Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken lysdiod ska jag köra på??


Kojak1

Rekommendera Poster

Eftersom min hdd-led har gått sönder så tänkte jag passa på att byta ut båda lysdioderna till blåa lysdioder. Frågan är nu vilken lysdiod jag ska ha till ett chieftec chassi, alltså vilken ljustyrka(mcd), V och mA som är lämplig. Kan någon hjälpa mig? Nedan länk till elfa, någon av dessa har jag tänkt mig att köpa

 

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/6768.htm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror moderkorten brukar ge 5 V till lysdioderna i lådan. Vidare måste nån form av strömbegränsning redan vara inbyggd eftersom LEDsen vanligtvis kopplas in utan förkopplingsmotstånd. Jag rekommenderar dock att du använder ett sådant ändå för säkerhets skull. Motstånd är så billiga ändå.

 

Om moderkortet ger 5 V så bör lysdiodens VF-värde vara lägre än det värdet. Om du t ex har en lysdiod med VF = 3.8 V och IF = 20 mA, så kan du räkna ut hur stort förkopplingsmotståndet blir med följande formel..

 

Motstånd = (5 - 3.8) / 0.020 = 60 ohm

 

Motståndet bör alltså vara minst 60 ohm för att inte lysdioden ska ta skada av för hög ström. Angående ljusstyrka.. Köp gärna några olika motstånd. 75, 100, 125, 150 ohm t.ex. för att kunna experimentera lite. Ett större motstånd ger lägre ljusstyrka.

 

Ett annat råd jag vill ge dig är att skaffa en lysdiod med så stor strålningsvinkel som möjligt. Annars blir det lätt lite laser-känsla över det. Jag tycker iaf det är snyggt när ljuset är ungefär lika starkt från olika håll. En LED med diffus kapsel kan säkert bättra på ljusspridningen något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...