/ Linan borde varit bättre utmärkt och det är inte säkert att någon annan hade sett den.

 

Får vänta och se (ifall nu aftonbladet mot all förmodan skulle göra en uppföljning) och läsa vem domstolen ger skulden.

 

lowtek.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Sverige har man inga skyldigheter, bara rättigheter

Gott...

Skall jag minnas när det är dax för deklaration...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är privat område... campingen var stäng, vad hade han där att göra från första början(!) om det vore en träbom så hade han troligen inte sätt den heller...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppföljning kan vi nog glömma (as usual)

 

Visst kan en femtonåring förväntas göra mer omdömmesgilla bedömningar än en trettonåring (flickan bakpå var ju dock femton ;) ) Men det är svårt att handla över huvud taget inför något okännt (han brukade antagligen åka där liksom många andra och tidigare har det alldrig varit någon lina).

 

Linan var uppspänd mellan en vägbom och ett träd bredvid over en såndär stig som blir bredvid när trafiken (gående, cyklar, mopeder etc.) är hög. Förvisso blå men hur bra syns det kvällstid?

 

Tror nog att svaret på frågorna A/ och B/ är ganska självklart :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stefanowich

Jag kan gissa att hon menar polisen, det är väl en medfödd reflex att skylla ifrån sig när man hamnat i chocktillstånd, att tänka att man själv är vålland när man köper en moped till underårig vill man nog inte tänka på. Men det går nog upp för dem förr eller senare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viking Virus

Aj då, ledsen att jag var lite otydlig.

Men som stefanowich säger så var det polisen hon klagade på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viking Virus skrev:

Aj då, ledsen att jag var lite otydlig.

Men som stefanowich säger så var det polisen hon klagade på.

 

Hmm. Vissa människor är helt omöjliga att förstå sig på (typ aftonbladets läsare). Att köpa en moppe till sin son som inte har åldern inne och sedan klaga på polisen när dom jagar honom.

 

lowtek.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polisen får ju inte bedriva hetsjakt och jaga folk i höga farter då risken är stor att allvarliga olyckor inträffar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föräldrarna är ju full straffansvariga för allt deras barn företar sig upp till femton års ålder...

 

Nja... det är ju inte så att pappan får krypa in om hans underåriga barn slår ihjäl någon..

 

Barn under 15 är alltså inte straffmyndiga, dvs de kan inte dömas till någon egentlig påföljd. Oftast lämnas de över till sociala myndigheter. Däremot kan målsmän komma att bli betalningsskyldiga för ev skador som deras barn har orsakat, typ skadestånd eller efter ev skadegörelse.

 

Men föräldrar straffas inte för brott som begåtts av deras barn.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men föräldrar straffas inte för brott som begåtts av deras barn.

Normalt sett inte, men vad jag minns så har de straffansvaret...

Att de inte kan få fullt ansvar för sådant de inte uppenbart vet är ju inte så konstigt; men att medveten stå bredvid medans ditt barn skjuter ihjäl en butiksunderhavare så som du aktivt uppmanat honom vid ett rån leder säkerligen till fullt ansvar :)

 

EDIT: Börjar dock bli lite "off topic" :)

 

[inlägget ändrat 2003-07-24 15:10:33 av tva]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...