Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nybörjare... datorbygge


ito

Rekommendera Poster

Är nybörjare på datorbygge. Har monterat HD, DVD och minne och liknande, men aldrig bytt moderkort, processor. Har nu köpt detta för att uppgradera en dator, men är nyfiken på kylningen. I "kittet" med processorn (Intel Celeron 2GHz, 478 pin osv) ingår en fläkt med kylelement. Skall detta monteras med kylpasta eller inte? Kittet är ett Intel-kit som är paketerat av Intel själva. På kylflänsensitter det en liten "tejp-liknande historia som jag misstänker ersätter kylpastan, men är inte säker.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

japp du har helt rätt!!du ska inte använda kylpasta på den flänsen!om det sitter som en liten tunn gummikudde på kylflänsen skall du inte ha kylpasta på!Oftast så sitter såna på dom lite mindre vassa processorerna som Amd Duron och Intel Celeron processorerna,kanske även finns till vanliga Amd Athlon och P4 processorerna ,men jag har fått för mig att det är till dom som inte alstrar så mycket värme som en vassare Intel eller Amd Athlon gör

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*edit* för sen -som vanligt

[inlägget ändrat 2003-07-12 16:56:50 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

glöm ej dra bort tejpen bara(skyddstejpen för kudden till kylflänsen)!Och läs gärna lite innan du sätter ihop moderkort och processor,Iof så brukar dom flesta fel inte skada burken men som att slinta med en skruvmejsel över moderkortet kan ju vara rätt ödestigert,vet en del som gjort detta misstag!Så HA EN BRA SKRUVMEJSEL till att börja med ,och läs om hur Fläkten ska sitta(går att sätta fel om man inte är ritgt vaken),och ett armband som leder bort statisk el... skadar ej heller att ha!men jag har ärligt talat aldrig förstört något och har aldrig använt ett sånt armband heller:) så det e väl lite överreklamerat,Men va försiktig i största allmänhet ,ta gärna i kanterna på tilläggskorten istället för på hela kortet när du sätter dit dom,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...