Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fjärrskrivbord i 2000 server?


Ech

Rekommendera Poster

Om din klient är Windows 2000 Pro eller WinXP så finns det med en TSCAL i opertivet.

 

Bara om man köpt den före ett visst datum, tror det var typ 24:e april 2003 eller något som de slopade TSCALen i XP väl? Eller var det något annat dom slopade då i samband med Server 2003-releasen?

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta artade sig till att bli en mycket intressant och förhoppningsvis lärorik tråd! Har själv inte mycket mer att tillföra längre men kommer att fortsätta följa den med stort intresse.

 

 

En tråd som också kan vara av intresse:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=471449#471449

 

[inlägget ändrat 2003-07-23 10:15:31 av PPC]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag kan fel, men jag tror inte att de slopat TSCAL´en i Windows XP. Kan det vara så att man inte får en TSCAL för Windows Server 2003?

 

Hittade bara det här dokumenet på Microsoft

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;323597

 

Där står det bla: Windows XP Professional-based clients have a built-in Terminal Services Client Access License (CAL) for accessing Windows 2000-based Terminal Services servers.

Men dokumentet är ifrån 2002-10-23.

 

Dock är ju Windows XP en terminal server i sig, dvs alla inloggningar som görs i XP är ju igentligen terminalsessioner. Därav finns funktionen "Växla användare" där olika användares applikationer kan snurra i bakgrunden medans du själv är inloggad och kan arbeta med dina applikationer. Man kan säga att XP är en terminalserver med en samtida användare.

Samma sak är ju funktionen fjärrhjälp som också är en terminalsession. Varför skulle Microsoft skicka med den funktionen om det samtidigt strider mot licensen?

 

/Gnutten

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill på inget sätt göra folk frustrerade, men eftersom det finns nåra med ömma tår här, så vill jag förtydliga det att jag är mycket tacksam för alla svar, och att jag lärt mej en hel del om begreppen.

Problemet löste sig på bästa sätt och nu kan jag administrera alla datorer i nätverket som jag önskade från början.

sedan tycker jag att det är roligt att läsa o se hur vi löser samma problem fast på olika sätt...

 

tack än en gång

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...