Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Snål grabb undrar i fel forum


Patric

Rekommendera Poster

Hej. Jag vill skriva (bara skriva) en C-uppsats hemma om nätterna. Så jag behöver en billig (!!)dator. Texten tar jag (i något format) med till nyare PC (NT) på jobbet där den skall editeras och skrivas ut. Frågan: tror ni att det funkar med nedanstående dator eller är den för gammal och trött??

 

Mac Poxerbook 150/25MHz 4Mb Ram, 80Mb HD med OS 7.0 och floppy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Tja, text skriven i texthanteraren, sparad "dokumentnamn.txt" borde väl funka. Osäker på om "specialtecken" och ÅÄÖ fukar riktigt.

Du kan ju köra nån gammal version av word (typ v5) i den och spara texten i RTF format. Om jag inte minns fel funkade det för mig när jag gick i skolan och hade en gammal Mac LC hemma.

Vill du ha full PC kompatibilitet så bör du ha en starkare > PPC 601 och köra Office 98.

Glöm inte att du måste ha programvara för att kunna läsa/skriva PC disketter. Om jag mins rätt fanns ej detta inbyggt i System 7.0.

 

mvh

Erik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Instämmer. Om det är en C-uppsats behöver du en editor som hanterar fotnoter etc, så minst Word 5 och gärna något bättre.

Frånsett detta så går det ju att skriva på en i princip hur gammal dator som helst. Kör du pre-MacOS 8 så kom ihåg att spara mycket och ofta och hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet Erik hänvisar till är PC Exchange eller som i nuläget kallas File Exchange.

 

Jag *tror* du kan installera 7.5.5 på en PB 150, fast det kan bli snålt om minne... så kolla om det går att uppgradera. Apple bjussar på 7.5.3 och uppdateringen till 7.5.5, så kika på deras hemsida!

 

Annars har jag en kanonfin PowerBook 520 (gråskaleskärm) till salu som är utbyggd till PowerPC processor på 117 Mhz. Den klarar att köra Office 98 till och med!

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Macen har åtminstone från system 6.x ett inbyggt program för att läsa PC disketter. Programmet heter "Apple filkonvertering". Lämpligen har du t ex Macwrite II" som ordbehandlare, upptar ca 800k i minne. Du sparar i RTF-format, eller i valfri "Word för PC"-format. Du använder förstås hela tiden en PC-formaterad diskett. Detta kommer att funka fint. Macwrite har säkert någon av dina polare på en diskett-om inte så kan du maila mig en rad så skickar jag programmet till dig.

karbas@usa.net

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Word 97 (pc) är bättre på att läsa mac word 5.x än word 6(pc). Sjukt men sant. Så den delen borde inte vara några problem.

 

Om du inte vill använda vill använda pc-excange (har för mig att den kortar av alla filnamn till 8 tecken) så kan du testa något program i stil med TransMac (http://www.asy.com) för att läsa mac-disketer på PC'n. Fast å andra sidan, stöder inte NT mac disketer direkt?

 

Man skall sova på nätterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Christer Tjäder

PB 150 leverrades med både Maclink och PC exchange, så det går utmärkt att använda den. Sedan är det bara att välja ordbehandlar och skriva, spara som text eller rtf. Har aldrig haft några problem med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...