Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Powerpoint Megastort


Jovan

Rekommendera Poster

Hej Undrar om någon kan hjälpa mig med följande: Har nyligen gjort en powerpointpresentation som är på ca 32 sidor, har scannat in en del bilder och sparat dessa i jpg-format. Dessa är sammanlagt ca 7Mb. Min presentation är nu uppe i ca 150Mb, var kommer resterande 143Mb från? visst jag har lagt bakgrund på varje bild men det kan väl ändå inte ta så mkt utrymme, har jag gjort någe fel när jag scannade och sparade eller sväller powerpoint så mkt. skulle bli mkt tacksam för synpunkter och idéer.

Jovan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att spara som??? Då kan du bli av med mycket onödigt minne som filen kräver. Själv har jag t.ex. på detta sätt krympt en PowerPoint-presentation från 7 Mb till 0,5 Mb...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Har testat att spara som *.pps. När jag sparar ner den i äldre format än ppt97 så blir den på ca 250Mb.Noterar att en jpg bild som är på 342kb blir ca 7Mb infogad i ppt97.Är det skillnad på om man infogar från fil eller klistrar in bild, vad gäller format.

Jovan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som jag menade med att spara som är att du sparar dokumentet i precis samma format men under ett annat format, d.v.s. *.ppt.

 

Provade själv att klistra in en jpeg-bild på 264 kb i PowerPoint. Efter att jag hade sparat dokumentet blev det 821 kb stort. När jag däremot valde Infoga -> Bildobjekt -> Från fil... blev presentationen 304 kb! Ingen liten skillnad!!! Det verkar som om det är bättre att göra på sistnämnt sätt än att klistra in bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jäpp, nu är det löst.Presentationen minskade till 37Mb genom att enbart infoga från fil istället för att klistra.Har nu även fintrimmat lite och är nu nere på 10Mb,det går ganska mkt fortare att öppna presentationen nu (-:

Jovan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...