Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nybörjare.. :]


mathias.n

Rekommendera Poster

Hej, jag är ganska mycket nybörjare på det här med digitalkameror, och jag hade tänkt att införskaffa en ganska snart. Jag hade tänkt att slösa bort kring 4000 pengar på den. De små krav jag har är:

 

- bra bildkvalitet (såklart, vem vill inte ha det?)

- blixt

- möjlighet att kunna skriva ut i god kvalitet

- att tiden till uppstart och emellan bildtagningarna inte är för lång

- optisk zoom (inte endast digital)

- video-möjlighet

 

Någon som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig med detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sök lite bland de senaste trådarna i detta forum så kommer du hitta många köptips - du är inte den ende som funderat på att köpa digitalkamera på siston... ;)

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

www.cyberphoto.se rekomenderas för de lägger upp bilder som de tagit med kameran.

(du behöver givetvis inte handla där utan kan fuska med www.pricerunner.com efteråt :))

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte ta den tyngsta sidan om digitalkameror?!!

 

www.dpreview.com

 

väldigt djupdykande recensioner

 

 

 

 

_____________________________________

You ain´t got a clue

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

- bra bildkvalitet (såklart, vem vill inte ha det?)

- blixt

- möjlighet att kunna skriva ut i god kvalitet

- att tiden till uppstart och emellan bildtagningarna inte är för lång

- optisk zoom (inte endast digital)

- video-möjlighet

 

Minolta Dimage Xt, så klart!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minolta Dimage Xt, så klart!

Varför det? Dimage X och Xt har väl utmärkt sig som kameror som prioriterar format framför bildkvalitet..?

 

Ok, kamerorna startar snabbt men det är väl också det enda kriteriet av de uppsatta där Dimage X och Xt utmärker sig.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan!

 

Andra kriterier som Dimage Xt uppfyller:

1 Blixt

2 Möjlighet att skriva ut i god kvalitet

3 Kameran startar snabbt

4 Optisk zoom (inte endast digital)

5 Video-möjlighet

 

_____

 

Ang punkt 1: Kanske inte världens bästa blixt... men blixt.

 

Ang punkt 2: Nu skriver jag ut mina bilder via en HP ColorLaser 4550 och jag kan lova dig att jag inte har något klagomål på bildkvaliteten.

 

Ang punkt 3: 1,3 - 1,5 sek är oslagbart.

 

Ang punkt 4: En 3x-zoom är inte dålig, tycker jag.

 

Ang punkt 5: Video-möjlighet finns, bara begränsad av minneskortets kapacitet. Har du ett 256 MB-kort kan du räkna själv vad du får. Tyvärr har jag ännu inte använt den möjligheten, så jag kan inte yttra mig.

 

Dimage X och Xt har väl utmärkt sig som kameror som prioriterar format framför bildkvalitet..?

 

Tvivlar inte ett ögonblick på att du har rätt men, anspråkslöst som jag är, räcker det långt för mig den bildkvalitet som den här lilla 3,2 Mega Pixels-kamera presterar.

 

Till sist ett eget kriterium: "Xt:n" är inte någon kamera som man behöver tänka en och två gånger innan man bestämmer ta den med sig när man går ut. Den tar man alltid med sig i bröstfickan!

 

Att det sedan måste finnas bättre kameror...? Det bryr jag mig inte om!

 

/T-B

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min poäng är att Xt inte utmärker sig på något annat av de efterfrågade områdena än att den startar snabbt...

 

Blixt, optisk zoom (även 3ggr), möjlighet att skriva ut i bra kvalitet (beror ju mer på andra faktorer förutsatt att kamerans bild är bra) och videomöjlighet är ju knappast unika för Dimage Xt utan det finns ju på i princip alla kameror i den klassen...

 

Nu har jag inget emot Dimage Xt men om jag letade efter en kamera med bästa bildkvaliteten så skulle jag inte välja den.

 

Om jag istället prioriterade formatet högst så skulle den definitivt vara med på short list.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade din användarinfo och såg att du var en pensionär på dryga sjutti år. Kul! Det berikar forumet att personer i din ålder är här och skriver.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade din användarinfo och såg att du var en pensionär på dryga sjutti år. Kul! Det berikar forumet att personer i din ålder är här och skriver.

 

Det är juh det roliga med Eforum, att det finns så mycket blandade folk som alla har sina specialämnen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan!

 

Blixt, optisk zoom (även 3ggr), möjlighet att skriva ut i bra kvalitet (beror ju mer på andra faktorer förutsatt att kamerans bild är bra) och videomöjlighet är ju knappast unika för Dimage Xt utan det finns ju på i princip alla kameror i den klassen...

 

Men de var väl ju de kriterier som "mathias.n" efterlyste då han startade tråden Nybörjare..:]?

 

Min poäng är att Xt inte utmärker sig på något annat av de efterfrågade områdena än att den startar snabbt...

 

Synd att det var "din poäng"... annars skulle du fått en av mig ;)

 

Nu har jag inget emot Dimage Xt men om jag letade efter en kamera med bästa bildkvaliteten så skulle jag inte välja den.

 

Inte jag heller! Men, som det framgick från mitt inlägg, är jag ganska anspråkslös...

 

Kul! Det berikar forumet att personer i din ålder är här och skriver.

 

Hajar inte vad är det som är så kul...? Jag hoppas verkligen att det som berikar forumet inte är åldern på personerna som skriver, utan vad dessa peroner skriver... eller?

 

/T-B

 

[inlägget ändrat 2003-07-22 14:38:26 av tonybollo]

[inlägget ändrat 2003-07-22 14:41:36 av tonybollo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men de var väl ju de kriterier som "mathias.n" efterlyste då han startade tråden Nybörjare..:]?

Japp, men de kriterierna är det väldigt många kameror som uppfyller. Typ alla i den prisklassen...

 

Angående Dimage Xt tycker jag för övrigt att det är en otroligt läcker kamera.

 

Hajar inte vad är det som är så kul...? Jag hoppas verkligen att det som berikar forumet inte är åldern på personerna som skriver, utan vad dessa peroner skriver... eller?

På samma sätt som jag tycker om att tillbringa tid med min farfar (78 år) för att ta del av hans livserfarenhet och med mina jämnåriga vänner tycker jag att det är trevligt med ett forum där alla inte är dataintresserade grabbar mellan 15 och 35 år. Min kommentar var helt enkelt ren uppsakttning över att du är här och skriver och på så sätt bidrar till större bredd på forumet.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Stefan, för kommentarerna!

 

Jag kände mig "tvungen" att försvara litegrann "Xt:n" eftersom jag för några veckor sedan fick den som present av familjen på min 75-års dag. Jag skall gärna erkänna att om jag hade fått välja så skulle det blivit en Canon PowerShot G3 eller G5. Men det skall vi inte tala om för familjen! Dessutom skulle jag missat nöjet att deltaga i denna tråd ;)

 

Angående Dimage Xt tycker jag för övrigt att det är en otroligt läcker kamera.

 

läcker... det var ordet!

 

Jag skulle bli glad om du föreslår din farfar att även han deltar i forumet. Han har säkert kloka synpunkter att förmedla, tror jag. Så skulle jag också slippa att känna mig som något slags nestor på e-forum.

 

/T-B

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...