Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PIII 600 eller Althlon 600?


Marcus Tegnér

Rekommendera Poster

Marcus Tegnér

En ny processor ligger i startgroparna. Frågan är bara vilken man ska ha. Vilken är snabbast för spel, AMD eller Intel. Vilken är mest tillförlitlig och minst krångel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

amd är snabb liksom intels coppermine processorer som har snabbare cacheminne än athlon.

mest objektiv bild får du om du läser MD från den 20 januari. där finns en utförlig jämförelse mellan olika processorer.

det finns dock en sak som jag skulle vilja påpeka vid eventuellt val av athlon: tag reda på om moderkortet du ska använda fungerar problemfritt med athlon. där brukar athlon krångla en hel del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyssna på Sebastian Heir !!

Athlon är billigare och dessutom finns den att få tag på, till skillnad mot "floppermine".

Nu kommer moderkort med vias VIA's KX133 chipset vilket kommer att vara billigare än AMDs irongate.

Dessutom kommer det att vara lika snabbt.

Köp köp...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Athlon är utan tvekan prestanda kung.

Men är mycket "kinkigare" vad gäller kringutrustningen, dvs. nätdel, minnen, grafikkort, moderkort os.v.

Om du inte har nå't emot att trixa för att det skall fungera som bäst, så köp en Athlon.

 

Men om du bara vill "tuta å köra" så är nog en CU-mine ett bättre val (och snabbt ändå).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp jag håller med om att Athlon är prestanda kung och något kinkigare kan jag väl oxå sträcka mig till, det ända trix i princip är:

Se till att du har ett nätagregat som klarar 300W, ska du köpa en ny datalåda så rek. jag A-Opens bigtower den har 300W.

Själv kör jag med Noname PC100, min polare oxå och det funkar som en klocka, grafikkort av TNT grafikkort har jag testat ett antal på min burk och det är heller inga problem.

Tips: Kör med ett bra moderkort ex. ASUS K7M, det är både bra prestanda och framför allt stabilt och kompatibelt. Jag kör en PIII 500 på jobbet och en Athlon 500 hemma och jag tycker att Athlonen är bättre o stabilare!. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Tompa lainen1

Köp Athlon om du spelar mycket...bättre flyttals hantering.(bra för 3D)

Dock Athlon + Geforce kräver 300 watts nätdel.

mycket strömkrävande kombination.

 

\\Tompa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

flyttals hantering är bra för 3D, men andra grejor inverkar oxå

Intels processorer är 10% snabbare i Quake 3

men långsammare i en del 3D program

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...