Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Noah Chomsky tycker till


Victor Akell

Rekommendera Poster

Henrik K Olofgörs

Hallå där, inget larv nu va, jag känner personen som tog fram operativsystemet till bankomaterna (faktiskt).

Okej, han gjorde den gamla hederliga modellen innan de nuvarande "grafiska" stationerna, men ändå. Rätt kraftiga säkerhetsåtgärder på det projektet, men så har ingen någonsin lyckats "hacka" sig in i en bankomat (tja, rent bokstavligt antar jag att de gjort det, men ni fattar).

Och givetvis så är det inget *nix eller annat som ligger i grunden, det är hederligt råkodat i maskinkod (eventuellt var det faktiskt något i c, minns inte).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Det finns ju faktiskt en hel del olika typer av bankomater (räknar in Minuten bland "bankomaterna") och jag svär på att jag har sett bankomater som uppvisar tidigare nämda dos/win dialoger.

Vad det gäller säkerhet, en windowsmaskin är ju rätt säker mot hackerattacker om den står bakom en säker brandvägg och inte har något tangentbord. Man har ju ingen fysisk kontakt med bankomatdatorn vid en transaktion, utan man måste ju bryta upp bankomaten för att komma åt den, gör man det tar man nog pengarna direkt istället.

 

mvh

ErikG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De bankomater idag, de som fungerar alltså, kör oftast operativsystem gjorda av qnx (www.qnx.com)

 

Dom har en liten demodisk man kan ladda hem, som är jättefräck. (*nix-baserat)

 

Demodisken är ett fullständigt OS med fönsterhanterare, webbrowser, webserver och lite annat jox. Allt ligger på en 1.44diskett.

 

 

Den är värd att testa. Man kan tex lära sig att program inte BEHÖVER ta flera 100MB :)

Ms tycks ju tro det....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...