Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

funkar ej


håkan49

Rekommendera Poster

hej på er alla som vet !

köpte en pII 450, och skulle installera den på mitt moderkort, som var ett BX.

detta funka inte, och dom sa till mej i butiken att jag "BARA" behövde uppgradera bios.

jag sa då till dom, att: va då bara och bara.!!!

jag känner flera killar i 20:års åldern, och jag frågade dom, om dom kunde hjälpa mej att uppgradera BIOS, men det var ingen som, ville hjälpa mej, dom sa: det kan vi inte.

så därför gick jag och köpte ett nytt moderkort

ABIT BE6 V.2

men:

det funkar inte endå.

jag får "bara " upp processorn i 300 Mhz 66 Mhz-bus.

va faen skall jag göra

tacsam för om nån kan ge mej ett råd

Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i manualen för moderkortet, du måste troligtvis ändra på en del byglingar för att få upp processorn i rätt hastighet.

 

Har du ingen manual, borde den finnas på tillverkarens hemsida.

 

/Rille

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"ABIT's popular advanced Jumperless technology". Nåväl, har du kollat om det går att ändra något i biosen?

 

Jag har tyvärr inte den biosen, men är moderkortet nu bygellöst, borde det ju gå att göra en "mjukvaruklockning".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

När du startar upp datorn så håll ner "Del" (delete) så kommer du in i bios. Överst i vänsterspalten har du CPU inställningar. Flytta markeringen med hjälp av pilarna till raden med processorhastigheten. När den är markerad så bläddrar du mellan valbara inställningar med Page up och page down. Jag vet inte om p2 450 kör med 66 eller 100 Mhz busshastighet men det är det kanske ngn annan som kan svara på. När du är klar med inställningarna går du ut med Esc-knappen till huvudmenyn, bläddrar med pilarna till "quit and save" (tror jag det står) svara "y" på nästa fråga, sen startar datorn om. Ibland så stannar datorn under uppstarten när man pillat i Cpu inställningarna men det är bara att trycka F1 så går den vidare och startar som den skall.

 

Lycka till // Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svar till :Nicrosoft skriver:

tack ska du ha för det tipset, men det hjälpte inte att hålla " F 1" intryckt.

problemet är följande.

när jag går in i setuppen, via delete, vid uppstart, så går jag in och ändrar i soft meny till 450/100 Mhz.

,och sedan sparar jag detta med save and exit "Y".

vad som seda händer är att datorn inte vill boota, det kommer ett långt piiiip, sedan två korta piip, och sedantvå böööö böööö ur systemhögtalaren.

det verkar mysko det hela

processorn har jag kollat hos en kompis med ett ABIT bH6 moderkort, och där funkade den, och snurrade på som bara attan

hälsningar

Håkan som snart börjar tro på UFO

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för ramminnen? Om du försöker köra minnen som bara klarar 66Mhz bus på 100 Mhz bus, kan det bli väldigt konstigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...