Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

no midi input


johnis

Rekommendera Poster

Har just köpt och installerat en USB-driven keyboard.

Enligt winXP fungerar alla drivrutiner etc som dom ska, men något ljud hörs inte.

I Reason står det "No midi input" fast under Preferences finns angivet enhet och kanal. Jag fattar ingenting....

Någon som vet vad jag missat?

/johnis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vad som är fel.

Antar att du skickar midi via usb också.Finns keyboardet med i systemet vid uppstart.Se enhethanteraren och "styrenheter för video,ljud och spel".Men om du kan ange den i preferences i reason och ange dess midikanal så borde den vara med.Koppla annars på keyboardet först och starta därefter datorn,alternativt slå på keyboardet och starta om datorn.

Se även till att keyboardet sänder på samma midikanal som du har angett i reson.

 

I sequencern kan du klicka längst till vänster brevid instrumentet och få upp en midiikon.När du spelar så lyser också en stapel som inikerar midi in och ljudet kommer.

 

Alternativt kan du pröva att maila supporten på www.propellerheads.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar.

Vid start finns drivrutinen för usb-midi med, dock inte själva instrumentet om det nu ska finnas med.

Reason tycks vilja gå via ljudkortet och plockar fram SB PCI external midi, det andra alternativet är No midi input. Funderar på om det är själva USB-anslutningen som är boven i dramat här eller om ljudkortet trots allt har med det hela att göra...

Är det bättre att byta ljudkort och köra den "ordinarie" vägen?

 

johnis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Reasons preferences och midi så måste keyboardets namn vara möjligt att välja för att det skall fungera.Har jag inte keyboardet inkopplat så kommer bara alternativen "no midi input" och då kan jag heller inte välja midikanal eller så kommer ljudkortets "delta midi" upp och då går det att välja kanal men jag får inget ljud.Har jag keyboardet inkopplat och det finns med i windows system så kommer den upp som alternativ att välja under "port" vilket jag anger och jag kan då också välja midikanal 1 i mitt fall.Då fungerar det.

 

Det verkar som om ditt keyboard inte finns med i windows system eftersom det inte går att välja i Reasons preferences under port så det är nog usbanslutningen som krånglar.Hade själv problem med det då den inte hittar den vid uppstart.

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-23 13:09:42 av Stefan99]

[inlägget ändrat 2003-07-23 13:31:45 av Stefan99]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, du vet inte hur jag lyckas krångla in keyboarden i systemet? Lägga till maskinvara fungerar ju inte eftersom den bara listar drivrutiner.

Har just bytt till xp från win98 så jag har lite svårt att orientera mig...

Det känns dock som om instrumentet borde finnas som en enhet, inte bara drivrutinen, men jag vet inte hur jag ska fixa det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usb-drivrutiner får du kolla om det finns installerat på windows.

 

Annars så är det ju bara att köra "lägga till maskinvara" och stoppa i cd´n med drivrutiner till keyboardet för att dom skall installeras.

Därefter skall den ju finnas som en enhet i enhetshanteraren under "styrenheter för ljud,video,spel".Testa annars att starta om datorn.

 

Har du kopplat midikablar eller skickar keyboardet midi via usb?Du kanske skall göra någon inställning i keyboardet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...