Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

lurad på mängd minne?


jezna

Rekommendera Poster

Hej igen,

Efter att äntligen ha fått min nya hårddisk att fungera har jag en fråga om minne. Jag vet ungefär hur det hänger ihop med 8 bits på en byte eller typ tvärtom. Men hur mycket motsvarar 180 GB?

Jag har en hårddisk med 100GB, den säger i egenskaper att den har kapacitet: 99 994 726 400 byte och brevid står det 93 GB.

Men min nya hårddisk står det kapacitet: 137 435 803 648 byte och 127 GB.

Betyder detta att jag har fått fel disk?? Det vill säga den rymmer inte alls 180 GB utan snarare 140 GB?? Eller betyder det att jag inte kan räkna??

Snälla hjälp mig för jag måste återsända den snarast om det är fel!!!

 

Hälsningar

Jez

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En del hårdisktillverkare tycker att ett kb är 1000b och inte 1024b. Sedan försvinner ju en del som bekant vid formateringen. Fast det finns säkert andra här som kan svara bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för det snabba svaret. Jag antar att det betyder att jag inte kan skicka tillbaka disken riktigt än i alla fall :)

 

/ jez

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm rätt roligt fenomen... fast ändå inte. :) Jag gjorde som artikeln sa, men tror du att jag måste omformattera disken igen?

/ jez

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har personligen inte drabbats av detta fenomen, men det är väl bara att starta om så ser du hur mycket kapacitet du har. Gissar att du inte behöver formatera om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev tyvärr ingen skillnad när jag startade om. Så jag försöker med en omformattering först.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar att du inte behöver formatera om.

Fast har man redan skapat en partition som var maximal innan ändringen så kan behöva formatera om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... mycket bök för att få en hårddisk att fungera. Men ni har nog rätt. Ska prova microsofts angivelser och uppdatera BIOS:et...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du uppgraderasr BIOS, föreslår jag att du återställer ändringen i registret ang LBA.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Du har inte blivit lurad, filsystem och formatering tar en del plats på disken.

 

Man kan jämföra med när man köper en (rå) biff från affären: På paketet står det 400 gram, men när biffen är stekt så är den bara på 350 gram.. Det försvinner lite i "tillagningen"..

 

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, trams :)

 

Det försvinner inte drygt 40GB ifrån en 180GB-disk vid den här processen :)

 

...det är med största sannolikhet så att någon del av din dator INTE stöder LBA48 vilket behövs för diskar över 137GB.

 

Antingen är det Windows, och då räcker det med registerändringen som postats tidigare i tråden - MEN samtidigt måste diskkontrollern som du anslutit disken till OCKSÅ klara LBA48. Detta vet tillverkaren. Oftast använder man kontrollern på moderkortet, då är det information om moderkortet man vill ha... (ge oss namnet på det så kan vi säkert ta fram den ;)

 

Vissa kontrollers och moderkort har firmware/bios-uppdateringar som lägger till det här stödet - vissa har det inte... hursomhelst kommer du med Windows 2000 ganska garanterat behöva den där registerändringen i slutänden i alla fall - fast jag noterat nu att du inte ens har sagt vilket operativsystem du kör! ;p

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:) Nej 40 gig vid tillagningen tyder nog på dålig kvalité. Och registerändringen verkar ju inte fungera, så jag ska kolla med tillverkaren (Dell) vad det är de har stoppat i min dator. Och nej just det, OS:et är XP, och då ska väl stora lagringsareor stödjas som default? Hmmm... ska kanske kontakta tillverkaren?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...så jag ska kolla med tillverkaren (Dell) vad det är de har stoppat i min dator.

Eftersom du har en Dell så är det inte otroligt att moderkortet kommer från Intel. Så är det på min andra-dator och på andra Dellare jag sett. Hur gammal och vilken modell är det? Supporten kan säkert tala om för dig vad burken innehåller. Vill du inte vänta på dem, så kan du med hjälp av SiSoftware™ Sandra ta reda på en mängd info om ditt system. Programmet (Standard-versionen) är gratis och finns här:

 

http://www.sisoftware.co.uk/index.html?dir=dload&location=sware_dl_x86&langx=sv&a=

 

Som Weyland skriver, har du diskarna anslutna till moderkortets kontroller eller till ett PCI-kontrollerkort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet faktiskt inte. Ska öppna upp den igen och se om jag kan klura ut det. Jag är ingen direkt datormek... Men jag kanske blir :)

Nu när jag avinstallerade och ominstallerade disken så dök det upp ett extra utrymme! Jag formatterar första delen just nu, men den andra är "oallokerad" vilket kanske betyder att jag kan allokera den!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får ta bort din partition och skapa en ny som även täcker det oallokerade utrymmet helt enkelt...

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Ujdå.. Jag såg inte att det var en 180GB-are.. (Uppfattade att det var en 140, om nu sådana finns..)

Nä, 40 GB skall inte försvinna, snarare i storleksordningen två, kanske.

 

Ja, det är nog en bios-uppgradering som gäller, eller så är hårddisken helt enkelt kass..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Faktum är som sagt att vi alla blir lurade!! Har precis upptäckt fenomenet själv och i en user guide till en extern dator hittade jag svaret...(Maxtor5000DV)

"hard drive capacity is defined in terms of decimal (base 10) capacity. In decimal notation, one megabyte is equal to one million bytes and one gigabyte is equal to one billion bytes. We are most accustomed to the decimal system in everyday life. However, computers use the binary (base 2) numbering system. In the binary numbering system, one megabyte is equal to 1.048.576 bytes and one gigabyte is equal to 1.073.741.824 bytes.

Windows (and Mac) use the binary numbering system. When you use your system to check your drive´s capacity, multiply the value shown (displayed in base 2 megabytes) by 1.048.576 to determine the decimal eqvivalent for the hard drive´s capacity."

 

Högerklicka på C: och kolla egenskaperna så borde du se 2 varianter, den binära storleken först, vilken ju då är "fel" och under den det decimala... Min helt nyinstallerade hårddisk på 120 GB visar att jag bara har 115 GB i delen för använt/delat utrymme, men under kapacitet så står det faktiskt 123 510 771 712 byte vilket ju genast låter lite bättre...!

 

Varför ska man göra det lätt för sig??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...