Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Synpunkter på min sida


Bjorn44

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag börjar få upp en struktur (design och kodmässigt) som jag känner mig ganska nöjd med.

 

Men vad tycker ni om sidan, vad kan förbättras, vad e bra osv?

 

http://bjorn.johansson.gs

 

Konstruktiv kritik belönas med poäng :)

 

Tack på förhand!

 

Mvh:

 

Björn

 

ps. OBS! Projectssidan kommer att göras om /uppdateras, medan Links och About kommer få koden tillsnyggad asap. ds.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Föredömligt enkel och ren. Bra länksamling.

 

Inget negativt att säga om den. Kommer förmodligen att återkomma till sidan framöver.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker den känns lite tråkig och alldeles för svart-vit. Skulle nog bli bättre med någon färgklick men jag har inget bra tips just nu. En annan färg på rubrikerna kanske...

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK GOTT FOLK! ALLA HAR FÅTT EN POÄNG :)

 

 

PPC: Kul att du verka gilla innehållet också! Det är ju det som e viktigt :)

 

 

Stefan K: Håller med designen är lite torftig, dock är det ett ganska medvetet val pga av det "tråkiga" innehållet (hur porrigt kan det bli på en datornördssida? ;) Men har ändå försökt balansera det med lite rött på länkar. Men något mer kanske borde göras... Funderat på Banner och coolmenus eller liknande. Med banner kanske det ser ut som fokus ligger på design och inte innehåll. Menysystem blir aktuellt först när innehållet blir så pass stort så att sidan vinner på ett menysystem.

 

 

Lowtek: Oki, är det något särkilt ställe som du tänkte på där HR ska in?

 

 

Mvh: Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

t.ex. under "prodjects" mellan de olika avsnitten.

 

behöver inte vara en hel HR utan det räcker med en halv.

<hr width="50%">¨

 

lowtek.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är .gs för toppdomän?

 

Jag tycker sidan är ren och bra uppspaltad den är dock lite väl vit? Du skulle kunna förtydliga sidan med lite lätt färgade tabeller och på så sätt underlätta läsandet?

 

Kanske fetställa det alternativ i menyn som man valt så man lättare håller reda på var man befinner sig. Även om det kanske står som rubrik så skadar det inte att vara tydlig.

 

Sidan är väldigt luftig och det är bra men nästan lite för luftig. Dels blir det mycket onödigt scrollande dels så kan man också lätt tappa bort vilken rubrik man befinner sig under.

 

Min sista synpunkt är scrollandet. Det kan vara väldigt irriterande att behöva scrolla längst ner för att hitta det man söker. Jag föreslår därför att du bättre delar upp din sida i fler menyer och kanske även undermenyer så man slipper scrollandet.

 

Många funkar som så att hittar de inte det de letade efter direkt på sidan utan att behöva scrolla så surfar de vidare. Detsamma gäller mig själv. Är texten så lång att du behöver scrolla, lägg den då på en annan sida istället och gör en bra menystruktur som gör den lätt att hitta. Du kan också göra en kort sammanfattning på sidan och sedan länka vidare från sammanfattningen så gör du det enklare, för de som letar efter specifik information, att hitta om de kommit rätt eller inte.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lowtek: Oki ska testa det när jag gör om den sidan :)

 

 

 

/Björn

 

[inlägget ändrat 2003-07-21 11:59:29 av Björn Johansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JANspeed: Tack för all feedback!! :) Vet inte vad .gs är för domän, reggade den som gratis webmail på www.nameplanet.com, där man kunde få sitt namn som mailadress. Numera kostar tjänsten $ men den var för inarbetad för att jag skulle bojkotta.

Samtliga av dina synpunkter låter högst rimliga och jag ska testa mig fram när jag bygger om sidan. Självklart har du fått poäng :)

 

 

/Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den sidan var inte alls tokig! Bra ställe att få förslag på färger om man kör fast.

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar inte dum alls, en hel del bra script.

 

"top"länkarna

 

Go to top of page

 

på script-sidan fungerar inte som jag ser, har testat både i IExplorer och i Opera.

 

Vet att vissa grupper ute på nätet bl.a. många synskadade tycker att det inte får vara för litet teckensnitt, har själv fått "bassning" för det på den sajt jag har, dom vill gärna att det ska vara minst 12 i storlek.

 

När jag för över min muspekare över texten eller någon länk, speciellt på scriptsidan, så blir allt lite gråare, du vill säkert ha så, i alla fall över länkarna, s.k. mouseover-effekt, men detta kan bli problem åter för synskadade, det lite gråa kan flyta ihop med den vita bakgrunden.

 

Annars tror jag att du är ute på rätt väg.

 

 

Lycka till

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[inlägget ändrat 2003-07-21 20:50:18 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jäklars... fipplade till koden när jag snyggade till den och _top försvann. Tack för synpunkterna :)

 

/Björn

[inlägget ändrat 2003-07-21 21:39:06 av Björn Johansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet att vissa grupper ute på nätet bl.a. många synskadade tycker att det inte får vara för litet teckensnitt, har själv fått "bassning" för det på den sajt jag har, dom vill gärna att det ska vara minst 12 i storlek.

 

Hänvisa dem till webläsaren Opera. Den har en utmärkt funktion för att förstora sidor.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

många synskadade tycker att det inte får vara för litet teckensnitt

 

Det är nog viktigare att du inte hårt tvingar typsnittet eller låter menyer och annat vara gifar eller motsvarande som inte går att ändra storlek på hur som helst.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Japp... testade lite igår, 11 i storlek verkar vara en bra kompromiss (har 10 idag).

 

Nu är alla fall koden på alla dokument kodade efter W3Cstandarden. Ska börja testa lite ikväll att implementera alla bra råd jag fått i denna tråd.

 

Tack igen :)

 

 

/Björn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra sida! Poäng på den! Det enda jag saknade på den var att man skulle kunnat skriva in värden istället för att dra på "mätarna".

 

Det är något jag saknar med, men förövrigt är det en guldgruva :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner väl till det,tror att dom vet att man kan göra likadant i IExplorer också.

Så varför hänvisa dom till att byta webbläsare, om dom inte behöver, att få rätt storlek på sitt teckensnitt är ju bara en tanke man kanske bör ha när man designar sin webbsida, precis som alla webbdesignare för det mesta gör, detta gäller ju många äldre också som har nedsatt syn.

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske det...Men det här är vad jag själv har fått höra/läsa i mail jag fått från personer som både är "normalt" synskadade och från äldre som har nedsatt syn, när dom påpekat den sajt jag själv har.

 

Naturligtvis är det till var och en som designar sin webbsajt att avgöra hur den ska se ut, vad jag skriver här är bara tips ifrån vad jag har lärt mig, hur det tydligen kan ställa till för människor med nedsatt synförmåga.

 

Det är inte någon avsikt att "trampa" på någon, eller att säga...Så får man inte göra.

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt så finns det andra hjälpmedel för synskade både i OS:et tex MS Magnifier och speciella webläsare som tex Opera eller så kan man helt enkelt minska skärmupplösningen.

 

har själv fått "bassning" för det på den sajt jag har, dom vill gärna att det ska vara minst 12 i storlek.

 

Att då ta hänsyn till just den kategorin bara för att de vägrar använda hjälpverktygen blir då bara onödigt jobb och dessutom drabbar det alla andra som måste scrolla igenom all gigantisk text.

 

.

när man designar sin webbsida, precis som alla webbdesignare för det mesta gör, detta gäller ju många äldre också som har nedsatt syn.

 

Alla andra som är handikappade då? Inte sitter du väl och anpassar din hemsida för de som är blinda eller kanske de som inte har några händer? Om du gör så lär det inte bli mycket kvar att designa. Om det är viktigt så kan man ju lika gärna göra ett alternativ för dem istället med bara råtext.

 

/JANspeed

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollat på din sida igen och har ett förslag.

 

Istället för att man måste scrolla igenom tycker jag att du kan göra popups (ungefär som inläggs-popupet här på eforum) under projects och scripts så att när man trycker på något av dessa projects/scripts kommer det upp ett nytt (litet) fönster med dessa.

 

lowtek.

 

[inlägget ändrat 2003-07-24 09:18:26 av Lowtek]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...