Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hur delar jag en ADSL - PPPOE anslutnig ?

Thomas Höögh

Recommended Posts

Thomas Höögh

Hej!

behöver lite expertishjälp här. Jag har två datorer, en stationär och en bärbar. Båda har Win XP Home Edition installerat och jag har en ADSL-anslutning som PPPOE-baserad. Det vill säga man aktiverar anslutningen till Internet på ungefär samma sätt som ett vanligt modem. Problemet är nu följande: hur delar jag ut denna så det går att surfa osv från båda datorerna?

Jag har kört "guiden hemmanätverk" på båda datorerna och då fungerar Internet även på den barbara datorn. Men så fort jag stänger av datorerna och startar om dem igen så försvinner alla inställningar som gjordes när jag körde guiden "hemmnärverk" och det går längre inte att surfa från den bärbara datorn. Trots att den stationära är påloggad på nätet. Jag måste varje gång jag startar den stationära datorn köra "hemmanätverksguiden" och dela ut Internetanslutningen på nytt efter att jag logga på, på Internet.

Går det att göra på något annat sägg utan dessa guider så att inställningarna bevaras hela tiden? Har försökt med fasta IP-adresser utan resultat. Problemet är ju att man inte delar ett nätverkskort utan en virtuell anslutning via nätverkskortet.

Någon som har några tips?

Du har inte funderat på att köpa en trådlös router så att du kan röra dig fritt med din bärbara?

Thomas Höögh

Esuk: Skulle gärna göra det. Men det jag har hittat hittills, en Dlink med ett trådlöst nätverkskort kostar 1500:- Pengar som jag inte har just nu pga flytt. Så därför fick jag ta den billigare lösningen, nämligen köpa en tp-kabel för en hundring.

Allt hade ju klart blivit lättare med en router som fixar anslutningen till Internet.

• 2 weeks later...
Thomas Höögh

Ær det ingen som har en Internet-anslutning på samma sætt som jag och delar den utan router? Det måste ju finnas någon løsning på problemet som inte kostar multum.

gjorde det tidigare och det var inga problem. Har dock XP pro. Jag hittade ett annat program som kopplade upp mig med pppoe. Win xp strulade där o kopplade ner sig när jag stänge av/satte på andra datorn.

A man without a plan is not a man...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...