Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Konstig namnupplösning för mitt nätverk!

Webbstoffe2

Recommended Posts

Webbstoffe2

Jag har ett litet nätverk hemma med 3 datorer kopplade till Bostream med en enklare router/brandvägg/switch. Av någon outgrundlig anledning kommer jag inte in på vissa hemsidor; IE svarar bara "This page cannot be displayed" och NS svarar att Connection refused... Till exempel fungerar inte www.dn.se eller spraydate.spray.se. Om jag pingar i dos blir namnen lösta till IP och servern svarar. Samma sker i alla datorerna. Vad är det som är fel? Problemet har aldrig funnits tidigare utan uppstod efter att jag bytte till Bostream, men jag har svårt att tro att felet är deras.

/Webbstoffe

Mr Andersson

Du råkar inte har några gamla proxyintsällnginar kvar i datorn? Du använder Bostreams DNSer?

Du råkar inte har några gamla proxyintsällnginar kvar i datorn? Du använder Bostreams DNSer?

låter som att det är något sådant problem...

Webbstoffe2

Även den nyinstallerade datorn får samma fel och jag har aldrig haft någon proxy angiven. Jag har till och med resettat min router men felet kvarstår. Kan felet ligga i min server som även fungerar som dns för nätverket? Kan man resetta den (windows2000server)?

Mr Andersson
Kan felet ligga i min server som även fungerar som dns för nätverket?

Det är det mest troliga. Se över configen i den!

Varför inte låta routern ta hand DNS istället?

Webbstoffe2

Ja jag testade alldeles nu med att välja routern som dns men utan förbättring. Skumt som tusan.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...