Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Polisuniform??


Anders...

Rekommendera Poster

Jag måste hålla med SYS6736340549, En polis med turban vore inte alls fel, turbanpoliser skulle klart förbättra polisens rykte och inflytande i förortskommunerna runt storstäderna.

 

I England så är polisbefäl berättigade att bära såväl turban som slöja.

 

[inlägget ändrat 2003-07-22 09:55:53 av VMS7™]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, jag tycker dessutom att ingen respekterar oss Ateister; flytta ut alla kyrkor ifrån städerna så man slipper höra klockor ringa som 17 på söndagsmorgonen!

 

Jag var i Österrike 1994 och bodde precis bredvid en kyrka som slog i klockorna varje kvart dygnet runt.

(heltimme slog antal slag för vilken timme det var med.)

 

Det är det närmaste tortyr jag kommit...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att 1000 personer räcker för att man skall få ett någorlunda säkert urval?!

 

 

.Morpheus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1000 pers ifall urvalet är slumpmässigt.

 

Denna undersökningen visar bara vad dom som går in på aftonbladet, är intresserade av den sortens nyheter och som röstar tycker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det torde väl vara ganska slumpmässigt, om nu inte Aftonbladets läsare alla är i grund och botten likadana? Råkar ha samma åsikter? mm. Jag tror däremot att antalet som röstar på NEJ blir större då det i detta landet alltid funnits en väldans massa konservativa människor ;)

 

.Morpheus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1000 pers ifall urvalet är slumpmässigt.

 

Det är inte så enkelt, för att det ska vara statistiskt säkerställt ska man också väga in faktorer som svarsfrekvens. Med tanke på att Aftonbladet är en av sveriges mest besökta sajter får ett par tusen svar på en webbomröstning nog anses vara rätt lågt intresse.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att 1000 personer räcker för att man skall få ett någorlunda säkert urval?!

Lite OT:

Vid en kvalitativ studie av en företeelse kan det räcka med så få personer som 24 stycken (egentligen färre) för att täcka hela målpopulationen. Detta ställer dock stora krav på urvalet.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Lite OT:

Vid en kvalitativ studie av en företeelse kan det räcka med så få personer som 24 stycken (egentligen färre) för att täcka hela målpopulationen. Detta ställer dock stora krav på urvalet."

 

du kan använda 10 personer och få fram ett statistiskt resultat. för att få ett någolunda sanningsenligt resultat så bör man fråga fler personer.

 

det jag klagar på är att man använder aftonbladets webröstningar som ett underlag för sina argument.

 

[inlägget ändrat 2003-07-22 13:25:26 av Lowtek]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Morpheous vet väll hur aftonbladet vinklar sina stories:

 

Rubrik på story:

- "Katten misse mår bra, trots att husse stoppade honom i tvättmaskinen."

 

Omröstning brevid storyn:

"Ska vi centrifugera katter? [Ja/Nej]"

 

Mvh

G

 

(P.S: Ja, det är baserat på ett skämt av Pontus Enhörning)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bredvid en kyrka som slog i klockorna varje kvart dygnet runt

Det är likadant för den som bor i närheten av Adolf Fredriks Kyrka. Huvudvärk för muhammedaner är vad det är.

För att utjämna plågorna borde Jämo verka för fler minareter med frekventa böneutrop i trakten.

(Nobelpristagaren Ivo Andric har beskrivit problemen med detta i Sarajevo 1920)

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe . . .

 

Om det byggs en ny kyrka intill hus kan man ju inte göra så mycket mer än att man borde klagat innan byggstart.

 

Om man köper ett hus eller en lägenhet intill en kyrka får man skylla sig själv. ;)

 

Grattis till er som bor nära kyrkor/kyrkklockor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Turbaner har inget med Sverige att göra så varför ska Svensk polis ha turban ?

 

Fattar inte att ens tanken finns att tillåta det. Är man från en kultur där turban används och vill bli Svensk polis får man antingen finna sig att vi inte använder turban i Sverige (speciellt inte stadsmakten) eller bli polis i ett land där den används.

 

Jag förstår att de med den kulturen skulle vilja ha turban som polis här men dom får vackert finna sig att det inte är tillåtet.

 

Skall Sveriges polis gå i bräschen för relegion och kultur så blev det ganska snart knepigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja

Om polis kvinnor kommer att använda slöja så måste det strida mot nån lag. Du måste ju för sören kunna se och identifiera polisen du pratar med. Hela iden e löjlig.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hovrätten: Kvinnan använde flitigt en rökelse som störde grannarna i bostadshuset. Hovrätten upprätthåller nu hyresnämndens beslut som innebär att kvinnan genast måste flytta från lägenheten

Det luktar brandrök!

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jämförelsen med kortbyxor är kanske inte helt relevant (förutom att den förmodligen inte är statistiskt rättvisande). Mig veterligen är det inget politiskt, religöst eller på något annat sätt ett ställningstagande att bära kortbyxor. Men det kan man väl säga att det är att bära turban/slöja, eller har jag fel?

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förövrigt tänker jag starta en religion där man syndar om man kör mindre än 30 km/h för fort.

 

Räkna in mig som troende i din religon!!! :)

 

-----------

// jumpman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

uniform innebär att det ska vara enhetligt. en polis i tjänst ska inte vara en individ, han kan vara individ på fritiden, men när han arbetar så är han inte det. om man börjar göra undantag, så kommer det inte dröja för länge tills det är svårt att se om en person är polis eller inte, vilket är anledningen att de ska se likadana ut, de är en förlägning av lagen. när du ser en polis ska du automatiskt veta att det är en polis.

 

om du till exempel inte hört om det här när/om det går igenom, nåt händer och du behöver en polis snabbt, du ser något som ser ut som en polis, men har en turban? känner man inte till omständigheterna är det möjligt att man tror det är maskerad eller nåt.

visst, jag medger att det är långsökt, men det kan hända, och det är något som inte får hända!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...