Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Halva borta??


perb

Rekommendera Poster

Efter att ha rensat en hd från NW har den bara halv kapacitet. Disken är på totalt 2.16GB, jag kan bara få fram 1.8GB. Hm., blir inte klok på vad jag har missat. Assistans behövs.

Per

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1,8 är förvisso rätt mycket mer än hälften av 2,16 :-)

 

Vad har du gjort? Har du formatterat om den, partitonerat om den? Vad är det för filsystem på den nu?

Vad är det för disk förresten?

 

Edit: Och framförallt, har du några trasiga sektorer på den? Den borde ju ha några år på nacken så det känns ju inte helt otroligt att du vid en formattering skulle ha fått en del markerat som "bad sectors".

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-21 17:47:35 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men ursäkta dåda, jag var befriad från matten :-\ Menade 1008, som kanske är hälften, vad vet jag, men mindre än hela är det definitivt.

Hur som. Dina frågor.

Det är en Samsung disk. Ja den är naturligtvis, storleken några år. Jag har en stark aversion mot att kasta saker som fungerar, därför får den hänga med, om jag kan få den att fungera vill säga. Inga dåliga sektorer eller andra problem rapporteras från de kontroller jag kört, standard sc o defrag. Efter att ha tagits ut ur Novell servern så skedde en formatering. Först i Win 98 sedan i Partition magic, båda med samma resultat. Får för mig att jag missat något vid rensningen av Novells filsystem, men jag kan inte komma på vad. Aktuellt filsystem är nu FAT32.

Tacksam för fler synpunkter och mattelektioner:-)

Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om du missat att ta bort en partition eller nåt, fast det borde du sett i Partiotion Magic.

 

Vad gäller vilken disk det är så tänkte jag om du hade nån mer specifik benämning så man kunde slå upp den. Fast om du verkligen tappat halva så är det nog inte relevant att få reda på exakt hur stor tillverkaren anser att den är.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får också en känsla av att jag missat något vid avin av Novell, men som sagt vad????

Den kompletta beteckningen på disken är Samsung WN321620A och det står på samma ställe att disken är på 2.16GB.

Snubblar du över någon ide så tar jag gladeligt emot den, mycket underlig variant som jag aldrig råkat ut för tidigare.'

 

Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har någon data på disken som du inte vill förlora så är ju en ide att radera dom första 100 blocken för att tömma mbr.

 

Du säger inget om vilken novell det var som var på den men från 4 och uppåt så har dom ju dynamiska volymer som kanske inte dyker upp som partitioner i partion magic

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Novell 4.11 var systemet. Har prövat med FDISK för att tömma MBR men det verkar inte kunna fungera.

 

Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller? Ser du 1,8 av 2,16 Gb så är det väl ok? Du ser ju aldrig hela storleken i datorn som det står på etiketten på disken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det kan jag inte riktigt hålla med om. I detta fall ser jag halva hårddisken resten ligger i en Netware volym som jag inte får bort. Jag kan se den i ett kontrollprogram som jag kör men jag kan alltså inte få bort den, vilket är grundfrågan från mig, om någon känner till hur jag utanför Novell skall komma åt att rensa bort en volym från hårddisken.

 

Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu begriper jag ingenting, vad menar du med detta då:

Efter att ha rensat en hd från NW har den bara halv kapacitet. Disken är på totalt 2.16GB, jag kan bara få fram 1.8GB.

1.8 är väl inte hälften av 2.16? Det är ju snarare 83% eller vad menar du egentligen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäste Wertok

Du bevisar bara vad jag varit rädd för ända sedan begynnelsen av IT åldern, vi har för bråttom....:)

Om du tar dig tid att läsa hela tråden så ser du att jag redan konstaterat och beklagat min dåliga matte tidigare. Alldeles bortsett från detta så är inte problemet huruvida jag ser 3-5 eller 99% av den "fördamte" disk, jag har fortfarande Novell volymer på den som jag vill få bort och just detta är mitt problem. Förutom det uppenbara faktum att jag behöver plugga matte också, men det behöver vi väl kanske inte diskutera här o nu, please.....

 

Alltså för att allt skall vara glasklart: Jag efterlyser hjälp om hur jag bär mig åt för att totalrensa en disk som innehåller dolda saker som inte går att ta bort med vare sig Fdisk eller PartMag.

Ideer o förslag i denna riktning mottages tacksamt.

 

Per

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Men det skall gå med fdisk om jag inte minns fel. Man väljer ta bort icke dospartition eller nåt liknande. I pqmagic så skall netwarepartitioner oxå synas. Där är det ännu enklare.

Annars finns det ett gammalt program som heter "delpart" som tar bort allt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...