Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa polyfoniska ringsignaler


AF.e

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är det nån som vet om det finns något program som man kan skapa ringsignaler (polyfoniska) med?

 

Jag har en T300 och skulle vilja använda programet för att skapa filer som man sen kan lägga upp på en wap-server.

 

/AF.e

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polyfoniska ringsignaler är oftast midi-filer som sen konverteras till telefonformat. Vet dock inte vilket telefonformat ericsson kör med men till Nokia så ingår ett sånt konverteringsprogram i Nokia PC Suite. Kanske finns något liknande på ericssons hemsida?

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är det väl ändå inte? Vanliga ringsignaler är ibland MIDI-filer som konverteras till ett för telefonen specifikt format, medan polyfoniska signaler helt enkelt är vanliga WAV-filer.

 

Så för att skapa en polyfonisk ringsignal behöver du bara spela in eller konvertara ett ljud till en WAV-fil, med exempelvis CoolEdit, eller Windows inbyggada Ljudinspelare.

 

Sedan är det väl bara att länka till WAV-filerna på WAP-sidan, så bestämmer telefonen vad som ska göras med dem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså? Där ser man. Polyfoniska ringsignaler till Siemens är i alla fall WAV-filer.

 

MIDI-filer kan man ju göra med en massa olika program också. Titta på CakeWalk, CuBase m.fl.

Kan även göra en sökning på http://www.downloads.com efter gratis/shareware-program

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yep det är ganska enkelt att göra en midifil. Men det är ännu enklare att hitta den låt man vill ha på nätet. Finns määäängder av midifiler på nätet. :-D

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Polyfoniska ringsignaler till Siemens är i alla fall

> WAV-filer.

 

I så fall är det nån som har rört ihop begreppen. Polyfoni innebär flera ljud samtidigt. Man brukar ofta tala om t.ex. 16 toners polyfoni vilket innebär att synthen/prylen kan spela 16 olika ljud samtidigt. Min ena Rolandsynth har 64 toners polyfoni och kan alltså spela 64 olika wav-filer samtidigt.

 

Jag tror dock inte att Siemenstelefoner kan spela fler än en wav-fil åt gången, utan den är i så fall monofonisk.

 

Däremot har en del telefoner enklare synthar (FM-synthar skulle jag tro, dvs instrumenten består av matematiska beräkningar istället för wav-filer) som är polyfoniska. Och till dessa synthar skickar man ju då midi-filer...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag förstår inte varför man använder begreppet polyfonisk när det finns ett utmärkt svenskt ord: Flerstämmig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bo L Sjevik

Hej Du hjälper till att röra till begreppen med ditt inlägg.

Så här skall det vara:

Att din synth kan spela upp 64 OLIKA ljud (instrument) samtidigt betyder att din synth är multitimbral.

Polyfoni menas att man kan trycka ner flera tangenter samtidigt och få ljud samtidigt, ex treklangsackord.

I rak motsats till monfoniska syntar där endast en ton spelas oavsett hur många tangenter man trycker ner.

Till slut kan man säga att wav filer och polyfoni har inget med varandra att göra.

 

M.v.h

Mr Music

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas du syftar på Thomas Tydal med ditt "Du hjälper till att röra till begreppen med ditt inlägg.

"?

 

Quota nästa gång tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas du syftar på Thomas Tydal med ditt "Du hjälper till att röra till begreppen med ditt inlägg.

 

Kolla trädstrukturen högst upp så ser du vem som svarat på vilket inlägg...

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså? Där ser man. Polyfoniska ringsignaler till Siemens är i alla fall WAV-filer.

 

Jasså! Vilken Siemens-modell då? Min S55:a använder då "äkta" midi-filer.

 

-----------

// jumpman

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jasså! Vilken Siemens-modell då? Min S55:a använder då "äkta" midi-filer.

 

s55:an stödjer förutom MIDI även MMF för ringsignaler (samt alarm och sms-signaler) och AMR-format för MMS och startup/shutdown-ljud. MMF och AMR är nån slags vågformsdata.

 

//jonasn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Att din synth kan spela upp 64 OLIKA ljud

> (instrument) samtidigt betyder att din synth är

> multitimbral.

 

Du missförstod mig. Med ljud menade jag ljud och inte instrument. Nu är visserligen synthen multitimbral och de 64 samtidiga wav-filerna (eftersom det är en wave synth) kan därför utgöras av olika instrument, men det har ju inget med polyfoni att göra. En polyfonisk synth behöver inte vara multitimbral.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bo L Sjevik

Teknologin som skapar ljud i en synt är helt orelevant i sammanhanget, vare sig synten skapar dessa via vågform eller via PCM teknologi eller samplade ljudsnuttar.

Ingen har heller påstått att polyfoniska syntar automatiskt är multitimbrala (ex Roland D50).

Polyfoni i mobiltelefoner kan bygga på olika tekniker.

Är det midifiler som spelas upp beror det på att det finns en enkel synt inbyggd i telefonen.

Är det wav filer som spelas upp talar vi inte om polyfoni överhuvudtaget, då det är en att samplat ljud som återges.

Midifiler innehåller ju inga ljud utan bara instruktioner till en synt hur den skall spela.

 

[inlägget ändrat 2003-07-22 14:17:30 av Rickard Sundqvist]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe...den här midifrågan blev väldigt disktuterad o väckte många känslor.

 

Vi är alla teknikfreaks o alla här vet nog vad midi och wav är... Tror inte det behöver diskuteras ytterligare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...