Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

åxå


pepino

Rekommendera Poster

Enligt min mening, absoult inte. :)

 

If the facts don't fit the theory, change the facts.

--Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
äre åkej å skriva åxå, å äre å å, å sånt??

 

Möjligtvis på en fjortischat.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i vissa tidningar ser man omstavelsen 'oxå' av ordet också.

 

vet inte vad ni har för erfarenheter av det.

 

själv orkar jag inte använda shifttangenten eftersom jag är van att skriva från irc.

brukade använda det mycket förut lite mindre nu men det hänger fortfarande kvar, hähä

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Det vanligaste, och kanske också det mest accepterade i dessa sammanhang, borde vara oxo. Det var iofs längesen jag var på irc, men språket där påminner mycket om det som i dag används på sms. Jag ogillar inte förkortningar, men förutsättningen är att folk fattar dem, annars är de både meningslösa och irriterande! Vanligt på sms och chat är att man skriver som man pratar, och dessutom förkortat!

 

Jag tycker att de r k att förkorta så länge folk fattar, men de e inte alla som håller me om de!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Varför ska vi syssla med att skriva långa meningar eller kanske ord, det känns ganska så jobbigt att skriva så här mycket.

 

Men jag ska sluta med att skriva som en femtis eller vad du kallade det :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
äre åkej å skriva åxå, å äre å å, å sånt??

 

Tycker jag absolut inte!

 

Vad ska folk få för uppfattning om dig om du klämmer iväg ett mail med sådana ord?

 

Ännu värre en arbetsansökan med sådana märkliga ord och förkortningar?

 

Det skrivna språket blir ju det första folk läser och ser på internet och mail. Folk bildar sig en uppfattning om dig via ditt skrivna språk. Är det inte vårdat och accepterat så blir deras bedömning därefter, tyvärr.

 

En annan sak på chattar och SMS, men på forum och mail tycker jag att man ska hålla sig till vedertagna förkortningar och ord.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det okej att skriva också, och är det å också, och sånt??

Jag får inte till meningen riktigt, är detta vad du ville ha skrivt?

 

0x

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Varför ska vi syssla med att skriva långa meningar eller kanske ord, det känns ganska så jobbigt att skriva så här mycket.

 

För att det är mycket enklare att läsa för de flesta - alltså bör man skriva så när man inte känner personen eller personerna man vänder sig till?

 

Om man nu sitter och skriver ett mail till sin fjortispolare som inte förstår annat än 'å typ vá fan vá najjs len åså' får man väl förstås anpassa sig till det, om man vill få sin åsikt läst/hörd :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...