Just nu i M3-nätverket
Jump to content

är jag för gammal eller ????

håkan49

Recommended Posts

tänk !!

att jag tror att ni unga IT fantaster, tycker att jag som är 50 bast, skulle hålla mej till allt annat än datorer, får väl se !

om ni har rätt.

va de inte meningen att IT skulle vara oberoende

av ålder,

OK

jag är en gammal gubbe,

men jag har kanske 30-40 år kvar att leva, om jag har tur, så ni unga IT fantaster, skall inte tro att ni är allt och hela värden.

Är du full eller? Ovanstående insändare är minst sagt suddig.

Men jag skall göra vad jag kan för att försöka hjälpa dig.

Har du PC100 minne? Om du inte har det så kan det ställa till problem. Vissa PC66 klarar 100 MHz, men det är inget man kan ta för givet när man stoppar i en ny processor. Eftersom den fungerar hos din kompis och den fungerar som 300 MHz (4.5*66) så skulle jag tippa att det är ditt minne som inte hänger med.´

Lösning:

Skaffa nytt minnne eller en processor som använder 66 MHz FSB (Celeron eller gammal P2).

Men innan du gör något åt minnet så ladda hem Sisoft Sandra som analyserar din dator. Programmet känner av vilket minne som finns, dvs vilka ns ditt minne har. PC100 har högst 10 ns, medan PC66 har högst 15 ns.

Ns står för nanosekunder, dvs medelaccesstiden för ditt SDRAM. Vilken MHz minnet klarar räknar man ut genom att dela 1000 med antal ns. T.ex. 1000/15 = 66

Här hittar du programmet: http://www.ocshoot.com/file/sandrapro.zip

tjena Isse

tack för tipsen, om minne och programtips

jag laddade hem Sisoft Sandra, och körde

programmet.

där kom fram följande angående minnet:

Physical/BIOS Memory Banks

DIMM 1 bank (RAS-0 RAS-1) 128 MB 7 ns DIMM SDRAM Singel-bank

så det verkar inte som mitt nya 128 MB minne är så slött. jag köpte det för

en månad sen som PC 100 minne.

beträffande"insändare är minst sagt suddig" , så är min uppfattning att

man blir så konstigt bemött i datorkretsar, bara för att man inte behärskar

DOS. Jag har haft dator i två år, men inte brytt mej med att lära mej DOS.

kanske det är på tiden att man läser på lite

hälsningar

Håkan

som fortfarande bara kör i 300/66

Du har haft tur och fått ett minne som klarar över 140 MHz, en överklockares dröm. Men det är ju knappast aktuellt i det här fallet...

Problemet är underligt, minst sagt. Jag rekommenderar att du testar din kompis minne i din burk och gärna tvärtom för att se om det är där problemet ligger. Verkar iofs inte troligt, men att lämna otroligheter utan vidare undersökning har man inte råd med. Så testa att byta minnen med varandra så får ni se vems dator som fungerar.

Annars är jag nog ganska idélös. Testa så får vi se.

hej pontus

jag laddade hem zip-filen med sandra, och uppnade programmet, där dubbelklickade jag på iconen

"System Summary", sedan klickar du nästa, och där kan du se vilket minne du har, klicka nästa hela vägen, så får du reda på allt om din dator.

mycket bra tips jag fick av Isse.nu skall jag prova att byta minne med polarn,vem vet det kanske hjälper.

mitt minne kanske är för snabbt !??!!!

håkan

ps

tack allihopa för visat intresse, jag återkommer om jag hittar felet, 300 räcker ju ett tag.

• 3 weeks later...

hej igen

problemet är löst

det var minnet som var inkompatibelt, fick byta det i butiken, och sedan funkade det.

tack för hjälpen

håkan

Hmmm, jag får 6ns på båda mina minnen. Den ena är PC100 och den andra är ett gammalt PC66!

Jag tror inte att man kan lita helt på det där programmet, mitt PC66 minne köpte jag innan PC100-standarden kom. Turligt nog så gick den att köra i 100mhz.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...