Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det värt pengarna?


manlix

Rekommendera Poster

Är det värt att köpa ett voodoo3 2000 PCI till en P233 MMX 96mb ram? Har ett voodoo2 nu. Men ett väldigt dåligt 2dkort (2mb). Jag vill ha bättre 2d prestanda. Är det värt att köpa ett?

 

/johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du vill ha bättre 2d - prestanda ska du nog inte köpa ett voodo kort, för det är bara konstruerat för att bearbeta 3d...

 

ett billigt tnt kort skulle nog sitta ganska fint i din burk, jag har nämligen en 266 mhz amd, och jag skall "investera" i ett sådant kort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Voodoo3 kortet har en utmärkt 2d prestanda. Kolla testet i Mikrodatorn där det vann flera deltester, bla photoshop. Spöade med andra ord både tntkorten och gforce...

Ett utmärkt köp till din dator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

Å andra sidan är bildkvaliteen nått 3dfx har fått mycket skit för, av vad jag har hört så är tillomed TNT:s 2d bättre än voodoo 3(Snackar kvalitet här och inte fps, OK?)

Men jag kan hålla med er om att det är ett knivigt val, prestanda är förståss en bra bit bättre i 3d än TNT, men å andra sidan dyrare oxå.

Det vart säkert inte lättare o välja tack vare det här.=/

 

PS.jobbigvolvo, skulle vilja ha lite mer hjälp med tnt klockningen, kan du maila mig?ds.

 

/M.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Bahh..

Vilket skitsnack !!

V3 korten har inte alls dålig bildkvalitet, det är bara datorpressen som försöker få alla att tro på det. I 2d så HAR V3 korten stöd för 32bit färg och grafiken är precis lika snygg som med ett Geforce kort. I 3d däremot så klarar inte V3 32bits färg och dessutom inte stora texturer MEN det är verkligen inte någor problem i dagsläget. Skillnaden 16bit/32Bit färgupplösning ar inte så stor som många vill ha det till (i spel) och dessutom så blir många spel alldeles för "sega" i 32bits färg. Ta UT Som exempel, inte en ett Geforce DDR klarar ett hyfsat framerate i 32bitar med hög upplösning. Vad får du göra, jo köra i 16Bits färg som även V3 korten gör OCH Geforce kostar tre gånger mer än V3.

Vem har blivit lurad nu?

Det finns egentligen inget spel i dagsläget som inte funkar utmärkt på ett V3 (kanske Q3).

Problemet med pressen är att dom kör dessa hemsaka benchmark program som har en massa "lull lull" som inte finns i spel eller aplikationer. Tex. 3dmark som kör en test med 32MB texrurer !!!

I sådana tester så får V3 kortet stordäng av TNT korten. Men vad gör det... DET FINNS INTE ETT ENDA SPEL I HELA VÄRLDEN SOM ANVÄNDER DET.

Köp inte en dator/grafikkort för att du skall använda det imorgon, då blir du bara ruinerad och besviken. Det är NU som gäller.

Om någon tror att Geforce är mer framtidssäker så är det bara en dröm. Vem vet vad som händer i morgon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

"Om någon tror att Geforce är mer framtidssäker så är det bara en dröm. Vem vet vad som händer i morgon."

 

Med tanke på det sista du nämde så är v3 ett bra mycket sämre köp än Geforce. Högre prestanda är i princip den ända "framtidsförsäkringen" som erbjuds här i stora vida världen...:)

I alla fall när det handlar om grafikkort.

/M.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok ok jag kanske halkade lite, men bara lite.

Om jag säger så här då, V3 har inte sämmre bildkvalitet än tex. TNT2 i 2D och jag tror inte någon datortidning har skrivit heller. Det många hänger upp sig på är just det där med stora texturer och 32bits färg i 3d och det är enligt mig inget att hänga upp sig på.

 

 

-Mattias Björck

 

"Med tanke på det sista du nämde så är v3 ett bra mycket sämre köp än Geforce. Högre prestanda är i princip den ända "framtidsförsäkringen" som erbjuds här i stora vida världen...:)

I alla fall när det handlar om grafikkort."

 

Ojdå förlåt mig..

Jag glömde tala om att Voodoo 3000 piskar ett Geforce DDR i UT 1024*768 16bits färger.

Geforce prestanda i 32Mb texturer är helt klart på topp och i Nvidias sk. Treemark är det ju ortoligt mycket snabbare än voodoo korten eller hur. Men i så gott som alla spel som finns på marknaden idag så ÄR faktiskt voodoo korten snabbare och är det inte det som räknas.

Jag menar bara att: Spara dina surt förvärvade slantar tills det dyker upp något bättre. Ett V3 kort duger gott i dagens läge då det faktiskt inte finns något som kan konkurera vad gäller pris/prestanda.

Geforcekorten är inte tillräkligt bra/snabba för att vara som du kallar "framtidssäkra".

 

Tack för ordet

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Björck

Resolution

Nvidia Riva TNT-2 175/200 32 MB

Nvidia Riva TNT-2 150/183 32 MB

Nvidia Riva TNT-2 125/150 16 MB

 

1024x768

51.2

49.5

47.3

 

Resolution

3Dfx Voodoo3 3500

3Dfx Voodoo3 3000

3Dfx Voodoo3 2000

 

1024x768

46.4

43.4

39.2

 

Detta är hämtat från tomshardware. Lägg märke till att detta är prestanda i ett spel och inget av dina fasansfulla mardrömmar som 32Mbyte texturer. Plus att det jämförs med TNT 2.

Får voodoo pisk där så får jag svårt att tro att geforce presterar sämre.

Upp till bevis.

/M.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

glide är inte heller så bra som många tror ..

jag tycker fakriskt att open GL är det bästa man kan köra i..

därför valde jag GEforce framför nåt 3DFX kort

till min nya dator.. hade både voodoo 2 och 3 på min gamla.. men inte då samtidigt.. blev trött på alla extra 3DFX grejor.. så jag skaffade Geforce och kör nu bara i Open GL och är helnöjd..

varför skall man ha massa underliga 3DFX lösningar som är svårare att fixa i än Open GL

nu har jag inte hittat en av dator.. som jag känner asså nån av mina kompisar som piskar min dator i FPS på Quake 3.. även med voodoo 3 3500

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...