Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fjärrskrivbord i 2000 server?


Ech

Rekommendera Poster

Fjärrskrivbord går det att installera och köra i Win 2000 Server?

Hur går man tillväga isf. finns programmet på XP-skivan eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Terminal server client för fjärradministration ingår i W2K server, skall du köra terminal services dvs "tunna klienter" så kostar det efter 90 dagar tror jag.

 

Du kan även installera XP:s remote desktop på en 2000-server, då får du stöd för fler färger och annat.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra fråga, har inte skivan här just nu. Exe-filen heter iaf "mstsc.exe" Möjligen kan du kopiera den från en XP-maskin till systemroten på din 2000-server?

 

Annars klarar du dig säkert med TS-klienten som ingår i 2000-server?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae.. kanske klarar jag mej som sagt utan fjärrskrivbordet, men jag administrerar alla andra datorer på det sättet, så det skulle ju underlätta något enormt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag uttryckte mig kanske lite luddigt, Terminal server client är i princip samma sak som XP:s fjärrskrivbord (remote desktop). Bara med lite sämre prestanda vad gäller färgdjup och lite annan funktionalitet.

Du kan alltså använda det för att fjärradministrera din W2K-server.

 

Kontrollpanelen / Lägg till och ta bort program / Lägg till och ta bort windowskomponenter

 

Om du redan har det installerat skall det finnas under Start / Program / Administrationsverktyg (fast på engelska då förstås, du lär väl knappast köra svenskt på servern)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Terminal service är installerat på servern, men vad ska jag använda i XP för att ansluta dit, ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. verkar lite förvirrat här.

 

Remote Desktop Connection fungerar utmärkt.

 

Passar på att reda ut lite begrepp, använder uteslutande engelska för att förhindra förväxlingar:

 

Terminal Server - En NT4-version som gör det möjligt att ansluta remote till en server.

Terminal Services - Körs på Win2k/Win2k3 Server, motsvarar Terminal server på NT4. Används med fördel för att administrera Win2k servrar.

Remote Desktop - Körs på XP-klienter, ger möjlighet att fjärradministrera klienterna.

 

Och för att ansluta till dessa tjänster behöver man en RDP-klient (RDP = Remote Desktop Protocol, MS protocoll för fjärrstyrning). I XP följer Remote Desktop Connection med. Det finns även att ladda hem för Win2000 på MS sidor. Tidigare hette denna Terminal Services Client, den finns säkert också att ladda hem fortfarande.

 

Så... klarnar det lite?

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liite...lol

Menar du att Fjärrskrivbord finns att ladda ner till W2k-server.

Letat en stund men jag hittar inte så bra på ms sidor

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller vi säger så här istället...kan nån hjälpa mej att konfigurera w2k-servern, och göra så att jag kan ansluta till den med fjärrskrivbord i XP, eller Terminal Services Client..?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du säger att din server har Terminal services installerat redan? det är det enda som du behöver göra på servern (föutom ev ge nån inte administrator användare den rättigheten...) sen är det bara från din XP maskin att endera välja att ansluta med namn/dns-namn eller IP nummer till din server...med "Remote Desktop Connection"

 

för det är Terminal serven som är den tjänst som låter dig "fjärr-logga-på-lokalt"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland så ligger lösningen mitt framför näsan, men det är alltid lika intressant att se och läsa era lösningar på olika problem.. detta löstes precis på det sätt jag önskade..tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ähh... varken fhe eller Ech läste mitt inlägg ordentligt.

 

Läs igen...

 

Remote Desktop Connection != Remote Desktop

Terminal Services Client != Terminal Services

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ZanY skrev:

Ähh... varken fhe eller Ech läste mitt inlägg ordentligt.

 

Läs igen...

 

Remote Desktop Connection != Remote Desktop

Terminal Services Client != Terminal Services

 

/Mn

 

 

 

 

Terminal services används för att ansluta sk tunna klienter mot en server likt forna tiders "stordatordrift" om man nu kan göra en sådan jämförelse. Detta kostar pengar, licenser och CAL´s.

 

Terminal server används för att fjärradministrera servers och kostar inget extra men är alltså begränsat till en session. Det hela är således en licensfråga.

 

RDP är mycket riktigt det protokoll som används för båda typerna av anslutning, i både W2K och XP / Server2003.

 

Den stora skillnaden mellan W2K´s Terminal Server Client och XP´s Remote Desktop ligger i den senares överlägsna prestanda och funktionalitet.

 

Hoppas Ech får till det!

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-23 07:28:31 av PPC]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ähh... varken fhe eller Ech läste mitt inlägg ordentligt.

 

Jag svarade inte dig utan Ech. Jag vet hur det funkar, du antyder ovan att du faktiskt också vet hur det funkar med RDP-klienter så jag förstår inte vad som är svårt?

Att klienten inte är samma sak som servicen behöver du nog inte påpeka, det ser bara löjligt ut.

 

I Windows 2000 Server följer det alltså med både RDP-klient och RDP-server.

Ech kan använda bägge, utan att tanka hem något, vilken han väljer beror på om han ska köra mot eller från XP:n, det var allt jag skrev.

[inlägget ändrat 2003-07-23 07:42:50 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja inte riktigt rätt om man ska vara petig....

 

Terminal Services är den tjänst som används av klienter för att ansluta till ett grafiskt gränsnitt i Windows 2000 Server.

Terminal Services kan köras i två lägen: Remote administration mode och Application Server mode.

 

I Remote Administration Mode kan man ansluta två samtida klienter.

I Application Server Mode kan man ansluta ett obegränsat antal samtida klienter (finns förmodligen någon teknisk begränsning även här) Det kräver dock att att man konfigurerar en Terminal Services Licensing Server inom 90 dagar.

 

Klienterna i båda fall kan vara antingen tunna (tex HP Evo) eller "tjocka" dvs en vanlig pc med en RDP-klient.

 

Som sagt är RDP det protokoll som används både i Windows 2000 Server, Win XP och Server 2003. Skillnaden är att Windows 2000 använder RDP ver 5.0 (som tex bara har stöd för 8 bitars färg) medans XP och Server 2003 använder RDP ver 5.1 (eller 5.2?) som bla har stöd för 24 bitars färg.

 

Tills sist stämmer det att det kostar pengar och CAL´s att ansluta en tunn klient till Terminal Services men samma resonemang stämmer inte om du har en "tjock" klient.

 

/G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att klienten inte är samma sak som servicen behöver du nog inte påpeka, det ser bara löjligt ut.

 

Det har jag inte påpekat, om ditt svar nu var riktat till mig.

Jag ville bara skilja på begreppen.

 

Och att det finns skillnader mellan NT:s Terminal server client och XP / Server2003:s Remote desktop connection. Även om de används till samma sak.

 

Man kan aldrig vara för tydlig, det var inte min mening att mästra eller så.

 

Poäng till Gnutten!

 

[inlägget ändrat 2003-07-23 08:45:55 av PPC]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tills sist stämmer det att det kostar pengar och CAL´s att ansluta en tunn klient till Terminal Services men samma resonemang stämmer inte om du har en "tjock" klient.

 

Ett klockrent svar, önskar jag hade kunnat formulera det så bra. Tack för klargörandet.

 

Men angående CAL:s, måste man inte ha CAL för klienten om den är "tjock" dvs en vanlig arbetsstation/PC?

 

CAL krävs väl för att överhuvudtaget ansluta mot servern om den är licensierad per seat?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt att jag lät min frustration gåt ut över dig fhe, jag borde ha förtått att det var menat till Ech.

 

Att klienten inte är samma sak som servicen behöver du nog inte påpeka, det ser bara löjligt ut.

Jag tyckte det behövdes efter Ech's kommentar:

Menar du att Fjärrskrivbord finns att ladda ner till W2k-server.

 

Tyvärr verkar det fortfarande behövas förtydlingar. Dreben skriver:

Terminal services används för att ansluta sk tunna klienter mot en server likt forna tiders "stordatordrift" om man nu kan göra en sådan jämförelse. Detta kostar pengar, licenser och CAL´s.

 

Terminal server används för att fjärradministrera servers och kostar inget extra men är alltså begränsat till en session. Det hela är således en licensfråga.

Läser man mitt första inlägg så strider det rakt emot detta. Jag hävdar fortfarande att:

 

Terminal Server är en version av NT4-server, inget annat!

Terminal Services är efterföljaren till Terminal Server, följer med Windows 2000 Server.

Förmodligen är Dreben ute och far efter de två olika lägen Terminal Services kan ha. Dessa är "Application Mode" och "Remote Administration Mode".

Läs mer på:

http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/administration/terminal/tsremote.asp

 

RDP är mycket riktigt det protokoll som används för båda typerna av anslutning, i både W2K och XP / Server2003.

 

Den stora skillnaden mellan W2K´s Terminal Server Client och XP´s Remote Desktop ligger i den senares överlägsna prestanda och funktionalitet.

Här blandas äpplen och päron åter samman. Terminal Server Client är en klient, Remote Desktop en server-del.

Förbättringarna du pratar om ligger i skillnaden mellan RDP 5 och RDP 5.1.

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/wcerdp/html/ceoriremotedesktopprotocolfeatures.asp

 

Ang. RDP-klienter finns det en uppsjö. Den vanligaste är nog Terminal Services Client(stödjer endast RDP 5) och Remote desktop Connection (stöd för RDP 5.1).

Det finns klienter till de flesta OS, kolla denna sökning:

http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=rdp+client+download

 

Så... nu slutar jag skriva för att inte röra till det ännu mer. *suck*

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så... nu slutar jag skriva för att inte röra till det ännu mer. *suck*

 

Det blir inte bättre av att du hela tiden citerar fel och svarar på fel inlägg...

 

Kolla i tråden så ser du vad jag menar.

 

Bra länk förresten, där förklaras det på ett bra sätt. Och visst, du har rätt i det du skriver.

 

 

 

:)

 

[inlägget ändrat 2003-07-23 09:04:30 av PPC]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ååhh... du hann före mig Gnutten :-).

 

Stämmer väl inte hundra

Tills sist stämmer det att det kostar pengar och CAL´s att ansluta en tunn klient till Terminal Services men samma resonemang stämmer inte om du har en "tjock" klient.

Det beror ju faktiskt på vilket OS man har på sin feta klient. Kör man Windows 2000 prof och XP prof så ingår en CAL. Men detta ändras kanske snart, någon som har koll? För alla andra OS måste man köpa sig en CAL (inklusive NT4)

http://news.zdnet.co.uk/story/0,,t297-s2126895,00.html?rtag=windowsxp

 

/Mn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ähh.. ok, jag blandade ihop dig och fhe lite i början. Annars var det ju rätt.

 

Svårt när man svarar på flera inlägg samtidigt...

 

Edit: hmmm.. blandade visst in Dreben helt utan mening också. Det var ju du som var ute och cyklade med Terminal Server :-).

Jaja, det må vara förvirrat men jag tror faktiskt det mesta stämmer.

 

/Mn

 

[inlägget ändrat 2003-07-23 09:10:52 av ZanY]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PPC skrev:

>

>Ett klockrent svar, önskar jag hade kunnat formulera >det så bra. Tack för klargörandet.

>

>Men angående CAL:s, måste man inte ha CAL för >klienten om den är "tjock" dvs en vanlig >arbetsstation/PC?

>

>CAL krävs väl för att överhuvudtaget ansluta mot >servern om den är licensierad per seat?

 

Tack för beröm :-)

 

Det här med licenser är en djungel, det var ett tag sen jag hade koll på läget men tror att det är så här:

 

Anta att du har en Windows 2000 Server och kör licens "per seat".

Då krävs det 2 st licenser för att ansluta en terminal session.

 

1. CAL (Client Access License) Krävs för att överhuvudet taget få ansluta till servern, tex att använda fil och skrivardelning.

 

2. TSCAL (Terminal Services CAL) krävs för att få ansluta till en terminalsession. En licens per användare.

 

Om din klient är Windows 2000 Pro eller WinXP så finns det med en TSCAL i opertivet.

 

Om din klient är WinNt, Win9x eller WinCE (tex tunn klient) så måste du köpa till en TSCAL för att få ansluta till servern.

 

/Gnutten

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...