Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

problem med midi


lolo

Rekommendera Poster

jag har haft problem med mitt soundblaster live ljudkort (2 stereo ut rear och front, 1 line-in, 1 digital ut).

 

det är midin som krånglar. det känns som om midin inte riktigt hänger med... det går för snabbt resp. för långsamt med midiinformationen och speciellt när jag spelar in samtidigt på line-in. det går inte i takt med andra ord. vad är problemet egentligen?

 

sen funderar jag på att köpa nåt midi interface, typ midisport2x2, just pga detta problem. man får väl inga såndana problem då? eller? är det värt eller går det att fixa det problemet med soundblaster kortet?

 

ta gärna hänsyn till att jag har en p3 800 MHz. 256 ram, 15 gb hd, VIA moderkort, soundblaster live ljudkort, ati grafikkort, winXP, SONAR 2 och soundforge för inspelning.

 

hjälp!

 

mvh

lolo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Musikläraren

Det enda råd jag kan ge är att slänga ut SB-kortet och köpa ett riktigt ljudkort med ASIO-drivrutiner.

Det finns både med och utan inbyggd MIDI.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag känner igen problemet. Du kan säkert hitta en lösning på nätet om du söker på "PCI Latency", det är så problemet kallas överallt, men om jag inte är helt fel ute så är det en felaktig benämning egentligen. Jag löste problemet med hjälp att ett litet program som gör följande (saxat ur readme.txt):

 

Description:

This program sets chipset CPU-to-PCI Bridge (PCI bus#0, function#0 and device#0) latency timer to 0 clks (according VIA's documents there is still fixed granularity of 8 clks in MVP3 chipset).

Setting latency timer to 0 might fix graphics card caused sound crackling.

 

Jag kör win98se, men jag har sett liknande program för winXP. Detta löste mina problem som var av samma slag. Värt att kolla upp iaf.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag instämmer, Nytt ljudkort.

SB korten är bra för spel inte midi!

tyvärr.

Du kan bara minska latencyn lite grann, men aldrig så du blir nöjd. köp m-audios delta audio 2496, billigt o beprövat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...