Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

AKUTproblem med ABIT NF7-S !!


Michael Holmström

Rekommendera Poster

Michael Holmström

Införskaffade mig ett nytt moderkort i Fredags, ett Abit NF7-S rev.2.

Men har inte fått burken att fungera eller ens uppträda normalt efter att detta moderkort installerades.

Vanliga exemplet på hur den jäklas:

Man startar datorn, och kör igång WinXP installationen(eller win98 oxå för den delen), men hinner bara några sekunder, eller kanske ett par minuter in i Installationen innan datorn hänger sig.

ELLER innan den startar om sig själv.

 

Samma sak gäller om man t.ex kikar runt inne i BIOS:et, där får den oxå för sig att hänga sig emellanåt.

 

Jag trodde då att jag kanske lyckats paja CPU´n , då jag använder samma som jag hade på mitt tidigare moderkort.(athlon thunderbird 900mhz).

Så dum som jag va, så inhandlade jag en ny Processor igår , en "Athlon XP 2500+ Barton" OCH en ny Cpufläkt.

Startade datorn med nya cpu´n i, men blev det några glädjerop? nä, f*nskapet uppträder exakt likadant, låser sig och/eller startar om sig själv.

 

Så, e det NÅN som har en susning om vad som kan fela?

 

Jag har t.ex testat att använda en annan CD-romspelare.

Och även testat olika hårddiskar.

Ljudkortet har jag inte ens i, då detta moderkort har inbyggt ljudkort.

 

F.ö så har jag ett Asus 7700 Geforce2-kort.

 

en fundering jag har, kan mitt nätaggregat kanske gått sönder "lite", eller har det kanske gått nån typ av säkring(finns det ens sånt i datorn?)

Mitt Nätagg. är på 300w. Och har ju fungerat finfint med mitt förra system. och jag tror väl ändå inte att moderkortet kan kräva så värst mycket mer ström än mitt gamla. ?

 

Hoppas verkligen nån har nån lösning eller Idé.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med Abits S7-moderkort. Lämnade in det och det visade sig vara defekt. Fick ett nytt och nu funkar datorn bättre iaf (lite annan **** som ska hålla på).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Michael Holmström

valde mellan detta kortet och ASUS A7N8x deluxe när jag skulle köpa moderkort.

visste att jag borde valt ASUS... *muck*.

Antar att jag får ta och skicka tillbaka kortet till Datorbutiken då :-/

omständigt :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Michael Holmström

så du hade exakt samma problem som jag har nu då? aha.

 

köpte du ditt kort på datorbutiken oxå måntro??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan sånt vill man inte höra när man precis bestämt sig för ett sånt kort från just datorbutiken...

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Michael Holmström

Jag kan ju iofs inte yttra mig om kortet är superb eller inte, då det krångla för mig.

Men min uppfattning är att det är bättre att lägga pengarna på ASUS motsvarighet (Deluxe). Fast deluxen tycker jag bara är onödig, OM man inte har enormt stort behov av Seriell ATA.

För min del om jag kan byta moderkort så tänker jag ta det 300kronor billigare ASUSkortet. ASUS har aldrig krånglat för mig. (vet fan inte varför jag valde ABIT den här gången).

 

men med min erfarenhet nu, så kan jag bara säga "skyll er själva"...om ni köper detta abitkort. inte bara jag tydligen som fått probs med det.

satsa pengarna på ASUS istället. Dom rockar ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Michael Holmström

Idag, 22Juli, skickade jag tebax skitkortet till Datorbutiken.com

Nu ska det bli intressant å se hur lång tid det tar innan man får tillbaka ett fungerande kort..

Borde egentligen byta till ASUS motsvarighet..verkar betydligt stabilare :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Michael Holmström

well.

Idag fick jag besked (äntligen) att dom kommit fram till att moderkortet var "instabilt". och att dom skickat nytt(eller samma fast fixat?) . så jag lär få moderkortet på onsdag troligtvis.

Så jag skickade in kortet den 22Juli, och får tillbaka det runt den 6augusti.

hyggligt fort ändå. Önskar dock det hade gått fortare.

 

återkommer under veckan för att meddela om kortet fungerar den här gången :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...