Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn hoppar inte igång trots utbytta detaljer


Keffo

Rekommendera Poster

Hej jag har byggt en dator till en bekant till mig.Efter ett år så slutade den att fungera,Den startade men skärmen hoppade ej igång,Har bytt ut följande detaljer som jag antog kunde vara fel på

 

Nya saker som sitter i

1. Cpu-Amd duron 1.2ghz

2. Moderkort-Msi kt3 ultra 2(inbyggt ljud)

3. Ramminne-DDR pc2700 (333mhz)

4. Grafikkort-Point of view 64mb

5. Kraftigare cpu fläkt

------------------------------------------

Grejen är att jag köpte först moderkort,ramminne och cpu för jag va ganska övertygad om att det kunde bara vara nåt av dom sakerna.Men ack den beter sig likadant(något bättre)det går ialla fall att stänga av den(gick ej förut) men processor fläkten snurrar forfarande med ojämna varvtal,ibland stannar den nästan.Kommer forfarande ingen bild trots detta radikala ingrepp,Jga har byggt massor av datorer och det är första gången jag ens råkat ut för att en dator beter sig såhär.

 

Saker som jag inte bytt ut

----------------------------------------------

Cd-rom(kommer från en gammal pentium 166mhz)

Floppy(kommer från en gammal pentium 166mhz)

Lådan(1 år gammal,Billigaste skit som gick att få tag i!!!)

Hårddisken(kommer från en gammal pentium 166mhz,verkade inte helt kry eftersom det fanns skadade kluster)

Modem(1 år gammalt)

--------------------------------------------------

Det enda jag ens kan tänka mig eftersom jag inte ens får bild på skärmen när jag startar är lådan?Jag menar om Hårddisken är paj så borde väl Bios visa sig iaf?Samma med floppy och Cd rom eller ?

Jag håller på att bryta ihop,jag har ju bytt det jag antog det kunde vara fel på,Nu sitter jag och funderar på om jag har fel ramminnen i,Hittils så har jag bara byggt datorer med den äldre ramminnes varjanten(SD-Ram) DDr är något nytt för mig och jag försöker hitta info om slottarna ser likadana ut för 266,333,444 mhz minnen,Jag är 99.9%säker på att ramminnet är rätt,jag tog hem en spec på moderkortet eftersom det stog inte ett skit om vilka ramminnen Moderkortet stödjer(dåligt).Vill verkligen ha hjälp med detta!!! Kan inte köpa en ny låda och hårddisk också,det bara går inte :(,Och Datorn ska snart vara färdig :((Magsår!Jag fattar inte vad som kan orsaka att fläkten slutar snurra nästan och sen öka i vartal(samma fel med dom gammla komponenterna)Snälla hjäälp! :(/Robert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Provat resetta BIOS?

 

Sådana skumma fel kan ibland detta hjälpa. Du kan ju först prova rycka grafikkortet och starta datorn utan och se om det blir liv i burken.

 

Annars resetta BIOS.

 

1. Inga pipsignaler från BIOS?

2. Nätaggregatet för svagt?

3. Har BIOS någon slags processorfläktvakt som är aktiv?

 

Kan vara att processorfläkten snurrar för långsamt vid uppstart, och det tar BIOS som att fläkten är trasig. Datorn stängs av. Datorn borde tjuta som en ambulans då, förstås. Skumt att det händer först nu.

 

Tja, lite fler saker jag kom på när jag läste ditt inlägg om igen. :)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-07-11 21:52:31 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oki tnx,men det skumma är att det kan väl inte bli samma fel på 2 olika moderkort?jag menar fläkten snurrade likadant med det andra moderkortet,jag har testat ett annat nätaggregat(till min P4 2ghz)och samma fel,Jag har testat 3 olika grafikkort(samma fel)får inte ens upp Bios(både på nya moderkortet och gammla moderkortet)samma fel,Skärmen lyser bara standby läge,händer nada,eftersom jag bytt nästan allt måste det väl vara nåt med återstående komponenter jag inte bytt ut? vore rätt logiskt eftersom det har ju inte blivit nån skillnad nästan,förutom att det går att sätta på och av datorn nu med det nya moderkortet,det gick det inte med det gammla,det är det enda som skiljer sig,Jag har ett spretans nytt Mb och det borde ju fungera?Reseta bios på ett nytt kort,nja isåfall är det trasigt (lika trasigt som det gammla Mb isåfall)Tack för ditt inlägg!!ska kolla en del saker men jag tror inte att det har nåt med det att göra?Jag hade ju trots allt samma fel på dom gammla sakerna jag bytt ut nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ohh och nej den säger inte ett ljud,varken piper eller blinkar,vägrar bara!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ingen expert men det påminner om ett fel jag råkade ut för och i det fallet var det hårddisken som spökade, pröva om den startar utan att hårddisken är inkopplad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska den göra det?för det har jag testat redan.Jag har bytt nätaggregat (nuvarande 300W output) det jag testade med kom från min pentium 4(250 w)inget förändras,jag har testat att bara koppla in Powerswich på moderkortet,jag har testat att starta utan Cdrom inkopplad och jag har testat att starta utan att Hårddisken och cdromen är inkopplad,jag har testat att byta plats på ramminnet i 3 olika Minnesbanker (3st)på moderkortet,jag har testat allt som står i min makt känns det som,måste vara nåt jag glömt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

YEHAAAAAAAAAAAAAAAAWWWWWW tack Zi !! jag bytte ut hårddisken mot en jag hade liggande,nu fungerar det,gick inte att bara koppla ut den :(Hårddisken ja jättetrasig,men CPU fläkten stannar då och då fortfarande,får larm om detta vet inte hur jag ska göra med det?hjälp!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry hade fel,jag tog ut modemet sammtidigt som jag bytte hårddisk,va modemet som gjorde att burken inte startade,Helt grillat ser jag nu,verkar som att åskan slagit ner i den!!!tack allihopa för hjälpen!!!nu återstår bara ett problem,jag får fläktlarm från moderkortet,fläkten snurrar ojämt,vet nåt vad det kan vara?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...