Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Det där med Garanti och Reparation


Haringen

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har för ett tag sedan köpt en datormonitor från Sony. Tyvärr så är bildens geometri fel och sidorna är böjda. Jag har nu skickat skärmen två gånger till reparation och imorgon kommer jag att lämna in den för reparation en tredje gång. Enligt verkstaden ligger "geometrin inom spec.", men jag kan ändå se felet klart och tydligt.

 

Nu har jag surfat in till kov.se och läst lite om mina rättigheter. Som jag förstår det så behöver jag inte skicka in den på reparation en tredje gång (fast jag tänkte försöka en sista gång i alla fall för allt jag vill är ju att bilden ska vara bra).

 

Nu hade jag frågor om vad jag kan kan kräva. IT Workshop (där de reparera skiten) erbjuder att byta ut skärmen mot en annan reparerad skärm vilket jag inte är särskilt förtjust i. Kan jag kräva att de byter den mot en ny, eller att jag får pengarna tillbaka? För att jag ska kunna häva köpet så måste "felet vara av vesäntligt betydelse för mig" enligt kov, vilket det är. Hur funkar detta i praktiken?

 

Dessutom har jag varje gång jag skickat in skärmen för reparation varit utan skärm i två veckor. Kan jag kräva ersättning för detta?

 

Mvh

Arash

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kräva att de byter den mot en ny, eller att jag får pengarna tillbaka?

 

Hur länge sedan är det du köpte den? Du kan inte kräva en ny, när det gäller skärmar är det inte omöjligt att en reparerad skärm uppvisar bättre egenskaper gällande skärpa, geometri och så vidare.

 

Det absolut smartaste brukar vara att kontakta tillverkaren direkt och berätta om alla dina besvär och problem med deras produkt - samt vad du skulle vilja att de gjorde åt det. Inte sällan är de väldigt tillmötesgående ifrån allt att byta till ett nytt exemplar till att byta modell.

 

Själv har jag åratal med erfarenhet ifrån just IT Workshop - och kan väl inte annat säga än att de känns slarviga och tar lång tid på sig. Vid årsskiftet bytte min monitortillverkare serviceverkstad från IT Workshop till något ställe som heter något i stil med Anta Teleservice (vafan var det nu igen) - snacka om skillnad (för min del)! :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

[inlägget ändrat 2003-07-15 17:35:25 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan _visst_ kräva att få häva köpet efter att försäljaren fått två chanser på sig att reparera - så länge det är inom två år efter inköpsdatumet. Oftast får man också häva köpet, om det inte skapar allt för stor ekonomisk förlust för försäljaren. Eftersom han har avtalet med återförsäljaren, är det också mot denne han har rätt att häva köpet. Däremot kan man bedöma det där med väsentlig betydelse, vilket kanske är tveksamt i detta fall. Väsentlig betydelse när det gäller en skärm kan vara att den inte fungerar, att färgen inte funkar eller att det är något annat fel på den som gör den obrukbar. Om geometrin är inom specifikationen är det nog tyvärr inte väsentlig betydelse. Om du ändå tycker det, kontakta konsumentvägledaren i kommunen, så fixar de säkert detta problem åt dig om butiken är ovillig.

 

PS. Du får ingen ersättning för den tid du varit utan skärm - försäljaren ska få rimlig tid på sig att avhjälpa felet, vilket normalt är två-tre veckor (beroende på felets magnitud). DS.

----------

Ipsa scientia potestas est

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan _visst_ kräva att få häva köpet efter att försäljaren fått två chanser på sig att reparera

 

Sant, glömde skriva det... men man kan inte kräva en ny :)

 

Du kan i princip häva köpet rakt av efter två reparationer, men normalt har du rätt att häva köpet direkt utan reparation också: Är du missnöjd med varan - lämna tillbaks den! (nu är det juh dock så att många försäljare ser detta som en absolut sista utväg och kommer att försöka få dig att ändra åsikt ;)

 

Magnitud? Betyder det tid?

 

Felets omfattning... vilket leder mig till det fördelaktiga med reparerade utbytesskärmar (om du nu tycker om din skärm om den hade fungerat) - de skickar oftast en utbytesskärm till dig så returnerar du den defekta i samma emballage: du slipper stå utan skärm

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

[inlägget ändrat 2003-07-15 19:28:40 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, har läst alla inlägg nu.

 

För det första så har jag haft skärmen i snart 1.5 år från inköpsdatumet. Problemet har jag haft redan från början, men jag trodde då att det var fel på grafikkortet vilket gjorde att jag missade DAO eller vad det nu heter. Jag har också kontaktat Sony, men det var lite diffusa. Hur som helst så tänkte jag ge dem en tredje chans (är medveten om att det egentligen inte behövs). Funkar det inte tänkte jag häva köpet. Vem är det jag ska kontakta då? Är det IT-Workshop eller min återförsäljare eller Sony?

 

När det gäller felets omfattning så är det av stor betydelse för mig (skulle inte ha köpt en så dyr skärm annars). Sidorna är inte raka och en kvadrat i mitten av skärmen blir en stående rektangel då den flyttas ner. Detta är "inom spec." enligt IT Workshop. Kan då inte stämma.

 

Hade en fråga till också. Det gäller om upphämtningen av skärmen. Jag har själv hämtat skärmen med bil de två tidigare tillfällen. Men är det inte så att de ska stå för sådanna kostnader?

 

Mitt sista problem är att jag råkar bo i Sollentuna, och här finns ingen konsummentvägledare. Jag har provat kontakta en i Kista per e-post flera gånger, men inte fått svar en enda gång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...