Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur snabbt springer en människa??


mohe

Rekommendera Poster

100 meter på 10 sekunder ger ju en snitthastighet på 36 km/h. Springer du milen på säg 40 minuter så snittar du 15 km/h, vilket väl får betraktas som ganska "normalt".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad du menar med springer och vad du menar med normalt.

 

Handlar det om långlöpning eller sprint? Är det en motionär eller en elitidrottare?

 

Världsrekordet på Marathon ligger väl strax över 2h och det är en sträcka på drygt 40 km så medelhastigheten ligger på ganska exakt 20km/h.

En genomsnittlig motionär tar väl drygt den dubbla tiden på sig och får således knappt halva hastigheten.

 

Tar man istället ett 100m lopp, exempelvis Tim Montgomerys världsrekord på 9.78 så ger det en medelhastighet på knappa 37 km/h men då har man en acceleration på runt 50-60m och sen maxhastighet i kanske 20 innan det avtar på slutet. Maxhastigheten ligger sannolikt ca 10km/h över medelhastigheten i det fallet. Michael Johnsons världsrekord på 200m hade en högre medelhastighet än Montgomerys rekord på halva sträckan.

 

Var det nåt sånt du var ute efter?

 

/Niklas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köp en cykeldator, kostar typ 200pix

 

Nu är det många år sen jag hade en själv, men då topade man väl ca:40km/h och en medelhastighet på 25km/h

 

topp cyklisterna ligger upp mot 80km/h

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rolig skrev:

en som är normal springer inte.

 

Ungefär så sade den gamle svenske topplöparen

Dan Wearn (800 och 1500 meter) trea på olympiska spelen i Rom 1960 (den första TV-olympiaden f.ö.)

 

Han uttrykte sig för nåt år sen ungefär så här:

Bara idioter springer i onödan, själv springer jag numera bara om polisen är ute efter mig.

 

[inlägget ändrat 2003-07-15 22:50:28 av BoEriksson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han uttrykte sig för nåt år sen ungefär så här:

Bara idioter springer i onödan, själv springer jag numera bara om polisen är ute efter mig.

 

och jag springer bannemig inte om det är så här varmt ute :)

 

en kompis till mig sa en gång följande citat:

 

"när jag får känslan av att jag måste motionera så lägger jag mig i soffan tills det går över"

 

(vet inte om han hört det någon annan stans)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kanske jag inte är normal men jag tycker det är härligt att springa. Särskilt om man hunnit träna upp sig lite så att det går lite "snabbt" och helst får det gärna vara lite folk i spåret så man sätterlite extra fart. Då viner det lite om öronen och det känns nästan som man flyger.

 

Flaxar man med armarna också så lyfter man. Men det har jag slutat med för man ser så lik ut som en kyckling då. Det är ju pinsamt när det är folk i spåret. :)

 

/JANspeed - som kanske var en aningen ironisk i den andra halvan av inlägget

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flaxar man med armarna också så lyfter man. Men det har jag slutat med för man ser så lik ut som en kyckling då. Det är ju pinsamt när det är folk i spåret. :)

 

/JANspeed - som kanske var en aningen ironisk i den andra halvan av inlägget

 

vi alla spårar ut lite då och då, det är bara normalt :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Is that an laden or an unladen human?

 

=)

 

-------------------------------

/HAREN

"And never start a sentence with a conjunction"

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...