Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Polisuniform??


Anders...

Rekommendera Poster

Se på fan...

 

När ska vi sluta låta religion sätta sig över lagar, regler och sunt förnuft?!

Är trött på alla undantag som görs för att göra anhängare av en viss religion nöjda.

 

Förövrigt tänker jag starta en religion där man syndar om man kör mindre än 30 km/h för fort. Sedan är det bara att ställa sig på barrikaderna och tjafsa om folkrätt, fritt land och demokrati så slipper man oroa sig för körkortet hädanefter.

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte en polis får bära turban, ska han väl inte heller få bära ett kors i halsbandet? Eller någon annan religiös symbol? Friheten att uttrycka religion och poliska åsikter är det absolut viktigaste i ett demokratiskt samhälle, annars kunde vi lika gärna leva i en diktaturstat!!

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte en polis får bära turban, ska han väl inte heller få bära ett kors i halsbandet?

Jag håller inte med.

Självklart ska vi ha åsiktsfrihet, det är viktigt.

Polisen får gärna ha koranen i innerfickan om han vill, det stör mig inte. Men att ändra på uniformen är väl att ta i. Det förstör ju hela vitsen med just en uni-form.

Personligen tycker jag man tar för mycket hänsyn till just religioner. Med samma resonemang borde komunistiska poliser få bära hammaren och skäran på en röd keps. Nazister byter jackan mot en bombar-jacka och en svart toppluva (eller vad det nu är de har för något)

Någonstans måste man dra gränsen. Deras åsikter (för det är vad religion är) är inte fel på något sätt. Men varför göra undantag för just dem?

 

Detta gäller naturligtvis inte bara polisens uniformer. Börjar man granska alla undantag blir man mörkrädd. Framförallt; Vem sjutton avgör vilka undantag som får göras?!

 

/Mn

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

subliminalaura

Löjligt...

 

Håller med Zany om Uni-Form agumentet, hur löjligt skulle det inte se ut om Svenska militären skulle införa samma grej, dessutom är det ju inte praktiskt för fem öre om man nu ska nämna petitesser.

Och för att gå in på en riktigt låg nivå..

Ska den bäras utanpå eller under kravallhjälmen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart ska vi ha åsiktsfrihet, det är viktigt.

Polisen får gärna ha koranen i innerfickan om han vill, det stör mig inte. Men att ändra på uniformen är väl att ta i. Det förstör ju hela vitsen med just en uni-form.

 

Kan bara hålla med ZanY. Religion är bara ett av många olika sätt att se på tillvaron, och samhället mår bäst av att religon utövas i det privata. Människan har tillbringat århundraden med att kasta av sig det religiösa oket, måhända ersatt av andra mer subtila ok, men ändå en nödvändig förändring som inte uppmuntras av att man [åter]anpassar samhället efter gamla religiösa principer. (sen må principerna kalla sig muslimska, kristna, judiska eller AUM;ska)

 

Om inte en polis får bära turban, ska han väl inte heller få bära ett kors i halsbandet?

 

Som ZanY påpekade så får man ha vad man vill under uniformen. En uniform har man för att poängtera nånting. Tänk på vad du tänker när du ser en grupp, t.ex. skinheads, dom har inte på sig dom kläderna och bristen på frisyr för att det bara råkat bli så av en slump - dom vill sända ut ett budskap. Att militärer och poliser är identiskt klädda har sitt budskap och poäng, och poängen är inte enbart för att man ska kunna urskilja dom från resten av befolkningen. Meningen är att man (som betraktare) ska mera uppfatta uniformen [makten] än personen som bär den. Om det sen finns "individer" i den massan så undergrävs budskapet man vill ge. Tyvärr har vårat samhälle inte kommit till det stadium där vi inte behöver någon starkare som håller ordning och reda [på massan], sålunda behövs dessa psykologiskt viktiga budskap signaleras ut. Därför är det fel att tillåta synliga attribut för något annat än det som behövs för att få jobbet gjort. Personen som [självvalt) måste bära sånt får helt enkelt fundera på en annan karriär.

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-21 20:35:41 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte frågan om vilken religion man tillhör. Alla poliser skall vara likadant klädd, det är ju det som är anledningen till att de har en uniform, folk ska se att det är en polis, inte en taliban, som man annars ser om man får syn på en turban klädd person.

 

Annars kan man ju lika gärna avvskaffa polis uniformerna, så att alla poliser arbetar civilt klädd...

 

Läs hur Ms och Intel planerar att ta över din dator:

http://www.cl.cam.ac.uk/users/rja14/tcpa-faq.html

http://www.againsttcpa.com/

http://www.technologyreview.com/articles/wo_weinberger102502.asp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Håller med 100%. Det finns säkert folk som tar lika illa vid sig att se en turban på folk som om man ser ett hakkors eller hammaren och skäraren.

 

Vår polis och övriga statliga organisationer skall stå utanför allt vad religon och politik heter. Om det nu är så att turbanen är bättre än mössan så ha en turban på alla eller så behåll mössan. Att byta ut den för att visa skall bli nöjda är löjligt. Om nu någon hävdar att de måste ha turban och inte kan bli polis om de inte får ha det, så får de väl söka sig till civilspan så de kan gå runt i sina turbaner hela dagarna.

 

- Magnus

-----------------------------------------------------

Ropen skalla, BBB (eller BOSTREAM) åt alla!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast egentligen, ett samhälle där poliser behövs öht är ett misslyckat samhälle.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast egentligen, ett samhälle där poliser behövs öht är ett misslyckat samhälle.

 

Förvisso, men det är så vi väljer att ha det....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

läste om poliser med turbaner!

det låter livat.

Utanför Fotbollsstadion saudis och ortodoxa judar bevakar i dag AIK mot MFF

taxiförare med slöja som i Afganistan - trevligt värre.

Jag menar egentligen att det kan väl inte bli värre än vad det redan är; eller kan de det?

 

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias

Jag undrar bara om det vore tvärtom, att vi svenskar var invandrare i något land. Skulle då det landet acceptera att vi förändrade utseendet på deras polis?

 

Ps -- Tänk mellanöstern/arabländer

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nästa gång jag ser en turbanklädd,

misstänker jag genast att det rör sig om en

narkotikaspanare eller hemliga Jönsson på traffick-spaning.

med eTT svarT TangenT-bord

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig får polisen gärna ha en hel blomsterlåda på huvudet, men, jag kan inte lova att personen i fråga kommer bemötas med respekt (jag är juh uppväxt med en viss uniform). Blomsterlåda, krans, huckle eller vad som helst, sätt på er det hela poliskåren....

 

eh, skämt åsido...stoppa koranen i fickan och låt uniformen vara det den är till för. Tron ligger väl inte i mössan? ;)

 

.Morpheus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk mellanöstern/arabländer

 

Intressant vinkling och jag tänker så det knakar men kan inte ens minnas att jag någonsin sett att poliser där springer omkring med Fez eller turban.

 

Hela vitsen med uniform oavsett om den är militär, civil eller nåt annat är ju att den tar bort individens (i det här fallet polisens) egna uppfattningar från bilden. Detta för att de som möter den som bär uniformen inte ska behöva tro att deras avvikande uppfattning ska påverka hur de blir behandlade (för det ska den nämligen inte göra).

 

Att inte tillåta turban som en del av uniformen är inte konstigare än att man inte tillåter pins och knappar som berättar vad man har för politisk eller religiös uppfattning, för det antar jag att man inte tänker ändra på?

 

Om man med religionsfriheten i botten ska tillåta poliser att springa omkring med religiösa symboler som en del av uniformen måste man ju rimligtvis också tillåta dem att i den lika viktiga åsiktsfrihetens namn ha politiska symboler på sig.

Hur många tror att Ahmed i tobaksbutiken som just blev rånad skulle bli jättelättad om polisen som kom till platsen hade en kampanjknapp för "Sverigedemokraterna" på rockslaget?

 

Detta sagt utan att på något sätt ha invändningar mot att turban kan vara en viktig symbol för vissa grupper, jag förstår det men jag tycker det är viktigare att polismakten är för alla och att den inte ens kan misstänkas för att sätta egna intressen före allmänhetens.

 

Dessutom undrar jag om inte uniformsreglerna var bra även för poliser som normalt skulle bära turban, att anonymiseras från sin religion och/eller politisk uppfattning borde rimligtvis vara skönt även när man tillhör en grupp som inte alltid är jätteuppskattade när de dyker upp. De blir nog trakaserade så det räcker ändå.

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-21 22:24:52 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är ganska enkelt.

 

Väljer man att bli polis får man vackert ta på sig den uniform som används där och inte börja frilansa annars är det bara att avstå från yrket.

 

De svenska poliser som har fotboll som religion får dom ta på sig fotbollskepsar ?

 

Har inte orkat läsa hela artikeln på AB men är detta ett förslag som någon i riksdagen har lagt fram och i så fall vem ?

 

Liknelsen med svensk militär och turban va fin ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Håller med, jag tycker dessutom att ingen respekterar oss Ateister; flytta ut alla kyrkor ifrån städerna så man slipper höra klockor ringa som 17 på söndagsmorgonen!

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle då det landet acceptera att vi förändrade utseendet på deras polis?

 

Är det verkligen så att det är nån turbanklädd poliswannabe som krävt att få bära turban?

Jag misstänker starkt att det är nån välmenande tjänsteman som plötsligt kommit på att han inte har visat cheferna resultat på sistone, och då funkar alltid lite politisk korrekthet ;) För inte kan väl nån säga emot det utan att hängas ut som intollerant. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att vi blir upprörda över detta, visar väl mer på hur mycket fördomar vi har mot människor som normalt klär sig i turban.

Enligt undersökningen på denna sida: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,332694,00.html , så tycker ju trots allt 73,6% att det är ok för polisen att gå omkring i kortbyxor.

Då borde det väl vara ok med turban också?

 

Stela och strama poliser i tråkiga uniformer spär bara på polishatet ytterligare tror jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att vi blir upprörda över detta, visar väl mer på hur mycket fördomar vi har mot människor som normalt klär sig i turban.

Nu blir jag förvisso inte speciellt upprörd över det men jag tycker inte om att få fördomar tillskrivna mig, jag har verkligen inga fördomar mot varesig turban eller andra huvudbonader.

Jag tycker inte att polisen ska ha Djurgården-kepsar heller, antingen har man uniform (=enhetslig klädsel) eller också har man det inte, jag tycker att militärer och poliser ska ha uniform och det har inget med fördomar mot varesig siker eller djurgårdare att göra.

 

tycker ju trots allt 73,6% att det är ok för polisen att gå omkring i kortbyxor.

Om polisen tog fram ett par kortbyxor (och kanske en kjol) till sin uniform så skulle det naturligvis vara lika ok som om de tar fram en ny uniformsmössa. Mig veterligen handlar det emellertid inte om en polisturban som ska bli en del av uniformen utan om frånsteg från uniformen.

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-22 09:39:03 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju självklart på hur mycket man tar aftonbladets nätundersökningar på allvar!

 

Det är 2188 personer som har röstat och jag skulle knappast säga att det är ett säkert resultat.

 

/Lowtek, som ogillar folk som försöker bevisa något genom att använda sig av aftonbladets omröstningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...