Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Spara ikoner


Sveos

Rekommendera Poster

Är det någon som vet något sätt att spara ikonernas platser på skrivbordet? Så att man med ett ellet ett par klick kan återställa det om man av npgon anledning byt upplösning eller något.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ögerklick på tom yta på Skrivbordet & välj "Ordna ikoner efter. På nästa meny som du får fram kan du i den övre avdelningen välja att "sortera/gruppera" dina ikoner (bara ett val aktivt åt gången). I den nedre avdelningen har du 2 val som kan vara valda samtidigt eller var & för sig.

Om ikoner hamnat utanför det synbara skrivbordet, brukar det hjälpa att antingen bara välja att ex sortera ikonerna efter typ. Om man har valt (i nedre avd) "Ordna automatiskt" ska de inte kunna försvinna, men det händer i alla fall. Nödlösningen brukar då vara "Lås mot rutnätet". Då åker alla ikoner in i varsin "tänkt ruta" på skrivbordet. Ikonerna tar upp något större plats (inte mycket men...) då den tänkta rutan är lite onödigt stor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Rutnätets" storlek går att ändra i bildegenskaper, utseende, avancerat - under föremålen "ikonmellanrum".

 

...dock tror jagt inte det var detta Sveos var ute efter - Microsofts TweakUI har jag för mig har en funktion för att spara ikonpositionerna, så man kan återställa dem efter att något klantigt spel har sabbat layouten.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är nu faktiskt som så att då ex ett spel sabbat ikonernas plats & ex en del dom jamnat "utanför" det synliga skrivbordet, så kan mitt tips att sortera ikonerna återställa dom så att de blir synliga igen. Detta har jag själv råkat ut för med bl.a bildpgm & fixat på detta vis.

Däremot om man har flyttat ikonerna till "speciella platser", & vill få detta likadant igen så är det nog TweakUI som gäller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...