Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fläktlarm från moderkortet?


Keffo

Rekommendera Poster

Hej jag har postat mitt problem tidigare med en massa annat som nu löst sig,Nu har jag en sista fråga som kanske nån kan hjälpa mig med?

 

När jag startar burken så får jag ett larm från moderkortet att fläkten är trasig(Fan Failure) eller nåt i den stilen,den börjar låta som en ambulans ungefär.Grejen är att fläkten varvar ojämt ibland stannar den nästan och sen får den ny fart igen.Har ett 300W nätaggregat men jag vet inte om nåt hänt med det?får samma resultat med mitt andra nätaggregat,Iof bara på 250w men det är till min pentium 4 2ghz så det borde väl räcka till?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är problemen kvar om du kopplar fläkten till en molexkontakt från nätaggregatet?

 

250W räcker kanske. Det beror på vad du har i datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gamla är grejorna? "fan failure" kan juh betyda just det, fläktar är ofta färskvara idag, tyvärr... och saker går sönder i förtid ibland ;)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vet jag faktiskt inte eftersom jag inte fick med nån adapter,fläkten är en Arctic cooling slim silent pro TC om det säger nåt?Den är varvtals reglerad så jag vet inte om jag kan koppla den till en molexkontakt?Antar att du menar dom vanliga 12 volts kontakterna som man kopplar till Hårddiskar å sånt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläkten är helt ny!!Moderkort,Cpu,Ramminne likaså

det är en AMD Duron 1.2 ghz,Moderkort=MSI KT3 Ultra 2 Ver 1.0,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl kretsarna på moderkortet som reglerar spänningen till fläkten, inte fläkten i sig själv. Det var därför jag ville utsluta eventuellt fel på moderkortet genom att testa att köra fläkten med oreglerad spänning direkt från nätagget.

 

Den är varvtals reglerad så jag vet inte om jag kan koppla den till en molexkontakt?

Jo, det kan du - utan varvtalsövervakning. Du låter helt enkelt varvtalskabeln hänga löst i luften när du testar.

 

Antar att du menar dom vanliga 12 volts kontakterna som man kopplar till Hårddiskar å sånt?

Precis. Att du inte har en adapter behöver ju inte innbära några större problem. Om du bara har ett par extra sladdstumpar med tunn ledare, så kan du enkelt koppla ihop de bägge kontakterna. Fläktens minuspol till svart och dess pluspol till gul.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs tråden igen, om inget annat hjälper - stäng av fläktlarmet helt enkelt - simple as that, det är förmodligen inte inställt på att din fläkt är temperaturreglerad och får säkert spader på det.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft MSI-moderkort som klagat på fläktar för att de råkat ha lägre hastighet än 2500RPM. Dessa moderkort har haft bios-upgrades att hämta hos MSI.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ledsen Daniel Thornberg !! jag såg inte din post!Fan måste vara blind :(ska kolla,japp den är varvtalreglerad Arctic cooling slim silent pro TC(temperature controlled),Tack så hemskt mycket för hjälpen,japp eftersom fläkten jobbar med 1400-2500 kan det vara just det som kan vara felet,tack allihopa som hjälpt mig och jag ber hemskt mycket om ursäkt för att jag missat inläggen!!/Robert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...