Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tips inför skärmköp


jo!

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har tänkt köpa mig en ny 19" CRT och skulle vilja veta lite vad det är man ska kolla efter. Jag vill ha en bra skärm som ska ligga mellan 3-4000. Jag är lite kräsen, det ska helst vara svart el silver, inget pc-grått.

 

Vad ska man kolla efter?

Är rekommenderad upplösning 1280x1024@85Hz för lite?

Vad ska dot pitch ligga på?

 

Vad tror ni om denna skärmen? (LG F900P)

http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010054970

 

Nån som har en sån kanske?

 

Tacksam för lite tips!

 

/jo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För det priset tror jag du kan få en bra begagnad 21"-are istället. Jag köpte en begagnad 21" trinitron för 6000 spänn för två år sen och det är det absolut bästa köpet jag gjort i datorväg. Knivskarp bild i 1600x1200@85Hz

 

Nu kan du säkert få en liknande för mellan 3 och 4000.

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är rekommenderad upplösning 1280x102485Hz för lite?

Jag tycker det är ganska lagom. Fast jag skulle rekommendera upplösningen 1280x960 eftersom det ger korrekt höjd/bredd-förhållande på en CRT. 1280x1024 är för TFT-skärmar. Jag tycker att många billigare skärmar blir suddiga i 1600x1200.

 

Oavsett vilken upplösning du tänker köra så tycker jag du ska besöka nån affär nere på stan och se skärmen med dina egna ögon innan du bestämmer dig. Skärmen är så viktig för trivseln framför datorn.

 

Jag har en SONY CPD-E400 19". Den är skarp, flimmerfri, har bra kontrast och klara fina färger. Väldigt små bildstorleksvariationer när man skiftar mellan ljud och mörk bild också. Flat skärmyta som minskar ljusreflexer. Det enda som stör mig lite är att bildgeometrin inte är perfekt samt att det finns små konvergensfel utåt kanterna på bilden. Moire-mönster förekommer också vid höga upplösningar, men eftersom såna där schackmönster är ganska ovanliga så uppfattar jag det inte som störande. Kort sagt - det finns väldigt mycket mer att titta på än höljets färg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

 

Jo, jag vet att det finns mer än höljet att titta på, men jag tycker det är viktigt ändå...

 

Den där sony-skärmen verkade vara lite för dyr för mig. Jag tror jag ska gå ner på stan och kolla lite som du sa...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte en 17" TFT?

Har man bara digitalsignal från kortet så är det så underbart :)

[Går nästan spela oxå...]

17" 1280x1024 <25ms går ju hitta för styva 4kkr men vet inte om den fixar DVI eller bara VGA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fördelar med TFT:

* Perfekt skärpa i avsedd upplösning

* Perfekt bildgeometri

* Inga konvergensfel eller moiremönster

* Låg strålning

* Inget flimmer

* Lägre strömförbrukning och värmeutveckling

 

Nackdelar:

* Långsammare bild

* Interpolerade pixlar vid lägre upplösingar än den avsedda (suddigt)

* Sämre färgåtergivning

* Färg- och ljusvariationer beroende på betraktningsvinkel

 

Jag skulle välja en TFT för kontorsarbete. Vid grafiskt arbete eller snabba spel tycker jag en CRT är att föredra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag är ute efter en skärm att använda i grafiskt arbete. Skärmåtergivning känns viktigt...

 

Nån som kollat på skärmen jag länkade till tidigare?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo,

Färgutrymmet är ju en smula mindre - men det skall allt vara väldigt färgkritiskt grafiskt arbete som vi pratar om ifall det skall vara avgörande - och då hamnar nog inte CRT (med kalibreringsgrejjor och så) på denna sidan 10 papp :)

Men som sagt - det är nästan tvunget att man kör DVI/ADC och inte VGA (för då håller jag med :) )

 

Spel är väl biten där CRT är berättigat - speciellt som skärmens upplösning kanske inte är riktigt rätt för spelmotorn...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste?

:)

Men gå in hos någon datornasare och kolla...

 

Visst har du rätt i så motto att CRT nog aldrig blir billigare än nu - för det är ju alltjämt hyfsade volymer.

 

Men jag skulle inte överväga monitorköp idag utan att först kika på (digitalansluten) TFT :)

[Ångrar inte en sekund ögonblicket jag gick från bra 17" CRT till 15" TFT (ADC/DVI)]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej då... Jag ska överväga =)

 

Kollar lite på en LaCie 19"...

 

[inlägget ändrat 2003-07-22 13:43:24 av jo!]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu menade jag inte direkt professionellt grafiskt arbete utan snarare hemmasnickrande. När jag färglägger min hemsida så är det trevligt om jag vet att den här färgen är.. nästan.. helt korrekt. :) Fast jag håller med om att skärpa är viktigare än färgkorrekthet.

 

Det är så pass stor skillnad mellan DVI och VGA alltså? Vad är ADC?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid sett dåliga exempel på TFT vara anslutna till analogsignal (VGA) men alltid tyckt om exempel anslutna till digitalsignal (DVI som finns några olika eller ADC som är apples version med lite ström, usb och grejs i samma sladd)

Jag har inte jämfört många rakt av på skilnaden mellan VGA och DVI, men på de få jag gjort det så är DVI i mitt tyckte avsevärt bättre (stabilare färger, snabbare etc.) En brasklapp dock för att "billiga" TFT (om det nu betyder dåliga?) är ofta endast VGA medans bättre oftast kopplas in på DVI :)

Men en TFT på digitalsignal inför lite harmoni i datoranvändandet - och det brukar ju vara lätt nog att bli lite irriterad på saker och ting ändå :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag letar också efter en skärm, men TFT kommer inte

på fråga. Dyra skärmar med mongoluida betraktnings-

vinklar och slöa bildrörskanoner intresserar mig inte.

 

Jag har kikat på Philips 109P40 och LG CRT F900B.

De verkar intressanta. Samsung Syncmaster 959NF

verkade vara bra, men efter att ha läst lite tester

förstod jag att den hade geometrifel. Viewsonic P95f

sades ha kalla färger...

 

Andra modeller är: Samsung SyncMaster 957P,

Viewsonic E95, och Iiyama Vision Master Pro 454 (som

är lite dyrare).

 

Någon som har något tips, eller kanske en varning?

 

___________________________________________

Outgrundliga äro den store rymdhemulens vägnar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...