Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

latency


speedtribes

Rekommendera Poster

speedtribes

Köpte en M-Audio Ozone igår och ägnade kvällen åt att sparka igång den. Allt funkade bra vad gäller MIDI och playback, men när man spelar in hamnar audiosignalen lite efter taktslaget (testade genom att spela in metronomen från hörlurarna). Jag trodde att mjukvaran skulle kompensera för latencyn så att ljudfilen hamnar tajt på slagen? Annars måste man ju flytta varje ljudfil manuellt...

 

Finns det nån inställning i Cubase SX där man väljer att "synka efter output" eller liknande?

 

/nybörjaren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

 

Kika i Devices->Device Setup->VST Multitrack

 

kolla att du valt ditt ljudkorts ASIO drivrutin och klicka på "control panel" där du kan göra inställningar för sync. Testa dig även fram med olika inställningar där (Disk bufferten, "Expert..." panelen o.s.v.)

 

---------------------------------------------

Mr Barton | www.mrbarton.com

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, har testat alla möjliga kombinationer nu och problemet finns kvar...

 

Har testat Ozone med Logic och då funkar det bra, så det verkar som om det är nåt med Cubase som strular.

 

Har hört av mig till M-Audios support, får se vad dom säger...

 

Trist att köpa nya prylar och bara få en massa problem :/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Fick du ordning på Ozone i Cubase?

Funderar på att köpa den men vill då veta att det funkar såklart. Någon som kan rekommendera något annat USB-baserat ljudkort+midikort.

Hörde att Tascam hade ett, vet ni något om det?

Eller är det så att man skall undvika USB om man vill kunna spela VSTi instrument med rimlig latency?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat Ozone med Logic och då funkar det bra, så det verkar som om det är nåt med Cubase som strular.

 

Har hört av mig till M-Audios support, får se vad dom säger...

 

Hej,

vet inte hur det är med Ozone men med Audiophile 2496 PCI skiljer det verkligt mycket mellan olika verror av M-Audio:s drivrutiner när man kör olika apps. Har du provat den senaste Ozone-drivaren, som tydligen löser en del problem i 24/96 ? :

 

http://www.m-audio.com/support/license.php?beta=0&file=Ozone_1010_web.exe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör senaste versionen, men strulet i Cubase finns kvar. Tyvärr är min dator (AMD700MHz/256Mb RAM) inte så snabb så när jag väljer "very low" latency i Ozone-panelen så börjar det knäppa och ha sig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

börjar det knäppa och ha sig.

 

Tyvärr ett "standardproblem" vid hårddiskinspelning, som tur är går det i dom flesta fall att få bort helt. Men sällan utan en inte så liten del VooDoo ;) Det finns många knep, svårt att säga vilket som kan fungera i ditt fall ? Flest tips får man här:

 

http://forum.cubase.net/cgi-bin/cubase.net/Ultimate.cgi

 

Absolut värt att lusläsa :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...