Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför SQL när Access finns?


Ploppan

Rekommendera Poster

Min rubrik till frågan är väl klumpigt formulerad, men vad jag egentligen undrar:

 

Är syftet med SQL att minska mängden kod och ha fler möjligheter att bygga upp en databas?

 

I och med att man bygger en hel databas med Access, varför är det då så bra med SQL?

Jag vet att Access är det "grafiska verktyget", men vilket är syftet med SQL i och med att du kan fylla i alla uppgifter i Access.

Jag vet också att SQL är plattformsoberoende och att SQL-koden är snabbare att skriva in i ett helt svep än att hålla på och klicka i en massa fält i Access.

Eller används SQL mest till stora databaser (även fast SQL fungerar direkt i Access)?

 

Är det någon som är bra på att förklara skillnaderna mellan Access och SQL?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja enklast kan väl sägas med Prestanda

Har du 5-6 användare samntidigt med Access blir det låååååångsamt.... vid 12 nästan outhärdligt

så skall du ha en webbaserad databas med många användare funkar access inte....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du blandat ihop begreppen lite. Att jämföra Access och SQL är som att jämföra äpplen och skurhinkar.

 

Access är en specifik databasprodukt. SQL är ett generellt språk för att arbeta med databaser som även Access kan använda sig av.

 

Om det är MS SQL-server du tänker på (eller andra databasservrar) så ligger skillnaden i funktioner och prestanda. Access är helt enkelt inte konstruerad för stora databaser med många användare och tung belastning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Nja, det beror ju också mkt på hur databasen ser ut! Är det enkla och endast läsfrågor kan Access palla mer än så. Jag håller dock med om att en riktig databas rockar då det blir stora och ett mer komplext användande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...