Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var ska man lägga krutet vid datorbygge?


Bimmer

Rekommendera Poster

Tja

 

Tänkte köpa en ny dator...

 

Använder datorn mest till att surfa, musik, film, pular lite med bilder, film, hemsidor och programmering oxå. Det händer att jag spelar (dock ej så ofta).

 

Jag prioterar hög upplösning, har 1600*1200 idag (ska inte ha mindre, eventuelt större).

 

Det vore trevligt att kunna använda TV och skärm samtidigt, (för filmer). Idag måste jag dra ur skärmen för att kunna använda TVn (jobbigt).

 

Var ska man lägga mest pengar? Grafikkort, moderkort, prosesor, minne?

Hade täkt mig en P4 med RAMBUS eller ska man sattsa på något annat?

Någon som har förslag på produktserier för moder och grafikkort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Börja fundera kring vilken processor du tänker dig. Sedan kan du leta runt bland moderkorten, för att se i vilken prisklass du kan tänka dig.

 

Jag är personligen emot allt integrerat som ljud och grafik, men det ser ut att vara svårt att få moderkort utan. Anledningen är att det blir svårt att uppgradera grafikkortet om det är inbyggt till exempel. Liksaså ljudkort om du vill ha ett bättre än det som är inbyggt.

 

Minne kan du ju spendera rätt mycket på.

Minst 256 megabyte gärna mera.

 

USB är kanske något du använder?!

Se till att få den senaste USB:n 2.0. Brukar i allmänhet vara inbyggt på dagens moderkort. Ibland kan man få det med moderkortet som ett extra instickskort som man sätter fast vid en PCI-plats.

 

Lådan är viktig detalj som många kanske glömmer. Tänk på att du ska kunna jobba i den. Vid byte av prylar. Värt att tänka på är också utrymme för fläktar och hårddiskar. Luften ska ju kunna cirkulera i lådan.

 

Fläktar är ett gissel. Försök få tag på tysta fläktar typ Papst eller Zalman. Leta gärna upp en tyst processorfläkt. Standardfläktarna som följer med uppgraderingspaketen lever om en hel del.

 

Hårddiskar spendera gärna på 80 - 120 Gb.

Undvik helst IBM och satsa hellre på några andra kända och stabila märken.

 

IBM är ju kända för att vara kraschbenägna.

Vet dock inte hur ryktena är idag.

 

Grafikkort har det tjatats en hel del om i forumet Grafikkort, så du kan ju söka runt där om du vill få lite tips. :)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade täkt mig en P4 med RAMBUS eller ska man sattsa på något annat?

 

Verkar onödigt, en P4c (800MHzFSB) med dual-channel DDR-minne föreslår jag istället :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är verkligen Hitachi (IBM) så illa, varken jag eller någon polare har haft några problem med dessa.

 

Ang. grafikkortet är MSI FX5600-VTDR128 ett bra val?

Vad har det för inriktning?

Tycker det är ett helsike att veta om det är spel inriktat eller inte.

 

Har laggtner RAMBUS minne.

 

En fundering:

Har det någon betydelse om man använder komponänder från samma tillverkare?

Tex: Tillverkar ASUS moderkort, grafikkort, CD / DVD-rom.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...